2022-07-25, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Knappast som fungerar. De kostar 10 miljoner euro styck per år att underhålla. Bara att kolla på Rysslands försvarsbudget för att fatta att det inte finns på världskartan.
Det är statiska grejer som förvaras torrt utan några rörliga delar..
Dom är dessutom tomma på bränsle.

Sprängladdningarna förvaras också separat.
Det är mest övervakning och kontroller som sker.
Inte så mycket att underhålla.
Citera
2022-07-25, 14:45
Medlem
donald12s avatar
Kazakstan ser otroligt på Ukraina o ökar sin försvarsbudget. Måste vara beredd att Putin gör en special operation där också....

https://www.themoscowtimes.com/2022/07/25/kazakhstan-boosts-defense-spending-amid-ukraine-invasion-wsj-a78400
Citera
2022-07-25, 14:48
Medlem
raskenss avatar
Medan vi pirrigt väntar på den ryska totalkollapsen i Cherson så får vi betygssätta denna tornflykt. Jag ger den 8 av 10.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1551476929336954881?t=VFzmyBP7yrfs005APMKVLA&s=19
Citera
2022-07-25, 14:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Arméns konvojer har minskat något i storlek sen i februari haha. Här kommer några IFV och en LV körandes på väg att förstärka Kherson. Inte så att UAF skallrar tänder precis skulle jag tro.

https://twitter.com/KhersonUnited/status/1551544854785789954
Citera
2022-07-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det här är ju beskrivningen av NASAs historia, jag har aldrig tidigare hört att samma gäller för Ryssland. USA tog ju till sig nazistiska vetenskapsmän i i operation paperclip. Vi har alltså nazister att tacka för all rymdutforskning?

Jodå, ryssarna tog också sin beskärda del. Det var närmast kamp mellan USA och Sovjet att få tag i de mest framstående tyska forskarna. Det blev nog i slutändan ganska dött lopp. Flera av forskarna som togs till Ryssland (och USA) var aktiva nazister. Men den tyska raketforskningen var viktigare än forskarnas politiska syn.
Citera
2022-07-25, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det här kriget har mycket lägre förhållande mellan döda civila och soldater än de flesta krigen i världshistorien.
Och så ännu ett totalt vansinnigt uttalande från mästergooglaren. "MYCKET LÄGRE än de FLESTA krigen i världshistorien" säger du? Jaha du, 30-åriga kriget, första/andra världskrigen, eller stamkrigen i afrika?
Helt otroligt att ett av de mest dödliga krigen på så KORT tid, i din värld blir "mycket lägre än blah blah blah. Hittar du uppgifterna på biltemas cafe' eller är de bara en del av den latenta verklighetsförvridningen du fick genom födseln?
Citera
2022-07-25, 14:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Om det vore ett problem skulle man ju kunna ta fram en raket som bara är en raketmotor utan verkansdel.

Du missar poängen. Man blandar dyra himar med billiga raketer så är ryssarna tvugna att slösa avancerade dura luftflrsvarspjäser på allt eftersom ryssarna inte ser skillnad på dom. Det dränerar ryssarnas resurser snabbt. Om det är verkansdel på raketen kostar inget.
Citera
2022-07-25, 14:53
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är statiska grejer som förvaras torrt utan några rörliga delar..
Dom är dessutom tomma på bränsle.

Sprängladdningarna förvaras också separat.
Det är mest övervakning och kontroller som sker.
Inte så mycket att underhålla.

Siffran låter orimlig, lite som när det kablades ut i starten att Putins krig kostade 20 miljarder om dagen. (dold agenda: nu ska vi bara skicka vapen så han knäcks).
Samma här: "Kärnvapen kostar 10 miljoner euro per kärnvapen" (dold agenda: ryssarna har egentligen inga kärnvapen så vi kan eskalera kriget och sälja mer vapen).

Min gissning är att man räknar in:
1) anrikning av uranet samt slutförvaring. Jag tror inte den radioaktiva laddningen håller hur länge som helst. Men frågan är om inte Ryssland har nästan gratis uran som bieffekt från kärnkraftverk?
2) Fasta kostnader som slås ut och som kallas underhåll. Men en del av det är enorma fasta kostnader som Sovjet en gång tog.Eller kostnader som är de samma oavsett om det är 10, 100 eller 1000 missiler.

Vad skulle det annars vara som kostar 10 miljoner euro per år?
Senast redigerad av psychicsailor 2022-07-25 kl. 15:05.
Citera
2022-07-25, 14:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Gepard borde vara bra för att skjuta drönare
Jag har tänkt på det också. Och så mot helikoptrar förstås. Sen kan nog Gepard även skjuta rakt fram så då kan man ju blasta även mot landtrupper. Pluss att den har egen radar också som förhoppningsvis inte är helt oduglig. Och dess 35 mm kanoner villl man ju inte komma i vägen för.

https://twitter.com/Gepard_35/status/1551550445432217600
Citera
2022-07-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Sakta kollapsa? Men rysk industri var ju död enligt dig för flera veckor sedan?
Mycket av Rysslands industri är redan död med hundratusentals arbetslösa söm följd, en del av industrin hankars sig fram.
Rysslands industri håller sakta på att kollapsa. Delar av industrin håll vid liv av en numera berömd 3D-skrivare.
Citera
2022-07-25, 15:01
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du missar poängen. Man blandar dyra himar med billiga raketer så är ryssarna tvugna att slösa avancerade dura luftflrsvarspjäser på allt eftersom ryssarna inte ser skillnad på dom. Det dränerar ryssarnas resurser snabbt. Om det är verkansdel på raketen kostar inget.
Frågan är om sannolikheten att Ryssland träffar en GLMLRS projektil är så stor att det är lönsamt och att det förmodligen blir problem att hitta dumma raketer som når lika långt som GLMLRS men det lär ju också bero på deras luftvärns räckvidd och vart de är.
Jag tänker mig att en Low Cost Long Range rocket vore något.
Jag tar patent på iden.
Skicka pengar.
Senast redigerad av Slackoff 2022-07-25 kl. 15:05.
Citera
2022-07-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det här kriget har mycket lägre förhållande mellan döda civila och soldater än de flesta krigen i världshistorien.

Vilket jvla skitsnack

1 Vi vet inte hur många som har dött i detta krig vare sig civila och militära

Du som vet kan du tala om hur många som har dött i detta krig?

2 Så du vet om alla krig i historien? Fråga Hur många dog i peloponnesiska kriget civila och militärer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in