2022-07-26, 09:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Betalar du 100% skatt? Jag betalar kanske 40%, give or take... Har aldrig betalat 100% skatt då det skulle ruinera mig.
Nej, vad har det med saken att göra?

Citat:
Skatteavdrag gör man för alla samtidigt, inte för vissa individer, för då kallas det bidrag.
Nej får man tillbaka lite av sin egen skatt kan det aldrig vara ett bidrag. Tyvärr förstår inte vänstertomtar skillnad på avdrag och bidrag. Eller så vill de inte förstå.

Citat:
Har man inte råd att betala ränta så har man inte råd att köpa, det är ganska enkla koncept.
Vilket är en direkt lögn. Nästan alla bostäder köps med lån idag inkl hyreshus. Har inte hyresvärden råd heller för att han har lån på sin hyresfastighet?

Citat:
Nu råkar det vara så att vi hejat på utvecklingen då vi sett våra "tillgångar" öka i värde i takt med att lånen blir billigare och skattereduktionen högre.
Det har inte så mycket med ränteavdragen att göra, utan att räntorna blivit allt billigare under lång tid, samtidigt som reallönerna gått upp. Själv har jag fått se mitt ränteavdrag bli allt mindre och mindre bara för att till slut vara på noll kronor, då jag inte har några bolån längre.

Citat:
Men vem som helst kan räkna ut att om vi fortsätter som kommer hela ekonomin krascha tillslut och samhället ryker också.
Vi har ganska tuffa regler för bolånetagare och det är bra att det är så, plus att de allra flesta köper för att bo och inte spekulera.

Citat:
Nu har vi stängt ut unga från bostadsmarknaden och inga nya pengar kan komma in, utan att lånen går upp och kraven sänks.
Att unga är utestängda från bostadsmarknaden beror delvis på hyresregleringen, men också på de absurda reglerna för att få ta ett bolån som ung. Bolånetaket borde sänkas till 5% för unga och växlas mot ett förhöjt amorteringskrav.
Citera
2022-07-26, 09:12
Medlem
Citat:
Betalar du 100% skatt? Jag betalar kanske 40%, give or take... Har aldrig betalat 100% skatt då det skulle ruinera mig.

Skatteavdrag gör man för alla samtidigt, inte för vissa individer, för då kallas det bidrag. Har man inte råd att betala ränta så har man inte råd att köpa, det är ganska enkla koncept. Nu råkar det vara så att vi hejat på utvecklingen då vi sett våra "tillgångar" öka i värde i takt med att lånen blir billigare och skattereduktionen högre.

Men vem som helst kan räkna ut att om vi fortsätter som kommer hela ekonomin krascha tillslut och samhället ryker också. Nu har vi stängt ut unga från bostadsmarknaden och inga nya pengar kan komma in, utan att lånen går upp och kraven sänks.

Nej avdrag är inte bidrag precis som att ROT och RUT inte är ett bidrag.

Om jag tvingar till mig 100 kr av dig och ger dig 20 kronor tillbaka av en speciell orsak är det inget bidrag. Om jag däremot ger dig 20 kr utan att tvinga till mig pengar av dig först är det ett bidrag
Citera
2022-07-26, 09:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är din åsikt.

Betalar du mer skatt än någon som inte har bolån? För det känns ju lite konstigt att du ska få göra avdrag men Emil, som betalat av sina lån eller helt enkelt inte har några, ja han ska inte få ett öre tillbaka.
Vad du inte fattar är att den som har bolån betalar mer än den som inte har bolån. Det är lite som om du går ut och shoppar och får 30% rabatt. Den som väljer att inte shoppa får ju 100% "rabatt". Även om du får tillbaka 30% av räntekostnaderna har du ändå betalat mer än den som är skuldfri.

Citat:
I tider med hög inflation är dessa styrmedel enbart hämmande. Räntan höjs för att ta bort köpkraft så att priserna går ner.
Är det läge att ta bort ränteavdraget i dessa tider menar du? Det skulle minska konsumtionskraften ännu mer än nödvändigt och skapa mer arbetslöshet än nödvändigt. Det är illa nog som det är för vanligt folk nu. 7 av 10 bor i ägt boende, så det skulle få allvarliga konsekvenser att börja pilla i ränteavdragen nu.

Citat:
Nu har vi nått slutet på lånekarusellen och om vi ska få ner inflationen så ska räntan upp eller så ska alla subventioner bort, bägge samtidigt går inte av förklarliga skäl.
Räntan har redan gått upp och kommer att gå upp mer. Gott så.
Citera
2022-07-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Är du korkad? Du betalar skatt på din konsumtion, oavsett om du är belånad eller inte. Du är så förblindad av ditt hat för medelklassen så att du inte ens kan läsa längre. Hälften av soppan du tankar är skatt. Du betalar extra vägskatter, fordonsskatter, osv när du har bil. När du köper mat betalar du skatt.

