2022-07-26, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kanske lite off tpoic men det är inte produktion som ordnar ökad levnadsstandard.
Mellan 1300-talet och början på 1800 talet stod levnadsstandarden i Sverige still.
Det var ingen tillväxt.

För att man skall få det bättre behövs tillväxt.

Och för tillväxt måste kapitalister investera i arbete med innovationer och förbättringar. Som innebär en risk att det arbetet misslyckas.

Att låna ger en större möjlighet att investera i arbete för tillväxt.
Vad menar du med tillväxt? Ökad omsättning och volymer är inte nödvändigtvis synonymt med innovationer och effektivisering.

Faktum kvarstår, det är i produktion som värde skapas.
Citera
2022-07-26, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tror du på fullaste allvar att banker bara "trycker" pengar?

Inser du inte hur otroligt knäppte skulle vara?
Här kan du läsa forskning som visar det ”knäppa”:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1057521914001070

Somsagt, läs först och återkom när du har frågor.
Citera
2022-07-26, 00:15
Medlem
jamesbondes avatar
Senast jag skulle logga in på SEB-banken ville dom att jag skulle svara på några frågor.
Liknade lite ett polisförhör om vad pengarna kom ifrån osv.
På slutet kunde man skriva in egna synpunkter. Jag skrev ungefär så här: "Nu när det talas
så mycket om höjda räntor så undrar jag varför man inte får ränta på insatt kapital?" "Är
det så att pengarna ni lånar ut till tex bostäder bara är luft?"
Överväger att flytta mitt kapital till ett land med mindre idioti tex Norge. Btw - i Kina är det upplopp
för att folk inte kan ta ut sina pengar från banken.
Kanske blir det likadant här - bortsett från upploppen förstås. Här fortsätter folk rösta på S - dom som
stjäl mer än halva lönen. Som ett jättestort Stockholmssyndrom. https://www.youtube.com/watch?v=N57doBGQTNY
Citera
2022-07-26, 00:27
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar. Skulle de göra det så skulle allt vara väldigt annorlunda. För länge sedan gav banker faktiskt ut egna pengar. Se exempelvis 1831 och 1904 i riksbankens historieskrivning: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/

Om banker skulle kunnat ”trycka pengar” skulle ingen bank kunnat gå i konkurs. Leman Brothers skulle enkelt kunnat trycka fram ett antal miljarder och detsamma skulle de kinesiska banker som nu är på fallrepet kunnat göra. Ingen bank skulle heller behövt vara rädd för en ”bank run” eftersom de enkelt skulle kunna trycka nya digitala pengar att betala dem som vill ha ut sina besparingar.

Sanningen är förstås att banker inte trycker pengar alls. Det de gör är inte särskilt annorlunda mot vad du och jag och för den delen Berra och Kenta som hänger utanför Systembolaget kan göra. De lånar och lånar ut.

När du vill låna av banken skapar banken samtidigt ett skuldkonto och ett tillgångskonto, där det i princip står att jag är skyldig banken 100000 Kr respektive att banken är skyldig mig 100000 Kr. Det innebär inte att de har skapat pengar även om de har utökat sin balansräkning. Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”. Danne pekar på den röda lappen och säger. ”Du är skyldig mig 1000 Kr och jag vill ha mina pengar nu” Du halar fram femhundralapparna och överräcker samtidigt som du stryker över 1000 och skriver 0 på den röda lappen. Det här är nämligen just vad banken gör när du lånar pengar.

Om man säger att banker kan ”trycka pengar” så måste man också gå med på att alla människor som lånar ut pengar gör samma sak. Sedan spelar det mindre roll att även privata skulder ingår i definitionen av penningmängden M3.

Hur kommer det sig att så många går på flumsnacket att pengar på något magiskt sätt ”trycker pengar”? Det är ju faktiskt samma sak när vi som privatpersoner lånar av varandra.

Vem är det som trycker pengarna då?
Citera
2022-07-26, 01:11
Medlem
Varifrån kommer pengar da? Staten skapar inte pengar, så om inte staten, bankerna (riksbanken är också en bank) skapar pengar, vem gör det? Kan du svara på det?

Skapar pengar känns mer rätt än trycka pengar, då det mesta är digitalt.

Bankerna skapar pengar då de lånar ut pengar de inte har. Riksbanken och andra centralbanker kan skapa hur mycket pengar de så önskar, finns ingen övre gräns, vilket de själva har sagt.

Men ja, de sitter inte med en sedelmaskin och trycker pengar på kontoret, det stämmer. De kan inte trycka x antal miljarder för betala en skuld bara sådär, det stämmer, men de kan likväl skapa pengar de inte har.
Citera
2022-07-26, 01:46
Medlem
Citat:
Nej, banker trycker faktiskt inte pengar. Skulle de göra det så skulle allt vara väldigt annorlunda. För länge sedan gav banker faktiskt ut egna pengar. Se exempelvis 1831 och 1904 i riksbankens historieskrivning: https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/

Om banker skulle kunnat ”trycka pengar” skulle ingen bank kunnat gå i konkurs. Leman Brothers skulle enkelt kunnat trycka fram ett antal miljarder och detsamma skulle de kinesiska banker som nu är på fallrepet kunnat göra. Ingen bank skulle heller behövt vara rädd för en ”bank run” eftersom de enkelt skulle kunna trycka nya digitala pengar att betala dem som vill ha ut sina besparingar.

Sanningen är förstås att banker inte trycker pengar alls. Det de gör är inte särskilt annorlunda mot vad du och jag och för den delen Berra och Kenta som hänger utanför Systembolaget kan göra. De lånar och lånar ut.

När du vill låna av banken skapar banken samtidigt ett skuldkonto och ett tillgångskonto, där det i princip står att jag är skyldig banken 100000 Kr respektive att banken är skyldig mig 100000 Kr. Det innebär inte att de har skapat pengar även om de har utökat sin balansräkning. Du och jag kan göra precis samma sak. Säg att sin kompis Danne ska ut och festa men har ont om cash. Han kommer till dig och ber om ett lån. Du kan låna ut ett par femhundralappar och skriver på en röd lapp ”Jag är skyldig Danne 1000 Kr” och på en grön lapp ”Danne är skyldig mig 1000 Kr”. Danne pekar på den röda lappen och säger. ”Du är skyldig mig 1000 Kr och jag vill ha mina pengar nu” Du halar fram femhundralapparna och överräcker samtidigt som du stryker över 1000 och skriver 0 på den röda lappen. Det här är nämligen just vad banken gör när du lånar pengar.

Om man säger att banker kan ”trycka pengar” så måste man också gå med på att alla människor som lånar ut pengar gör samma sak. Sedan spelar det mindre roll att även privata skulder ingår i definitionen av penningmängden M3.

Hur kommer det sig att så många går på flumsnacket att pengar på något magiskt sätt ”trycker pengar”? Det är ju faktiskt samma sak när vi som privatpersoner lånar av varandra.
En lägenhet som i dag kostar 4 miljoner kostade för 15-20 år sedan runt 2 miljoner. Var kommer alla de där pengarna ifrån? Är inte de pengarna upptryckta digitalt så att det (bl.a.) p.g.a. högre bopriser, nu finns mycket mer pengar än för 20 år sedan?
Citera
2022-07-26, 02:04
Medlem
moshans avatar
Kontanter är/var egentligen bara ett kvitto på guld som banken gav ut.
Senast redigerad av moshan 2022-07-26 kl. 02:42.
Citera
2022-07-26, 03:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Vem är det som trycker pengarna då?

Det är bankerna som gör det. Vi vet ju det. Fast som någon påpekar, "skapar" är nuförtiden det lämpligare ordet att användas.

Vad är det dock för investering jag behöver göra för att min bank ska få skapa pengar? Lite hård- och mjukvara bara? Den som vill kan låna från min bank.
Citera
2022-07-26, 04:13
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:

Har aldrig trott det om t ex Swedbank, men hur är det med FED då?
Citera
2022-07-26, 05:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Här kan du läsa forskning som visar det ”knäppa”:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1057521914001070

Somsagt, läs först och återkom när du har frågor.
Vad står det där som du anser är galet gällande våra pengar?

Tänker mig att du på något sätt är avundsjuk på alla som har en fungerande ekonomi, och att du inte riktigt förstår hur det kan komma sig.

Man måste inte ha lån till ockerränor om man har en inkomst. Jag är ingen slav, absolut inte.
Citera
2022-07-26, 05:23
Avslutad
Detta är första gången jag hört någon påstå att banken trycker pengar, någonsin.
Citera
2022-07-26, 05:30
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Detta är första gången jag hört någon påstå att banken trycker pengar, någonsin.
Lite så trycker faktiskt de privata bankerna pengar, men naturligtvis inte hur som helst, vilket vissa verkar tro. Det finns alltid en fordran bakom.
Privata bankpengar är skapade av bankerna och därmed en fordran på den utgivande banken.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/

Många av de som skriver här är troligen högt skuldsatta och förstår inte hur det kunde hända, och tänker att det är väl bara att trycka lite mer pengar.

Staten står som garant för alla pengar, så att en bank skulle kunna trycka egna hur som helst är bara ett hitte-på från rysstroll.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-07-26 kl. 05:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in