2022-07-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ok, tack!

För min del får jag inte tag på gratis ved men om uteffekten är tillräckligt bra så kan det vara värt det ändå, speciellt med dagens elpriser…
Absolut
Även om du köper motorsåg och en vedklyv är det en bra investering.
Man spar pengar och mysfaktorn är hög.
Vi köpte även vår kamin med en "värmelucka" högst upp, vilket gör att vid ev. strömavbrott kan man värma bullar, pizza etc. Funkar kanon.
Senast redigerad av Bollenrullar 2022-07-26 kl. 11:39. Anledning: felstavat
Citera
2022-07-26, 11:43
Medlem
Citat:
Bor i ett litet radhus med liten tomt och skulle då riva ut halva tomten för att då bergvärme på plats så det är inte aktuellt, annars håller jag med om att det är en bra investering.
Bor du i ett radhus med några få meter till grannen så kan du nog glömma vedeldning då röken drar in i grannens ventilation.
Citera
2022-07-26, 11:59
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Bor du i ett radhus med några få meter till grannen så kan du nog glömma vedeldning då röken drar in i grannens ventilation.
Inte om du eldar rätt

MVH f.d Sotare.
Citera
2022-07-26, 12:05
Medlem
Patrik2108s avatar
Här är en artikel om vedeldning.
https://www.radron.se/vardagskunskap/sa-mycket-kostar-veden---egentligen/

Plock ur artikel:
1 kubikmeter (kbm) fast björkved med 20 % fukthalt innehåller 2 550 kWh.
1 kbm långved motsvarar ungefär 0,6 kbm fast ved.
Björk, långved (4 m stockar) 1 kbm, 1530 KWh, 350 kr, 0,23 kr/KWh
El, 1 KWh, 1,54 kr
Här kommer man till 1530 kwh för lös kubik. Jag tycker man har glömt kaminens verkningsgrad.

Om vi ser på kaminen inlägget från El-Gepetto så är verkningsgraden 76%. Jag tycker det låter högt. Men om vi säger 70% så blir det 1071 kwh värme och priset 0,32kr/kwh. Detta då utifrån att löskubiken långved kostar 350kr.

Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Jag installerade en helt ny i våras. Skorsten. Kamin. Ja allt arbete förutom några klinkers jag ville ha under.

10,5 kw. Den värmer pö bra. Har dessutom fyllt den med 150kg bastusten. Slutar jag elda 22 på kvällen var den brännhet vid 07 på morgonen.

https://spismiljo.se/produkt/attityd-100t/

Det kostade 70 000
Citera
2022-07-26, 12:09
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Hej Flashback!

I dessa tider av rekorddyr el så gör man vad man kan för att minska på sina elräkningar.

Har funderat lite på kamin till huset och undrar om det är en bra investering? Syftar inte på om värdet höjs på huset utan undrar hur mycket man får i effekt?

Är medveten om att solceller är bättre men det är inte aktuellt just nu.

Ber om ursäkt om TS ligger i fel forum.

Beror väl på vad du har för värmesystem idag.

Har du redan skorsten som är godkänd så är det nog en bra ide' om du kan förvara och köpa ved billigt.

Har du direktverkande el så är nog en luft/luft värmepump det som är bäst valuta för insatsen. Du får en sådan av hygglig kvalitet installerad för 30 000. En kamin som du även måste ordna en skorsten till och sedan få godkänd kan bli betydligt dyrare. Sedan behöver du en del kvadratmeter att förvara veden på och någonstans att göra av med askan.
Citera
2022-07-26, 12:11
Medlem
Tänker på att det kan vara bra försäkring i dessa tider med oviss elförsörjning. Bra att göra sig så oberoende som möjligt.
Citera
2022-07-26, 12:35
Medlem
En kamin är ofta bra. En öppen spis är däremot mest mysigt. Problemet är att en öppen spis ofta tar luften i rummet och suger ut genom skorstenen. En bra kamin tar in luft utifrån och värmen i kaminen strålas ut i rummet. Så det är väldigt viktigt att luften till kaminen eller eldstaden tas utifrån och inte från rummet den står i.
Citera
2022-07-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Här är en artikel om vedeldning.
https://www.radron.se/vardagskunskap/sa-mycket-kostar-veden---egentligen/

Plock ur artikel:
1 kubikmeter (kbm) fast björkved med 20 % fukthalt innehåller 2 550 kWh.
1 kbm långved motsvarar ungefär 0,6 kbm fast ved.
Björk, långved (4 m stockar) 1 kbm, 1530 KWh, 350 kr, 0,23 kr/KWh
El, 1 KWh, 1,54 kr
Här kommer man till 1530 kwh för lös kubik. Jag tycker man har glömt kaminens verkningsgrad.

Om vi ser på kaminen inlägget från El-Gepetto så är verkningsgraden 76%. Jag tycker det låter högt. Men om vi säger 70% så blir det 1071 kwh värme och priset 0,32kr/kwh. Detta då utifrån att löskubiken långved kostar 350kr.

Tack!

Det är just detta jag försöker förstå, effekten och kostnaden per kwh.

Som svar på alla frågor så bor jag i en halvbra isolerad tvåvåningshus från 80-talet på 130 kvm med öppen planlösning och har en luftvärmepump. Årsförbrukningen ligger på 16000-18000 kwh.
Citera
2022-07-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
En kamin är ofta bra. En öppen spis är däremot mest mysigt. Problemet är att en öppen spis ofta tar luften i rummet och suger ut genom skorstenen. En bra kamin tar in luft utifrån och värmen i kaminen strålas ut i rummet. Så det är väldigt viktigt att luften till kaminen eller eldstaden tas utifrån och inte från rummet den står i.
Ja, bra poäng! Har för mig att de nya kaninerna är bättre på det.
Citera
2022-07-26, 12:54
Medlem
1. Vad har du för uppvärmning idag, är det enbart el eller har du även tillgång till fjärrvärme?

2. I min kommun är det bara tillåtet med småskalig vedeldning (trivseleldning) 2 gånger per vecka. För att elda oftare krävs det att vedeldning är det huvudsakliga uppvärmningssystemet. Kan vara svårt att övertala kommunen att vedeldning är din primära uppvärmning när det fungerat i 40 år utan kamin och ingen av dina grannar eldar för uppvärmning.
Senast redigerad av Mynicname 2022-07-26 kl. 13:01.
Citera
2022-07-26, 12:59
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror helt på vad det är för kamin. Många kaminer är så dåliga att de drar ut värme ur huset, d.v.s har ett negativt energivärde.

En bra ordning är:

1. Värmepump.
2. Isolering.
3. Kamin byggd av en välrenommerad firma, kaminen ska ha energicertifikat.

Har du några exempel på dessa kaminer?

En öppenspis som har en verkningsgrad 5% så även den värmer huset.

Naturligtvis är det bättre att ha en kamin som använder utomhusluft än en som tar uppvärmd inomhusluft till förbränningen. Men även en kamin som använder inomhus luft kommer inte ge något negativt energivärde.
Citera
2022-07-26, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Men köper du färdig ved till fullpris, värmer huset med värmepump och har ett hus utan öppen planlösning så kanske du skall fundera ett varv till.

Vad är problemet med detta tillvägagångssättet menar du? Köpa ved och ha värmepump i tillägg menar jag då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in