Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-25, 12:30
  #553
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Nibepump 16kw, den gick mycket på tillsatsvärme.
Nibe har varit och kollat på den, den är inställd som den skall vara.
450m2, träkåk, många fönster.
Okej, i så fall känns det som att borrhålet inte är tillräckligt djupt. Eller om man till och med ska ha flera borrhål till en så stor pump. Men vi kanske inte ska gå för mycket OT angående detta. Jag hade i alla fall reklamerat den installationen.
Citera
2022-07-25, 12:51
  #554
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Man måste vara fullt medveten om den ojämna produktionen över ett år. Totalt under ett år gick jag med vinst på drygt 15000 kr fördelade så här. I och med att jag har rörligt pris Fortum elområde SE3 så blir ”Sparad el” ganska högt. Denna mängd 6222 kr skulle jag behöva lägga ut om jag hade köpt motsvarade mängd el från nätet som nu solpanelerna bidrog med.

Sparad el: 6222 kr (Kostnad om jag hade köpt motsvarande el)
Såld el: 5984
Skattereduktion: 3397
Elnätsbolag: 125

Summa vinst: 15728 kr

Köpt el: 10914 kWh till ett genomsnitt av 2,3795 kr/kWh (2,4399 med fasta avgifter)
Sålt el: 5662 kWh till ett genomsnitt av 1,0569 kr/kWh (+0,622 för elnät {0,022 kr/kWh} och skattereduktion {0,60 kr/kWh})

Vänligen Näckrosen.
Systemet verkar ha producerat 16MWh under året ("köpt el")? Det är rätt mycket, och då blir siffrorna naturligtvis så bra som du har. Hur stor area, vad kostade installationen?
Citera
2022-07-25, 13:55
  #555
Medlem
OH NOO då kommer vi säkert få se att det blir en ny regering i höst? Liksom om inte annat så i ren desperation! Ngn som tror på det?
Citera
2022-07-25, 14:05
  #556
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om siffror som dessa spreds på t.ex sveasolars hemsida, att elpaneler i Sverige november till februari, när elpriset är högst, bara tickar in någon 100-lapp i månaden skulle ingen installera solpaneler.

Detta är samma problem som vinkraft har. När det blåser som tusan är vind-elen nästan värdelös, vi har för många vindkraftverk. Vindkraft och solkraft ska bara vara ett komplement, exakt så mycket att svensk vattenkraft kan spara samma mängd energi, som sedan utnyttjas när det inte blåser och inte är soligt.

Ju fler trådar som dessa jag läser så inser jag vilken bluff vind- och sol-kraft är, hur förljugen argumentationen är hos vissa politiker. Resultatet av dessa lögner kan ses i vinter.

Fast jag är delägare i ett vidkraftverk, vi har avtal med ett vattenkraftverk. Och räknar av elproduktionen med dem. Ibland säljer vi till dem, ibland köper vi, till i förväg uppgjorda priser. Jag betalar 20 öre kilowattimmen året om för elen, även om det är vindstilla en vecka då och då.

Till exempel vattenkraftverket i Harsprånget levererar bara 25% av vad det skulle kunna göra om det fanns obegränsat med vatten.

Harsprånget körs när det blåser lite, och står stilla när det blåser mycket för att spara på vattnet.

Att ha ett vindkraftverk och komplettera med köpt el, utan att ha ett sånt här upplägg vore såklart olönsamt.

LL
Citera
2022-07-25, 14:07
  #557
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om siffror som dessa spreds på t.ex sveasolars hemsida, att elpaneler i Sverige november till februari, när elpriset är högst, bara tickar in någon 100-lapp i månaden skulle ingen installera solpaneler.

Detta är samma problem som vinkraft har. När det blåser som tusan är vind-elen nästan värdelös, vi har för många vindkraftverk. Vindkraft och solkraft ska bara vara ett komplement, exakt så mycket att svensk vattenkraft kan spara samma mängd energi, som sedan utnyttjas när det inte blåser och inte är soligt.

Ju fler trådar som dessa jag läser så inser jag vilken bluff vind- och sol-kraft är, hur förljugen argumentationen är hos vissa politiker. Resultatet av dessa lögner kan ses i vinter.

Regeringens energiminister Faschrullahachmad Schahchhhqhhallah hälsar att vindkraft är överlägsen, även om den inte är det och att det är av största vikt att det säljs solpaneler och att svenska folket fortsätter tro att dom kan lura systemet på lite pengar.
Till dom som känner sig lurade att göra diverse investeringar har ministern ändå goda nyheter.

-Från och med i höst subventionerar vi köp av trampbil med 100kr!
Citera
2022-07-25, 14:16
  #558
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Systemet verkar ha producerat 16MWh under året ("köpt el")? Det är rätt mycket, och då blir siffrorna naturligtvis så bra som du har. Hur stor area, vad kostade installationen?

Citat:
Jag har reviderat min tumregel till att hyggligt placerade solcellsanläggningar i Sverige ger ca 800-1100 kWh/kW och år under ett år med normal solinstrålning.

Om vi antar 17,3% verkningsgrad vet vi enligt ovan att effekten är 173 W/m2 vid STC. Ytan för 1 kW (1000 W) blir därmed 1000/173 = 5,8 m2/kW.
https://bengtsvillablogg.info/2012/0...celler-per-m2/

5.8 m2/kW
1000 kWh/år per kW

Skulle betyda
1000/5.8 kWh/år per kvadratmeter dvs 172 kWh/kvadratmeter och år

16 MW skulle betyda 16000/172 = 93 kvadratmeter panel

Jag kan ha missförstått. Jag kan noll om detta område. Men mycket panel blir det. Undrar vad det kostar att installera det. Sedan kommer effektförlust och kostnader för lagring till.

Bättre och mer rättvist för de som bor i lägenhet om EU slutar försöka bojkotta Putin och bara skadar oss själva samt den svenska regeringen tar bort stoppet mot kärnkraft efter 2040.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-25 kl. 14:21.
Citera
2022-07-25, 14:30
  #559
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Systemet verkar ha producerat 16MWh under året ("köpt el")? Det är rätt mycket, och då blir siffrorna naturligtvis så bra som du har. Hur stor area, vad kostade installationen?

Solpanelerna producerade under ett år (tiden 2021-07-01 — 2022-06-30) ca 9 MWh.
Ca 3 MWh konsumerade jag själv.
Ca 6 MWh sålde jag
Totalt konsumerade jag ca 13 MWh
Köpte ca 10 MWh

Södra Uppland, Småhus 1980, två våningar, 128 m2, luft/luft-värmepump plus direktverkande el. Programmerbar varmvattensberedare på 3kW där jag låter vattnet värmas på dagen då panelerna producerar. Rörligt elpris Fortum elområde SE3.
27 solpaneler (176 x 110 cm) med teoretisk effekt 400 W/panel och optimerare på varje panel.
Husets taknock i öster/väster med 15° lutning på taken.
10 paneler på norrsidan
15 på södersidan
2 på ett burspråk i söderläge.

Total nettokostnad med alla subventioner 163000 med (onödigt?) dyr avancerad växelriktare som kan fasbalansera (Flytta ström mellan faserna)

Vänligen Näckrosen.
__________________
Senast redigerad av Waterlily 2022-07-25 kl. 14:44.
Citera
2022-07-25, 14:36
  #560
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Systemet verkar ha producerat 16MWh under året ("köpt el")? Det är rätt mycket, och då blir siffrorna naturligtvis så bra som du har. Hur stor area, vad kostade installationen?

Vet inte varifrån du fick 16 MWh ifrån. Mina paneler producerade under ett år ca 9 MWh.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-07-25, 14:42
  #561
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Solpanelerna producerade under ett år (tiden 2021-07-01 — 2022-06-30j ca 9 MWh.
Ca 3 MWh konsumerade jag själv.
Ca 6 MWh sålde jag
Totalt konsumerade jag ca 13 MWh
Köpte ca 10 MWh

Södra Uppland, Småhus 1980, två våningar, 128 m2, luft/luft-värmepump plus direktverkande el. Programmerbar varmvattensberedare på 3kW där jag låter vattnet värmas på dagen då panelerna producerar. Rörligt elpris Fortum elområde SE3.
27 solpaneler (176 x 110 cm) med teoretisk effekt 400 W/panel och optimerare på varje panel.
Husets taknock i öster/väster med 15° lutning på taken.
10 paneler på norrsidan
15 på södersidan
2 på ett burspråk i söderläge.

Total nettokostnad med alla subventioner 163000 med (onödigt?) dyr avancerad växelriktare som kan fasbalansera (Flytta ström mellan faserna)

Vänligen Näckrosen.
Det stämmer ganska bra med bloggen jag citerade.
Du har teoretisk effekt 27 * 400 = 10.8 kW och fick ut 9 MWh / 10.8 kW = 833 kWh/installerad kW

Och sparade 9000 * 2 konor/kWh = 18.000 kronor det året?

Hur många kvadratmeter är varje panel?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-25 kl. 14:47.
Citera
2022-07-25, 14:47
  #562
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer ganska bra med bloggen jag citerade.
Du har teoretisk effekt 27 * 400 = 10.8 kW och fick ut 9 MWh / 10.8 kW = 833 kWh/installerad kW

Hur många kvadratmeter är varje panel?

1,9360 m2. (1,76 x 1,10 m)

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-07-25, 14:51
  #563
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
1,9360 m2. (1,76 x 1,10 m)

Vänligen Näckrosen
Om elen kostar 2 kronor sparade du alltså 9000 * 2 = 18.000 kronor det året
Anläggningen skrivs alltså av på 163.000 / 18.000 = 9 år

Men om vi skall räkna med effektförluster i lagring, service och annat, hur lång tid tar det att tjäna in anläggningen i praktiken?

Och förhoppningsvis sjunker väl elpriset, men ingen vet.
Citera
2022-07-25, 14:54
  #564
Medlem
lone stars avatar
Tror nån de får tummen ur?

Citat:
Utbyggnaden av elnätet måste bli mycket offensivare. Det krävs för att kunna transportera elen dit den behövs och för att kunna hålla nere priserna.
Det var budskapet från energiminister Khashayar Farmanbar (S) på en pressträff i dag.
– Vi behöver förstärka elnätet i hela landet och se till att takten i elnätsutbyggnaden minst fördubblas. Vi har inte tid med något annat, säger Farmanbar.
Det kommer kosta – men pengar kommer inte bli ett problem, menade Farmanbar, emellertid utan att berätta om hur det är tänkt att finansieras.
Farmanbar pekade på att planeringen av nya nät på nationell, regional och kommunal nivå måste gå i takt. Han vill bjuda in oppositionen till samtal om energipolitiken där "allt är på bordet" – även ny kärnkraft.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=929403

Förresten så berättade en i Småland att Oskarshamn aldrig kunnat köras på maxeffekt pga för lite dimensionerade ledningsnät ut från kärnkraftverket. Låter ju som en praktfull miss av sovande svenska kraftnät..Övar de golfputtar i korridorerna på avdelningarna? Kan svenska kraftnät vara Sveriges slöaste myndighet?
Ser att de ska nyanställa en massa. Eller är det rentav så att MP och Greta satte munkavle på de som såg Elkatastrofen komma?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback