2022-07-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
frågan var inte huruvida alla har en pappa.
Frågan var varför många tror att vårdanden skulle gå till morföräldrar TROTS pappan...
Är han en usel pappa som förlorat vårdanden?

Många? Ett inlägg föreslog det. (Våra grannar, morföräldrar till mindre barn vars mamma knivskurits till döds av pappan ansågs av myndigheterna för gamla för att bli vårdnadshavare).
Citera
2022-07-23, 23:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheeevil
Inte ok att namnge - håller med - men har någonstans liiiiiite förståelse för att det blev "knas". Det som aldrig framkommer i Marias historia är att de inte var skrivna på samma adress - så rent juridiskt var de ju inte sambos. Antagligen svårt för NKS att veta hur de skulle göra. Var det ok att de pratade med henne överhuvudtaget? Svårt för dem att avgöra sanningshalten i vad folk säger, skulle lika gärna kunna varit en knäppgök som ringde dem - någon helt utan koppling till Betsy.

Ja någonstans måste man väl inse proportioner.
Den stackars B är död och efterlämnar sörjande moderslösa barn och andra anhöriga. DET är ett stort dilemma. Att flickvännen M inte blev kontaktad direkt borde idag inte vara hennes stora problem.

Att NKS naturligtvis brustit som namnger någon som varit i privat relation med en patient är ju självklart. Inga namn ska någonsin läggas ut på nätet från sjukvården. Men nu är namnet borttaget och NKS kommer klandras framöver och i relation till dödsolyckan är detta en rätt liten händelse….

Är man släkting, gifta, registrerade partners eller sammanboende är man juridiskt sett anhörig. Att man ”är ihop” gör inte någon juridiskt till en anhörig även om man älskar varandra aldrig så mycket.

Det är därför inte konstigt att en förhållandevis ny, 1-2 årig förälskelse som man inte bor ihop eller är gift med, inte kontaktas av polisen eller av sjukhuset när något allvarligt hänt.
Varken sjukhuset eller polisen FÅR ringa runt till okända ”kanske bekanta” eller ”kanske kärlekar” till en identifierad inlagd person och berätta detta.
Hur skulle det se ut om de gjorde sådant med gamla ex, one-night stands, kompisar etc…

Det som möjligen är lite anmärkningsvärt i hela denna händelse är varför Bs anhöriga i sin tur inte tog kontakt med kärestan M. Fnurra på tråden där kanske?
Är det mest för att det finns en fnurra som hon är kränkt idag?
Eller för att hon tror att deras lesbiska förhållande inte räknas?

Hur orkar annars någon som just förlorat ”den viktigaste personen i livet” gå ut i media, skriva på fejan och ta strid om att hon fick reda på detta först några dygn efter släktingarna?
Hur kan det vara så viktigt just nu?
Citera
2022-07-24, 01:59
Medlem
En del skaffar barn med anonym donator, och de blir givetvis inte kontaktade om mamman avlider.
Nu vet vi inte om B skaffade sina barn via donator eller ej, men hon fick barnen långt före hon blev tillsammans med M.
Eftersom M och B inte var sambo officiellt, så blir hon inte kontaktad av sjukhuset omedelbart, pga sekretess.
Hur hade hon tex reagerat om någon helt annan påstått sig vara sambo med B, och fått ut sekretessbelagda uppgifter om henne?

Jag stör mig förresten inte på hennes uttalande att flickvännen var den viktigaste personen i hennes liv. Men jag reagerade på det, precis som flera andra gjort.
Jag hade inte uttalat mig så om mina barn var läskunniga.
Citera
2022-07-24, 02:36
Medlem
Bara larvigt av henne att tjata om hur hon blev samt inte blev kontaktad. När min far gick bort för 15 år sedan så var jag strax utanför sjukhuset och ett av mina syskon ringde och sa att jag skulle komma tillbaka. När min mor gick bort för nåt år sedan så även då så informerades ett av mina syskon att hon hade gått bort efter att strax innan fått in akut till sjukhuset (hade inte hunnit börja åka in). Det ligger inte på sjukhuset att kontakta varenda anhörig utan i de flesta fall bara den första de får tag på och sedan får denne meddela resterande.
Dessutom så blev hon informerad av polisen så den biten är i själva verket överspelad.

