2022-07-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Men nu är inte $50T i närheten av världens GDP ens idag och sannerligen inte om 10 år när en sådan värdering börjar bli möjlig att spekulera i.

Vet du vad världens GDP var för 10 år sedan, vad det är idag och vad det förväntas vara om 10 år? Hur mycket växte världens ekonomi av en innovation som internet, och hur mycket skulle den växa av en på sikt obegränsad arbetsstyrka som aldrig behöver vila?
$50T skulle troligtvis utgöra en väldigt liten del av världens GDP om 10 år även utan humanoida robotar, och en piss i havet med dem i våran ekonomi. Det går att vara naiv, sen går det att ha total avsaknad av föreställningsförmåga. Plocka du upp en servett och räkna lite snabbt på vad en humanoid robot skapar för värde på en arbetsplats under 10 års tid, vad de kostar att producera, hur mycket de går att sälja för och hur många som kan produceras varje år. Även ett blygsamt estimat som får det att se ut som att det är du som dragit det korta strået i det genetiska lotteriet.

Visst det är nog jag som är naiv 💀

Världens GDP är ~80T$

”Total avsaknad av föreställningsförmåga” har jag då jag inte anser att Grimes dansande i Spandex ger tillräcklig med förtroende för att investera i Tesla boten. Dag efter dag visar det sig vilken sinnessjuk sekt dehär är.

Alphabet som ligger ljusår före tesla inom AI sitter inte och hypear sån här skit vad jag kan se, och inte deras aktieägare heller.

#notacult
Citera
2022-07-25, 13:32
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Visst det är nog jag som är naiv 💀

Världens GDP är ~80T$

”Total avsaknad av föreställningsförmåga” har jag då jag inte anser att Grimes dansande i Spandex ger tillräcklig med förtroende för att investera i Tesla boten. Dag efter dag visar det sig vilken sinnessjuk sekt dehär är.

Alphabet som ligger ljusår före tesla inom AI sitter inte och hypear sån här skit vad jag kan se, och inte deras aktieägare heller.

#notacult

Nej den är runt $100T, tror du har gamla siffror. GDP i nominellt värde har dubblats på 10 år. Själv tycker jag det är lönlöst att försöka förutspå en ny tekniks inverkan på ekonomin 10 år framåt, men jag kan inte argumentera emot möjligheten att Tesla blir värt tiotals $T då jag inte kan utesluta en fördubblad eller flerdubblad arbetsstyrka men inte förutspå dess inverkan av världsekonomin. AI's inverkan på den ekonomiska tillväxten kommer få internets inverkan att se ganska liten ut, och din uppskattning av vem som leder real world AI betyder inte mycket för mig när din slutsats är att Teslas FSD endast är lv2 och att Waymos system är mer avancerat. När en hater eller ett troll häver ur sig en befängd betraktels av det som händer idag så är det en helt annan sak.
Citera
2022-07-25, 13:46
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag håller med på det mesta du skrev. Självklart ska man kunna erkänna både positiva och negativa tendenser. Jag tyckte bara inte att det var en stor grej att han låg med någon på Neuralink. Det har ingenting med Tesla att göra.

Ni björnar tror att vi sitter och runkar till Elon varje natt och att vi inte kan erkänna något negativt om honom. Så är det verkligen inte. Det enda vi gör är att försvara honom när björnar sprider lögner och FUD. Sanningen är att det är björnarna som har en konstig besatthet av honom. Nästan alla björninlägg handlar om Elon. Medan vi bulls alltid snackar om Teslas vinst, marginaler, fsd, energi, 4680 osv.
Skulle nog säga att bulls pratar om Elon ganska ofta ändå. Här är ett exempel från igår: https://i.imgur.com/SMD28lK.jpeg
Citera
2022-07-25, 15:11
Medlem
Citat:
och din uppskattning av vem som leder real world AI betyder inte mycket för mig när din slutsats är att Teslas FSD endast är lv2 och att Waymos system är mer avancerat.

Läs på SAEs definitioner av de olika nivåerna kring självkörning. Att tesla har ett level 2 system är ingenting som jag ”tror” det är bara fakta?

Waymo har riktiga robotaxis i flertalet stater i USA. Enligt mig finns det folk som ligger före Waymo i kina dock. De regulatoriska hinderna är lägre där
Citera
2022-07-25, 15:11
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Skulle nog säga att bulls pratar om Elon ganska ofta ändå. Här är ett exempel från igår: https://i.imgur.com/SMD28lK.jpeg
Undantag ändrar inte regeln. Sen var det ändå ett ganska dåligt exempel. Det var uppenbarligen ett troll-inlägg, och jag snackade dessutom om Flashback
Citera
2022-07-25, 15:39
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Läs på SAEs definitioner av de olika nivåerna kring självkörning. Att tesla har ett level 2 system är ingenting som jag ”tror” det är bara fakta?

