2022-07-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Du kan inte mena att en paramilitär organisation varken skulle kunna ha eller bekämpas med flygvapen? Eller alla dess tillförsel att födoämnen skulle kunna begränsas genom att bomba leverantörer.

De finns många paramilitära organisationer som hållt sej flytande i årtionden.

Under krig pågår ofta en vanlig verklighet vid sidan av krigets. Folk går till jobbet osv. En total kontroll eller avgränsning mellan stridande trupper är inte möjlig. Krigsföring är långt mer komplex.

Krig bedrivs även på många plan. Och parallel infiltration av ett visst parti i riksdagen. Passar utmärkt just nu.

Noterar att du än en gång undviker att svara på frågan och än en gång flyttar målet. Nu betyder uppenbarligen ”krig” att man går med i ett demokratiskt parti och får makt genom allmänna val.

Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Haha, så du tror att vi ska vinna ett inbördeskrig genom att försvarsmakten flygbombar invandrarna? Du har kollat på för mycket hollywood. Och ifall dessa 100 000 tals potentiella fiender bestämmer sig för att ockupera stora delar av t.ex. Stockholm eller Göteborg och hålla hela stadsdelar med civila som gisslan? Ska försvarsmakten lösa detta genom att bomba sönder Stockholm eller Göteborg?

Du verkar ha 0 koll på hur ett inbördeskrig faktiskt hade sett ut. Flygplan och stridsvagnar hade inte varit speciellt smart att använda ifall man ej vill ha ihjäl båda "sidor"

Varför tror du förövrigt att våran mångkulturella och hbtq-certifierade försvarsmakt hade valt sida på det sättet?

Den har styrts och reformerats på samma sätt som vår polismyndighet senaste åren och vi såg ju hur de gick för dem under "påskupploppen".

Nej, frågan var hur man skulle skydda försörjningslinjer och matproduktion från flygangrepp trots att man saknar militär förmåga att bekämpa flyg. Inte heller har jag gett uttryck för att man ska bomba stadsdelar, det är en ganska ineffektiv metod. Naturligtvis går man in med marktrupper understödda av flyg.

Men om du vill hoppa in så kan jag ju passa på att ställa samma frågor till dig.
- Var kommer de tunga vapnen från?
- Hur ska man upprätthålla en funktionell försörjningslinje?
- Hur ska man kommunicera?

Börja med de tre frågorna så kan vi ta det därifrån.
Citera
2022-07-25, 19:29
Medlem
Citat:
Man kan inte jämföra stridskraft på de sättet Israel har exempelvis kärnvapen och ett vårdens mest avancerade flygvapen. Hjälper de dom i den väpnade striden mot Hamas? Vars vapen med störst verkan utgörs av hemmagjorda granatkastare.

Har Hamas lyckats i sin strid mot den Israeliska staten? Över huvud taget?
Citera
2022-07-25, 19:29
Medlem
Vi har chansen att avlägsna problemet, och återställa ett naturligt sammanhållet, fredligt, tryggt och framgångsrikt land som vi åter kan vara stolta över, med framtidstro.
Citera
2022-07-25, 19:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du får ursäkta men detta visar återigen på en naivitet och bristande förståelse för hur krigsföring går till. Va de så enkelt som du gör gällande. Skulle naturligtvis alla Inter territoriella väpnade konflikter kunna avslutas i en handvändning.
De avslutas om stormakter anser att detta är gynnsamt.

Gällande Sverige möts ringa motstånd. Militärdiktaturen skulle mottagas med öppen famn av en majoritet, dessutom.

Jag anser det vara naivt att tro att svenskar skulle tillåtas strida för sin självständighet.
Citera
2022-07-25, 19:41
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Har Hamas lyckats i sin strid mot den Israeliska staten? Över huvud taget?

De är en terror organisation dom är förmodligen nöjda med att plåga israell. Och sedan dö martyrdöden. Så jag skulle säga att som är ytterst framgångsrika.

Hur som helst hjälper de inte israell att dom har ett högteknologiskt försvar. Lika lite som de skulle hjälpa Sverige att vi snart är med i nato i händelse av inbördeskrig.

Du behöver en introduktion i begreppen förresten men jag har inte riktigt tid med de.

Jag tror ett av dina problem är att du tänker på inbördeskrig som en strid mellan två nationer eller folkgrupper som strider om territoriet i en stat. Där båda besitter en väll utvecklad försvarsmakt. Den typen har vi sett gott om i exempelvis gammla Balkan. Men inbördeskrig är ett vidare begrepp.
Citera
2022-07-25, 19:44
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Nu kommer jag ångra mig att jag ger mig in i den här diskussionen, men…

Du menar alltså att en handfull gängkriminella ungdomar som redan idag håller på att skjuta ihjäl varandra i ett rasande tempo, beväpnade med undermåliga vapen, skulle ha en reell chans mot den svenska försvarsmakten?

Nog för att man kan föra en diskussion om hur Sveriges försvar står sig i förhållande till andra staters militärmakt, men i förhållande till ett gäng dåligt utrustade och än sämre organiserade ungdomar? Nja…

Tillägg: Inte bara reell chans, du menar att de mer eller garanterat skulle vinna… Jadu…
Om invandrade klaner börjar kriga med en större grupp etniska svenskar, så antar du att försvarsmakten skulle ställa sig på de etniskt svenskarnas sida automatiskt ?
Citera
2022-07-25, 19:46
Avslutad
Citat:
Noterar att du än en gång undviker att svara på frågan och än en gång flyttar målet. Nu betyder uppenbarligen ”krig” att man går med i ett demokratiskt parti och får makt genom allmänna val.

Nej, frågan var hur man skulle skydda försörjningslinjer och matproduktion från flygangrepp trots att man saknar militär förmåga att bekämpa flyg. Inte heller har jag gett uttryck för att man ska bomba stadsdelar, det är en ganska ineffektiv metod. Naturligtvis går man in med marktrupper understödda av flyg.

Men om du vill hoppa in så kan jag ju passa på att ställa samma frågor till dig.
- Var kommer de tunga vapnen från?
- Hur ska man upprätthålla en funktionell försörjningslinje?
- Hur ska man kommunicera?

Börja med de tre frågorna så kan vi ta det därifrån.

Hur många marktrupper har vi? Jämför med hur många muslimer i krigsför ålder vi har i landet så kanske du får en idé om hur underlägsna vårt försvar är när det kommer till antal manskap.

1. De tunga vapnen är somsagt inte speciellt användbara vid ett inbördeskrig såvida man inte vill jämna våra städer med marken och skicka både svenskar och muslimer i graven.

2. Som sagt, ett inbördeskrig kommer inte se ut som ett krig mellan två nationer som utspelar sig på fält osv. Försörjningen kommer ske via plundring, och ockupation av platser där saker kan produceras. Det kommer inte handla om två arméer som möts ute på fältet och behöver konvojer med försörjning. Det kommer utspelas över hela landet, i varje stad och by.

3. Jadu, via radio t.ex.? Enkelt att ta över platser med generatorer, solceller osv för att få tillgång till el.

Edit: sedan svarar du inte på frågan om varför du tror vår försvarsmakt hade valt sida på det sättet i ett inbördeskrig mellan olika etniska grupper?
Citera
2022-07-25, 19:50
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Mycket talar för att vi inte har någon. De mest uppenbara är att förorterna är fulla med vapen och att kriminella klaner skulle kunna importera busslaster till. Många i förorterna har dessutom praktisk erfarenhet av strid. Medelåldern är också mycket läger i förorterna. Och slutligen har förorterna ett övertag på grund av sin arkitektur.

Frågan är hur stor edge Nordeuropen har till följd av sin högre IQ:n vid en väpnad sammanstötning

Griper jag efter ett halmstrå när jag tänker att de finns en möjlighet.
Vilka vi? Du inser väl att det skulle bli krig mellan svenskar och invandrare så skulle försvaret och polisen stå på invandrarnas sida?
Citera
2022-07-25, 19:55
Medlem
Klart man är orolig över framtiden. Speciellt med tanke på att man idag sällan ser svenskar som är yngre än medelålders. Sällan man ser stora grupperingar av yngre svenskar idag. Vi är mer eller mindre ett pensionärshem här i sverige om man räknar bort alla blattar.

Islam, terrordåd och fattigdom väntar Sverige. Ser man inte det måste man vara blind.
Citera
2022-07-25, 19:59
Medlem
I ett inbördeskrig vinner den sida som har stöd från försvarsmakten. Om försvarsmakten är splittrad eller utomstående stater stöder den ena eller båda sidor kan det bli väldigt blodigt. Men kan ju se på Finska inbördeskriget som skedde ju så sent som 1918 så inget är omöjligt ifall motsättningarna i Sverige escalerar. Det krävs inte så mycket för att t.o.m civilerade människor ska börja skjuta varandra.
Citera
2022-07-25, 20:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Man kan inte jämföra stridskraft på de sättet Israel har exempelvis kärnvapen och ett värdens mest avancerade flygvapen. Hjälper de dom i den väpnade striden mot Hamas? Vars vapen med störst verkan utgörs av hemmagjorda granatkastare.
Hamas är understödda av hela den arabiska världen, vilka anser att detta jihad är början på Armageddon.

Svenska bönder är ingen match för NATO, och även om de vore det så kommer NATO att i ditt scenario välkomnas med öppen famn av svenskarna.

Diverse klanaktivitet lär hanteras som i Mellanöstern. Så svårt är det inte.
Citera
2022-07-25, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hamas är understödda av hela den arabiska världen, vilka anser att detta jihad är början på Armageddon.

Och Israel är understödda av USA och därmed hela västvärlden. De har även ett försvar, militärpolis osv som är otroligt mycket starkare än Sveriges, både när det kommer till erfarenhet och utrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in