Att sedan NKS klantade sig och skrev MA namn var klumpigt men med tanke på att hon hade både skrivit spaltmeter om det på sin facebook samt fått artiklar publicerade så är frågan om de läckte någon som inte redan var läckt. Så klumpigt men på grund MA egna texter så har jag svårt att se att någon skada skett.

Men nåt säger mig att biten om att biten om att bli kontaktad med stor sannolikhet har med hennes kontakt sin partners familj att göra och att den kanske inte var den bästa. Men som jag skrivit tidigare så hoppas jag hon får hjälp att kunna gå vidare istället för att mentalt ta kål på sig själv genom sitt agerande. Framförallt så hoppas jag på det för hennes barns skull.
Citera
2022-07-24, 07:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
Nej, alla barn har inte en pappa. Jisses.

Alla människor härstammar från en mor och en far - man kan vara utan en pappa som fadersgestalt under uppväxten men aldrig utan en genetisk far. Hur gärna PK-folket än vill ändra på detta.
Senast redigerad av coli 2022-07-24 kl. 08:03.
Citera
2022-07-25, 17:53
Medlem
Apropå den kritik som framförts om NKS hantering.
Blev nyfiken på hur rutinen är tänkt att gå till... har något fel begåtts?

Tydligen har frågan ältats ett tag... åtminstone sen 1976(!?).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...horiga_FZ02347

Citat:
"När människor omkommer i samband med en trafikolycka är det polisens uppgift att identifiera omkomna och att framföra den svåra informationen till anhöriga."

https://polisen.se/om-polisen/polise...trafikolyckor/

Check, ok hantering på den. Eller? Räknas man som anhörig om man är särbo? Har M rentav fått för mycket information?

Citat:
"Som nära anhörig räknas normalt (i Sverige) make/maka/sambo och barn medan syskon, egna föräldrar och make/maka/sambos föräldrar bara räknas som anhöriga."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anhörig

Citat:
"De flesta dör på ett sjukhus eller vårdhem. Du som är närstående ska kunna ta farväl av den som har dött på ett lugnt och värdigt sätt. Det finns ofta särskilda rum eller ett kapell för att närstående ska kunna se kroppen."

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fun...dott/dodsfall/

Check, ok hantering på den. Eller? Här pratar man om närstående, inte anhörig. Är det samma sak dom menar? Räknas man som närstående om man är särbo? Hur vet dom vem som är "nära vän" eller bara "crazy stalker"?

Citat:
"Som närstående räknas till exempel barn, partner, sambo, syskon eller en nära vän."

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fun...ende-i-varden/
Citera
2022-07-25, 21:11
Medlem
colis avatar
Citat:
Apropå den kritik som framförts om NKS hantering.
Blev nyfiken på hur rutinen är tänkt att gå till... har något fel begåtts?

Tydligen har frågan ältats ett tag... åtminstone sen 1976(!?).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...horiga_FZ02347

Check, ok hantering på den. Eller? Räknas man som anhörig om man är särbo? Har M rentav fått för mycket information?

Ja av den info som framkommit har polisen i mitt tycke gjort fel som överhuvudtaget informerade M. Också efter några dagar.

Polisen borde hållit tyst och hänvisat M att försöka kontakta familjemedlemmar dvs släktingar till den person som M sökte efter.

Vi och polisen VET ju faktiskt idag inte om B hade brutit med M som fortsatte stalka B efteråt.
Det finns ju bara Ms uppgifter till media att de var ett par. Inget samboskap och inte ens Bs släktingar har hört av sig till M.
Inom sjukvården kan man också i sin journal ange namnet på anhörig eller närstående som man vill att sjukvården ska kontakta. Uppenbarligen hade B inte heller angett M som anhörig i sina tidigare journaler.

