Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2022-07-26, 03:28
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför skulle man säga att någon är i 25-årsåldern om man vet att de är 24?


Jag hävdar att ayeflatowl är mycket mer bizarr än hens faktiska påståenden.

Och som sagt så är kopplingen till engelskans "in their twenties" inte jättelångsökt.
Därför att "årsåldern" med all rimlighet har samma betydelse oavsett vilken siffra man sätter framför.

Att "20-årsåldern" skulle ha samma innebörd som "in their twenties" är inte jättelångsökt. Men denna koppling förstörs just av att man kan sätta vilka siffror som helst framför "årsåldern". Att 20-årsåldern skulle betyda 20-29 samtidigt som att "25-årsåldern" betyder exakt 25 är jättelångsökt. Vad skulle man isåfall säga om någon som är exakt 20? Att han är i 20-årsåldern?

Kom igen nu. Denna bortförklaring är rena skämtet.
2022-07-26, 03:36
  #110
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
?

Citat:
Ursprungligen postat av absinten
D
Gjorde en omröstning

(FB) Vad betyder 40-årsåldern (omröstning)
2022-07-26, 03:45
  #111
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Därför att "årsåldern" med all rimlighet har samma betydelse oavsett vilken siffra man sätter framför.
En anledning att säga att någon som är 24 är i 20-årsåldern är att man vill vara ännu mer vag. Jag hade inte tyckt att det hade varit märkligt om någon menar att -årsåldern generellt är +-5 år. Iaf på 30årsåldern och uppåt. Personligen hade jag normalt tänkt X-åldern som +-3 men +-5 känns helt ok, men 20-årsåldern hade jag nog tolkat som 18-25 med den tolkningen. Och 10-årsåldern hade jag nog tänkt 8-12.

Jag tror du skjuter dig lite i foten när du vill ha en fast gräns där den ena övergår till en annan eftersom begreppen till sin natur är ungefärliga. I de situationer där det exakta spannet är viktigt så får man specificera det.

Citat:
Att "20-årsåldern" skulle ha samma innebörd som "in their twenties" är inte jättelångsökt. Men denna koppling förstörs just av att man kan sätta vilka siffror som helst framför "årsåldern". Att 20-årsåldern skulle betyda 20-29 samtidigt som att "25-årsåldern" betyder exakt 25 är jättelångsökt. Vad skulle man isåfall säga om någon som är exakt 20? Att han är i 20-årsåldern?

Kom igen nu. Denna bortförklaring är rena skämtet.
Den kopplingen förstörs inte alls, just eftersom språk ofta har en massa konstiga historiska arv.

Jag håller dock med om dina argument ifall det handlar om att tilldela en betydelse till uttrycket.
2022-07-26, 04:48
  #112
Medlem
"Middle adulthood. This time span can be referred to as "middle age" and can be defined as the time between ages about 45 and about 65. Many changes may occur between young adulthood and this stage. The body may slow down and the middle aged might become more sensitive to diet, substance abuse, stress, and rest." enwp

Om du är 45-49 är du medelålders. Är du 40-44 är du inte medelålders.

My 2 cents
2022-07-26, 05:12
  #113
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadrian
+/- 5 år. Allt annat är fel och alla som säger nåt annat borde skjutas.

+1
Är man i fyrtioårsåldern så är man närmare fyrtio än trettio eller femtio.
2022-07-26, 09:11
  #114
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Jag hade en (OT-)diskussion med ett par andra personer i en helt annan del av forumet kring vad som menas när massmedia benämner en person att vara i t ex 40-årsåldern (eller 10/20/30-årsåldern etc). Jag vill mena att om du ser "40-årsåldern" i en nyhetsartikel, skönlitteratur eller liknande så är det en person som är ca 40 som det handlar om, alltså någonstans mellan 37/38-42/43 ungefär. Andra personer menade att jag var dum i huvudet och att det "självklart" var så att 40-årsåldern är samma sak som att vara mellan 40 och 49 år gammal.
Själv skulle jag aldrig benämna en 49-åring att vara i 40-årsåldern utan denne är självklart i 50-årsåldern. På samma sätt ser jag inte en 19-åring framför mig när någon benämner en person att vara i 10-årsåldern. Jag har för övrigt sett många här på Flashback tolka in det som att 40-årsåldern faktiskt betyder att någon är exakt 40.
Vad säger ni? Hur använder ni begreppet "X-årsåldern"?

37 - 43 som du säger. Bara rubbat att påstå något annat.
2022-07-26, 09:19
  #115
Moderator
Kyrpators avatar
Den här tråden låses eftersom det uppenbarligen är omöjligt att ha en civiliserad och saklig diskussion om ämnet. Det verkar inte som om vi kommer så mycket längre än så här.

/Mod.
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback