2022-07-26, 01:19
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Nej, du har fel nu. En person som är runt 40 är i 40-årsådlern. En person som är runt 45 är i 45-årsåldern. En 19-åring är i 20-årsåldern, inte i 10-årsåldern.

Tyvärr, men du får gå tillbaka till det du ursprungligen trodde, annars kommer du bli förvirrad ett antal gånger i framtiden.

En 19åring är en tonåring, man säger inte "10årsåldern" om man inte är blatte dvs.
2022-07-26, 01:19
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
Om man säger att en person är i tonåren så gäller det ju 13-19. 20årsåldern är just 20-29. 30årsåldern är 30-39 osv.

Du har mao fel.

Jag trodde samma trams som du men jag blev rättad.

OK, men visa mig gärna konkreta exempel på när det används så som du säger.
Här är exempel på när man skriver "30-årsåldern" och enligt tillhörande Flashbacktråd var personen 28.
https://www.ttela.se/nyheter/v%C3%A4...bil-1.76295458

Jag har läst tusentals tidningsartiklar och böcker och arbetar som gymnasielärare i svenskämnet och har tills idag aldrig sett/hört begreppet användas så som du säger. Jag är ödmjuk nog att lyssna in andras tankar men jag vill gärna se något konkret exempel på hur det använts i t ex media.

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Åldern är bara en siffra Här gäller siffrorna 40-49. Samma som i engelska, om någon är "in their 40's" då är de 40-49. Vill man vara mer specifik kan man ju säga det.

Jag tänker att det är där det blivit fel, i folks jävla överanvändande av engelskan. Folk direktöversätter "in their 40's" till att någon är i "40-årsåldern". Som jag skrev till personen ovan så får du gärna bidra med något exempel på text där det använts på det vis du tycker.
2022-07-26, 01:20
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Man säger inte "10årsåldern" man säger tonåren på sin höjd, då berör det 13-19.

"En pojke i 10-årsåldern råkade ut för en olycka på badet i xxxxxx kommun under måndagen."

Så kan man mycket väl skriva.
Däremot skulle man inte skriva så om den som råkade ut för olyckan var 19 år gammal...
2022-07-26, 01:21
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
OK, men visa mig gärna konkreta exempel på när det används så som du säger.
Här är exempel på när man skriver "30-årsåldern" och enligt tillhörande Flashbacktråd var personen 28.
https://www.ttela.se/nyheter/v%C3%A4...bil-1.76295458

Jag har läst tusentals tidningsartiklar och böcker och arbetar som gymnasielärare i svenskämnet och har tills idag aldrig sett/hört begreppet användas så som du säger. Jag är ödmjuk nog att lyssna in andras tankar men jag vill gärna se något konkret exempel på hur det använts i t ex media.

Jag tänker att det är där det blivit fel, i folks jävla överanvändande av engelskan. Folk direktöversätter "in their 40's" till att någon är i "40-årsåldern". Som jag skrev till personen ovan så får du gärna bidra med något exempel på text där det använts på det vis du tycker.

Handlar om ungefärlig ålder där uppgifterna inte alltid är korrekta. Det innebär inte att "årsåldern" i sig är ungefärliga.
2022-07-26, 01:22
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
"En pojke i 10-årsåldern råkade ut för en olycka på badet i xxxxxx kommun under måndagen."

Så kan man mycket väl skriva.
Däremot skulle man inte skriva så om den som råkade ut för olyckan var 19 år gammal...

Ja, för han var 10år, ditt jävla mongo. Men det gäller ju inte spannet 10-19. Inte heller runt 10, där ungen kunde vara allt mellan 8-12år.
2022-07-26, 01:22
Medlem
Citat:
En 19åring är en tonåring, man säger inte "10årsåldern" om man inte är blatte dvs.
Det gör man visst. Det är precis lika vanligt som att säga 20-årsåldern eller 40-årsåldern.

Tyvärr, men du har helt fel i den här frågan. Är du verkligen säker på att du vill måla in dig i ett hörn genom att fortsätta argumentera för något du helt uppenbart har missförstått?
2022-07-26, 01:23
Medlem
Citat:
Det finns jättemånga ord som existera men som man inte använder. Men är väl svårt att förstå skillnaden om man är blatte kanske. När hörde du "10årsåldern" senast? Var väl inte igår eller?
Jag skulle säga att jag hör det oftare än tonårsåldern.
I min värld är en person i tioårsåldern väldigt nära 10, möjligen 9-11 men definitivt inte en tonåring.
2022-07-26, 01:23
Citat:
Ni har båda fel. "årsåldern" är motsvarande engelskans "-s"

40årsåldern = 40's, 50årsåldern = 50's. etc.
Intressant. Jag hade tolkat femtioårsåldern som 47-53 eller möjligtvis 45-55. Och jag tror faktiskt de flesta skulle göra det. Har aldrig tänkt på sambandet med engelskan.

SAOB indikerar att båda betydelserna används:

Citat:
-ÅRS-ÅLDER(N). ålder av tjugo år; särsk. i uttr. i tjugoårsåldern, i åldern omkring tjugo år l. i åldern 20–29 år
Det står att det kan betyda "i åldern omkring tjugo år" ELLER "i åldern 20–29". Så då är frågan hur man ska tolka "omkring tjugo år"? Jag hade då definitivt inte tolkat 29 som omkring 20.
2022-07-26, 01:24
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Man säger inte "10årsåldern" man säger tonåren på sin höjd, då berör det 13-19.

Man säger 10-årsåldern om personen är i 10-årsåldern. En person i 10-årsåldern är inte samma sak som en tonåring, utan ett barn någonstans mellan ca 8-12.

Att tonåren däremot är mellan 13 och 19 säger ju sig själv.

När media skriver så här (https://www.gp.se/nyheter/man-ofreda...ern-1.17277071) så syftar de på ett barn någonstans runt 10 år och inget annat.
2022-07-26, 01:24
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Det gör man visst. Det är precis lika vanligt som att säga 20-årsåldern eller 40-årsåldern.

Tyvärr, men du har helt fel i den här frågan. Är du verkligen säker på att du vill måla in dig i ett hörn genom att fortsätta argumentera för något du helt uppenbart har missförstått?

Vet inte vad fan ni svamlar om. Det finns två olika "årsåldern" dvs när det antingen rör sig om en specifik ålder eller spannet 20-29, 30-39 osv. Trodde detta var underförstått. Ingen kallar någonsin någon mellan ålderspannet 10-19 för "10årsåldern". Man specificierar fram till tonåren, sedan säger tonåring, sedan 20-29 (20årsåldern) etc.
2022-07-26, 01:25
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:

Så du kallar en 8åring för någon i 10-årsåldern?
2022-07-26, 01:25
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Det finns jättemånga ord som existera men som man inte använder. Men är väl svårt att förstå skillnaden om man är blatte kanske. När hörde du "10årsåldern" senast? Var väl inte igår eller?
Oavsett när jag senast hörde ordet användas så är det korrekt svenska, och jag tycker nog att vi kan luta oss mot Svenska Akademien om du nu inte har någon bättre källa att komma med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in