Medelklassen har bra koll på sin ekonomi, så oroa dig inte för det. Det är snarare ni som är under medelklassen som har svårt att hantera er ekonomi.

Ränteavdraget är en skatteåterbäring till den del av befolkningen som betalar allra mest skatt. Sluta gråta över det och gå vidare med livet.

Fast det handlar väl inte om vad det är utan hur det är utformat? Varför ska vissa betala mindre skatt bara för att de har tagit lån? Jämförelsen med barnbidrag är dålig eftersom barnbidrag är något man får för att man tillfört något till samhället. Att gå och ta ett lån på några millar och sen säga "nu ska jag betala mindre skatt" skulle vara bisarrt i alla länder förutom Sverige, där tycker man att det ska vara en självklarhet men varför? Precis som debatten förts i tråden så bör man ju kunna bära hela lånets kostnad om man lånar pengar, varför ska staten ge dig skattelättnader för det?
Citera
2022-07-26, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Skillnaden är enbart semantisk i det här fallet. Vad är egentligen skillnaden mot att vissa får avdrag på skatten och andra får ett bidrag av staten (förutsatt att båda grupperna har en inkomst)?

Vi skulle t ex kunna utforma barnbidraget så att man får ett skatteavdrag på 1000 kr varje månad istället för ett bidrag. Om vi bortser från de med 0 kr i inkomst så är effekten exakt densamma.

Bidrag är generella och tar inte hänsyn till om du tjänar pengar eller inte under hela din livstid. Barnbidrag får alla oavsett.

Ett avdrag får man endast göra om man betalat tillräckligt mycket skatt. Om du inte jobbat det senaste året får du inte göra RUT eller ROT avdrag eller ränteavdrag

Hur kan detta vara så svårt att förstå?
Citera
2022-07-26, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Fast det handlar väl inte om vad det är utan hur det är utformat? Varför ska vissa betala mindre skatt bara för att de har tagit lån? Jämförelsen med barnbidrag är dålig eftersom barnbidrag är något man får för att man tillfört något till samhället. Att gå och ta ett lån på några millar och sen säga "nu ska jag betala mindre skatt" skulle vara bisarrt i alla länder förutom Sverige, där tycker man att det ska vara en självklarhet men varför? Precis som debatten förts i tråden så bör man ju kunna bära hela lånets kostnad om man lånar pengar, varför ska staten ge dig skattelättnader för det?

Varför ska man betala skatt för att man gör kapitalvinster? Varför ska man betala skatt när man tankar bilen? Varför ska jag som tjänar över 45000kr betala mer skatt? För att det är så systemet är uppbyggt. Jag går med på att avskaffa ränteavdraget om marginalskatten och skatten på kapitalvinster avskaffas.

Det finns mycket man kan ifrågasätta, skatteåterbäringen som ränteavdraget utgör är en sketen liten del av systemet. Wallenberg och Lundin rånar det svenska folket och har gjort så i årtionden, om inte århundraden, men ni patetiska underklass riktar ert hat mot den sönderskattade läkaren och ingenjören som bor i villa med sin familj och som får några sketna tusenlappar tillbaka som skatteåterbäring.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2022-07-26 kl. 09:21.
Citera
2022-07-26, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det mest komiska är att folk bara verkar störa sig på att folk får skatteavdrag för bolån. Men man får ju precis lika mycket ränteavdrag för blanco och konsumtionslån.

Vi har bland de högsta skattetryck i världen trots ränteavdragen. Vad är det som säger att det måste vara så? De som får tillbaka mest på sina bolån är de som bidrar allra mest till skattekistan. Men den otacksamma vänstern är ju helt otrolig som tycker att folks inkomster tillhör staten och det man får tillbaka är på nåder.

Jag skulle kunna köpa att ränteavdragen, RUT och ROT tas bort, men då ska skattetrycket sänkas rejält samtidigt.
Citera
2022-07-26, 09:23
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Är du korkad? Du betalar skatt på din konsumtion, oavsett om du är belånad eller inte. Du är så förblindad av ditt hat för medelklassen så att du inte ens kan läsa längre. Hälften av soppan du tankar är skatt. Du betalar extra vägskatter, fordonsskatter, osv när du har bil. När du köper mat betalar du skatt.

Medelklassen har bra koll på sin ekonomi, så oroa dig inte om det. Det är snarare ni som är under medelklassen som har svårt att hantera er ekonomi.

Ränteavdraget är en skatteåterbäring till den del av befolkningen som betalar allra mest skatt. Sluta gråta över det och gå vidare med livet.

Du kommer med personangrepp och du placerar mig i ett fack, men du känner mig inte. Det säger ganska mycket. "Medelklassen" aka medelsvensken (som jag inte hyser något agg mot), är överbelånad och räds räntehöjningar, det är inte bra.

