2022-07-26, 01:26
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NereMedOla
Oavsett när jag senast hörde ordet användas så är det korrekt svenska, och jag tycker nog att vi kan luta oss mot Svenska Akademien om du nu inte har någon bättre källa att komma med.

Återigen, skillnad på specifik ålder och ett åldersspann ditt jävla mongo. Man kan säga "tioårsåldern" om personen är tio år, men inte annars. Det är inte det vi diskuterar.
2022-07-26, 01:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayeflatowl
Ja, för han var 10år, ditt jävla mongo. Men det gäller ju inte spannet 10-19. Inte heller runt 10, där ungen kunde vara allt mellan 8-12år.

Nej, han kan ha varit 9 eller 11 också, alltså i 10-årsåldern.
Däremot kan han inte vara, vilket du hävdat, vara vad som helst mellan 10 och 19/20.
2022-07-26, 01:28
Medlem
Citat:
Så du kallar en 8åring för någon i 10-årsåldern?
Självklart, om jag inte vet hans exakta ålder utan ser att han är någonstans runt 10 år. Vad säger du om någon som ser ut att vara mellan 8 och 12 år?
2022-07-26, 01:29
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nej, han kan ha varit 9 eller 11 också, alltså i 10-årsåldern.
Däremot kan han inte vara, vilket du hävdat, vara vad som helst mellan 10 och 19/20.

10-årsåldern handlar bara om personen är 10år, inget annat. Annars hade inte 11-årsåldern och 12-årsåldern varit en grej. Sedan benämner man folk i spannet 13-19 för tonåringar.
Citat:
Man säger inte "10årsåldern" man säger tonåren på sin höjd, då berör det 13-19.
Där har du helt och hållet fel. Ordet finns i både SAOL och SAOB och ger 82100 träffar på google.
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Självklart, om jag inte vet hans exakta ålder utan ser att han är någonstans runt 10 år. Vad säger du om någon som ser ut att vara mellan 8 och 12 år?

Man säger att personen är runt 10år. Det innebär inte att han är i 10årsåldern.
2022-07-26, 01:31
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Handlar om ungefärlig ålder där uppgifterna inte alltid är korrekta. Det innebär inte att "årsåldern" i sig är ungefärliga.

Med "årsåldern" menar man mycket riktigt en ungefärlig ålder och då använder man väl de vanliga reglerna för avrundning, möjligtvis att man kan avrunda t ex 45 antingen upp eller ner. Det har i alla år varit det enda sättet som detta begrepp använts i offentliga sammanhang, som en indikation på en ungefärlig ålder, någonstans runt +/- 5 år. Enda undantaget där är just tioårsåldern där man som mest menar någon som är inom spannet 8-12 eftersom det vore befängt att säga 10-årsåldern om någon som var 15, ungefär som att det är jättedumt att säga 40-årsåldern om en 49-åring.

Åter igen så får du gärna ge exempel på hur någon använt din variant i offentliga sammanhang istället för att bara dryga dig.
2022-07-26, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Jag tänker att det är där det blivit fel, i folks jävla överanvändande av engelskan. Folk direktöversätter "in their 40's" till att någon är i "40-årsåldern". Som jag skrev till personen ovan så får du gärna bidra med något exempel på text där det använts på det vis du tycker.
Jag menar att det är därför det är rätt, eftersom det blir översättningsbart med engelskan. Vilket är praktiskt. Jag orkar inte leta fram "bevis" för detta, jag tycker så helt enkelt

Vad ska en 44-46 åring kallas om inte "i 40-årsåldern"?

Det blir ju en väldigt opraktisk semantik om folk gör egna och helt olika definitioner i intervaller på 1-8 år. Då kommer ju ingen att veta vad det betyder.
2022-07-26, 01:32
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Med "årsåldern" menar man mycket riktigt en ungefärlig ålder och då använder man väl de vanliga reglerna för avrundning, möjligtvis att man kan avrunda t ex 45 antingen upp eller ner. Det har i alla år varit det enda sättet som detta begrepp använts i offentliga sammanhang, som en indikation på en ungefärlig ålder, någonstans runt +/- 5 år. Enda undantaget där är just tioårsåldern där man som mest menar någon som är inom spannet 8-12 eftersom det vore befängt att säga 10-årsåldern om någon som var 15, ungefär som att det är jättedumt att säga 40-årsåldern om en 49-åring.

Åter igen så får du gärna ge exempel på hur någon använt din variant i offentliga sammanhang istället för att bara dryga dig.

Man benämner inte en 35åring som en person i 40årsåldern. Vet inte var du fått det ifrån.
2022-07-26, 01:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
10-årsåldern handlar bara om personen är 10år, inget annat. Annars hade inte 11-årsåldern och 12-årsåldern varit en grej. Sedan benämner man folk i spannet 13-19 för tonåringar.

En tioåring är 10 år gammal, men någon i tioårsåldern är cirka 10 år gammal.
Det hjälper inte att du kallar oss som påpekar att du har fel för mongon - du har fortfarande fel.
2022-07-26, 01:34
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Återigen, skillnad på specifik ålder och ett åldersspann ditt jävla mongo. Man kan säga "tioårsåldern" om personen är tio år, men inte annars. Det är inte det vi diskuterar.
Ok, du glider lite i din argumentation här, eftersom du i ditt senaste inlägg påstod att ordet överhuvud taget inte används, även om det "existerade". Oavsett så har du fel, men det blir ju lite knepigare att belägga det.
2022-07-26, 01:34
Medlem
ayeflatowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
En tioåring är 10 år gammal, men någon i tioårsåldern är cirka 10 år gammal.
Det hjälper inte att du kallar oss som påpekar att du har fel för mongon - du har fortfarande fel.

Jag har rätt, alla ni har fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in