Polisen och sjukvården ska då definitivt inte lämna ut några uppgifter om patienten Bs tillstånd till någon obekant som M.
Senast redigerad av coli 2022-07-25 kl. 22:05.
Citera
2022-07-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja av den info som framkommit har polisen i mitt tycke gjort fel som överhuvudtaget informerade M. Också efter några dagar.

Polisen borde hållit tyst och hänvisat M att försöka kontakta familjemedlemmar dvs släktingar till den person som M sökte efter.

Vi och polisen VET ju faktiskt idag inte om B hade brutit med M som fortsatte stalka B efteråt.
Det finns ju bara Ms uppgifter till media att de var ett par. Inget samboskap och inte ens Bs släktingar har hört av sig till M.
Inom sjukvården kan man också i sin journal ange namnet på anhörig som man vill att sjukvården ska kontakta. Uppenbarligen hade B inte heller angett M som anhörig i sina tidigare journaler.

Polisen och sjukvården ska då definitivt inte lämna ut några uppgifter om patienten Bs tillstånd till någon obekant som M.

Spännande - att definitionen av ett enda ord kan ha så stor betydelse. Finns ingen som har helhetsansvar? Varför skriver polisen "anhörig" och 1177 "närstående"?

Hur ska någon kunna förstå vad som gäller?
Citera
2022-07-25, 22:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Spännande - att definitionen av ett enda ord kan ha så stor betydelse. Finns ingen som har helhetsansvar? Varför skriver polisen "anhörig" och 1177 "närstående"?

Hur ska någon kunna förstå vad som gäller?

Tänk om B hade varit en kändis. Som avlidna Anna Lind eller Einar, en partiledare, tillhört kungahuset?
Man får helt enkelt inte från polisen eller från sjukvården lämna ut uppgifter om en patients tillstånd till någon som inte är officiell närstående eller släkting.

Närstående är sambo, maka/e och registrerade partners. Övriga barn, syskon och föräldrar är släktingar.
Grannar, one-night stands, gamla ex, overifierade kärlekar, journalister eller andra nyfikna är inte närstående.
Och ska således absolut inte få någon info av polisen eller sjukvården. Aldrig någonsin, patientsekretessen kvarstår även för avliden.
Senast redigerad av coli 2022-07-25 kl. 22:07.
Citera
2022-07-25, 22:49
Medlem
Citat:
Tänk om B hade varit en kändis. Som avlidna Anna Lind eller Einar, en partiledare, tillhört kungahuset?
Man får helt enkelt inte från polisen eller från sjukvården lämna ut uppgifter om en patients tillstånd till någon som inte är officiell närstående eller släkting.

Närstående är sambo, maka/e och registrerade partners. Övriga barn, syskon och föräldrar är släktingar.
Grannar, one-night stands, gamla ex, overifierade kärlekar, journalister eller andra nyfikna är inte närstående.
Och ska således absolut inte få någon info av polisen eller sjukvården. Aldrig någonsin, patientsekretessen kvarstår även för avliden.

”Registrerad partner” - kan särbor registrera sig? Var i så fall? Trodde det var en möjlighet för samkönade par innan möjlighet till äktenskap infördes.
Citera
2022-07-25, 23:33
Medlem
Citat:

Just min tanke.

En annan sak… Maria hävdar att NKS brutit mot patientsekretess, men… Nämndes Bettys namn? För det var ju inte Maria som var patient… vad innebär patientsekretess?
Citera
2022-07-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
”Registrerad partner” - kan särbor registrera sig? Var i så fall? Trodde det var en möjlighet för samkönade par innan möjlighet till äktenskap infördes.

Tror inte det är applicerbart här.
De var inte gifta och inte skrivna på samma adress.

…eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in