Waymo har riktiga robotaxis i flertalet stater i USA. Enligt mig finns det folk som ligger före Waymo i kina dock. De regulatoriska hinderna är lägre där

Ja, precis. Att du blint lutar dig mot teknikaliteter och bestämelser är det som gör att jag förstår att din kunskap är för bristfällig för att du skall begripa vems system som är tillräckligt avancerat för att nå lv5 autonomi, och därför betyder inte heller din åsikt något för mig.
Citera
2022-07-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ja, precis. Att du blint lutar dig mot teknikaliteter och bestämelser är det som gör att jag förstår att din kunskap är för bristfällig för att du skall begripa vems system som är tillräckligt avancerat för att nå lv5 autonomi, och därför betyder inte heller din åsikt något för mig.

Vilket mått använder du då? Disengagements / mile? Eller något helt subjektivt som ”teslas verkar vara bättre”
Citera
2022-07-25, 16:15
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Därför att Tesla skiter högaktningsfullt i vilka nivåer de lyckas lobba in till myndigheter för tillfället, så länge de har möjlighet att lära upp det kommande L5-systemet. Detta kan man absolut ha åsikter om dock, tillverkare som t.ex Mercedes har lobbat upp (och fått igenom) ett system som (på vissa valda sträckor, i bestämda hastigheter, vid optimala förhållanden) tillhandahåller en mer användbar ADAS än Tesla. Även GM har ett system som fokuserar på förarens blick istället för som Tesla kräva tryck på ratten. Så du kan absolut hävda att köparna av de bilarna får mer teknik för pengarna för tillfället.

Men gör inte misstaget att förväxla detta med att vara i framkant vad gäller ett framtida L5-system. Mercedes ligger hopplöst efter här. Samma sak med Waymo & Cruise. Japp, deras system (och lobbying) har kommit längre i robotaxi-verksamheten än Tesla men skalbarheten i systemen är ju närmast obefintlig i jämförelse med Teslas approach som endast kräver mjukvara och existerande (gratis, ja t.o.m inkomstbringande) betatestare. Teslas system är byggt för att inte ens behöva internet/GPS framöver, Waymo & Cruise kräver en detaljerad HD-map över varje decimeter. Exceptionellt stor skillnad.

Jämförelsen med Google haltar också enormt. Google AI har ju helt andra fokus med sin AI medans Tesla fokuserar på det artificiella syncentrat. Det är som att jämföra McDonalds med SAAB.

Även om jag tycker Tesla gör rätt här, så hade jag nog önskat att de lagt iaf lite mer resurser på att förbättra ADAS då det ju bevisligen tar längre tid att nå full autonomy än de trott. Men Elon är envis och tror fortfarande det är klart i år...den som lever får se.
Senast redigerad av gladihatten 2022-07-25 kl. 16:25.
Citera
2022-07-25, 17:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Vilket mått använder du då? Disengagements / mile? Eller något helt subjektivt som ”teslas verkar vara bättre”

Du vill låsa in diskussionen i statistik enligt konstens alla regler för det är enda sättet att vinna den. Men datan säger ingenting om hur bra föraren (i detta fallet bilen) är om den ena är spårvagnsförare och den andre en bilist.
Citera
2022-07-25, 18:14
Medlem
Är det bara jag, eller känns det som att det ligger något i luften? Det doftar 50%ig korrektion från nuvarande pris. Ge det några veckor så är bear market rallyt över och då smäller det.

Ni får gärna lägga era tårar på flaska så skall jag suga i mig dem vid ett senare tillfälle.

Död åt Tesla!
Citera
2022-07-25, 19:45
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Är det bara jag, eller känns det som att det ligger något i luften? Det doftar 50%ig korrektion från nuvarande pris. Ge det några veckor så är bear market rallyt över och då smäller det.

Ni får gärna lägga era tårar på flaska så skall jag suga i mig dem vid ett senare tillfälle.

Död åt Tesla!
Jag tror ganska många förväntar sig det. Det kan bli en rejäl börskrasch likt 2008.
Själv hoppas jag innerligt att du har rätt. Vill gärna köpa tsla för $400
Citera
2022-07-25, 21:15
Medlem
Citat:
Du vill låsa in diskussionen i statistik enligt konstens alla regler för det är enda sättet att vinna den. Men datan säger ingenting om hur bra föraren (i detta fallet bilen) är om den ena är spårvagnsförare och den andre en bilist.

Anser du att MobilEYE också är en spårvagn? även fast den kan köra i vilken stad i europa och nordamerika som helst?

Eller kanske PonyAI, Zoox, argoai, AutoX. Bolag som har helt självkörande bilar som bedriver taxiverksamhet i stora städer i Kina. Vill bara veta med vilka mått som tesla är bättre på AV än dessa. Känns ganska subjektivt

Dessa videor är alltså på fordon som inte är Geofencade
https://www.youtube.com/watch?v=pDyMzz8HMIc&t=776s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany
https://www.youtube.com/watch?v=A1qNdHPyHu4&t=281s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany
https://www.youtube.com/watch?v=50NPqEla0CQ&t=975s&ab_channel=MobileyeanIn telCompany

Finns bolag i storleksordning 30-40 i Kina som kör helt driverless. Vilken probabilitet i % sätter du på att Tesla blir först, känns ganska kul att veta.

Om du geniunt är intresserad är detta en ganska bra video som visar riktiga scenarion där LiDAR har för och nackdelar och de belyser hur oerhört viktigt det är med redundans
Senast redigerad av job230ge 2022-07-25 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in