Ja, vi har höga skatter i Sverige... stackars DIG!

Alla betalar skatt, fattiga, rika och alla mittemellan.

Om vi ponerar att 5 miljoner människor har bolån i Sverige och medelpriset för en bostad idag är 3 miljoner... Då innebär det att ca: 80% av Sveriges befolkning är mångmiljonärer (taget ur röven)... Åtminstone vad gäller tillgångar.

Det är ju inte så svårt att förstå varför inflationen rusar när alla är så rika. Men om vi då försöker få ner inflationen med räntehöjningar, då är miljonärerna helt plötsligt luspanka och behöver skattelättnader.

Det är inte bolånetagarnas fel att det ser ut på det sättet, det är en konsekvens av systemet. Alla kan inte vara rika samtidigt, då förlorar pengarna sitt värde.
Citera
2022-07-26, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det mest komiska är att folk bara verkar störa sig på att folk får skatteavdrag för bolån. Men man får ju precis lika mycket ränteavdrag för blanco och konsumtionslån.

Vi har bland de högsta skattetryck i världen trots ränteavdragen. Vad är det som säger att det måste vara så? De som får tillbaka mest på sina bolån är de som bidrar allra mest till skattekistan. Men den otacksamma vänstern är ju helt otrolig som tycker att folks inkomster tillhör staten och det man får tillbaka är på nåder.

Jag skulle kunna köpa att ränteavdragen, RUT och ROT tas bort, men då ska skattetrycket sänkas rejält samtidigt.

Absolut, det finns en logik i utformningen men om jag tar mig själv som exempel, medelklass nästan helt utan lån så går ju jag isf miste om en skattelättnad som många andra får ta del av, enbart baserat på att jag är duktig på att amortera och att jag inte vill ha några lån. Det är orimligt att de som är minst ekonomiskt ansvariga och ibland helt sonika skiter i att amortera trots detta har rätt till en skattelättnad enbart baserat på att de tagit ett lån.
Citera
2022-07-26, 09:27
Medlem
Citat:
Du kommer med personangrepp och du placerar mig i ett fack, men du känner mig inte. Det säger ganska mycket. "Medelklassen" aka medelsvensken (som jag inte hyser något agg mot), är överbelånad och räds räntehöjningar, det är inte bra.

Ja, vi har höga skatter i Sverige... stackars DIG!

Alla betalar skatt, fattiga, rika och alla mittemellan.

Om vi ponerar att 5 miljoner människor har bolån i Sverige och medelpriset för en bostad idag är 3 miljoner... Då innebär det att ca: 80% av Sveriges befolkning är mångmiljonärer (taget ur röven)... Åtminstone vad gäller tillgångar.

Det är ju inte så svårt att förstå varför inflationen rusar när alla är så rika. Men om vi då försöker få ner inflationen med räntehöjningar, då är miljonärerna helt plötsligt luspanka och behöver skattelättnader.

Det är inte bolånetagarnas fel att det ser ut på det sättet, det är en konsekvens av systemet. Alla kan inte vara rika samtidigt, då förlorar pengarna sitt värde.

Alla betalar inte lika mycket skatt. Överklassen betalar minst skatt, sen kommer ni underklass, sedan på topp är det medelklassen som betalar överlägset mest skatt.

En miljon är skitpengar. Alla över 40 bör ha minst 1 miljon i nettoförmögenhet, annars har man gjort något grovt fel. Att medelförmögenheten är 1 miljon är alltså inte något att bekymra sig över.
Citera
2022-07-26, 09:30
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Dem höjda räntorna gör att jag knappt kan spara pengar till sämre dagar. Är det så man vill ha det? Folk som inte kan spara pengar?
Ja. Uppenbarligen.

Fråga dig själv varför.
Citera
2022-07-26, 09:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Absolut, det finns en logik i utformningen men om jag tar mig själv som exempel, medelklass nästan helt utan lån så går ju jag isf miste om en skattelättnad som många andra får ta del av, enbart baserat på att jag är duktig på att amortera och att jag inte vill ha några lån. Det är orimligt att de som är minst ekonomiskt ansvariga och ibland helt sonika skiter i att amortera trots detta har rätt till en skattelättnad enbart baserat på att de tagit ett lån.

Jag tycker att det är ett konstigt synsätt att bolånetagare är "rika". Själv hade jag gärna sluppit lån hela vägen, men det hade varit totalt omöjligt. Det som är bra med bolån är att man kan betala av på dessa i egen takt, vilket jag gjort under resans gång och boendet har blivit allt billigare ju mer jag amorterat ner lånet.

Och nu är jag inte så intresserad av att ta ett lån bara för att jag ska få tillbaka 30%. Jag får ju fortfarande betala 70% av kostnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in