Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-24, 23:33
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Ändå fortsätter folk rösta på samma sätt.
De är ignoranta, egoistiska, fega och bekväma.

De vill tro att korruption inte finns och om den finns så är det ändå någon annans problem än vårt gemensamma problem. Därför inget sker.

Jag har börjat mobba folk som inte har någon moral och använda deras dåliga sidor mot dem. T.ex. rövslickare som inte vill vara ärliga på arbetsplatsen utan aktivt eller passivt stödjer lögner om allvarliga brott för att det är opportunt så för de själva kortsiktigt då åker man dit och konfronterar, det bästa är att de jag inte har respekt för mer inte heller anmäler till polisen för de vill inte bli ännu mer exponerade än de redan är det enda de vill är skylla ifrån sig och gå och gömma sig. Det borde ingen tillåta dem att göra mer

Det är nog nu!
Senast redigerad av Autismpower 2022-07-24 kl. 23:39.
Citera
2022-07-25, 00:02
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är sant, när solpaneler äntligen kunnat ge vinst (på vintern med högt elpris) så fungerar de inte, och enligt inlägg i tråden får man ut 100-200 kr i energi en vintermånad i Sverige på en anläggning som kostar 140.000 kr.

Stämmer ganska bra med min senaste vinter. Bara snön försvinner och dagarna blir längre så tickar förtjänsten snabbt upp. Här några siffror från min anläggning:

Mån Spar kr Sålt kWh Sålt kr Skattered……..Summa
nov…..214,87……….6…….4,46……….4………………..223,33
dec……85,84……..….0…….0…………...0………………….85,91
jan……113,25……….1……..1,48………1…………….….115,73
feb…..296,03…..…34…..31,60…….20…………..……347,63
mar..1243,54…..360...445,50….216……….….…1905,04

Suck. Förhandsgranskningen ser snygg ut. Men sen blir inlägget fult.

Vänligen Nöckrosen
Senast redigerad av Waterlily 2022-07-25 kl. 00:08.
Citera
2022-07-25, 00:06
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Vad är solfångare?
Solfångare brukar man beteckna de system som värmer vatten utifrån energin som solen ger ifrån sig.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-07-25, 01:51
Medlem
jamesbondes avatar
Stefan Löfven valde makten framför landets framtid och lät MP stänga ner Ringhals. Vilken amatör.
4 år till med S/MP/C om ni vill bo i ett u-land.
Citera
2022-07-25, 09:43
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Stefan Löfven valde makten framför landets framtid och lät MP stänga ner Ringhals. Vilken amatör.
4 år till med S/MP/C om ni vill bo i ett u-land.
Han är bilderbergare såklart. Vilket toppjobb fick han? Jag har glömt. Det är ju medvetet sabotage av Sverige.
Citera
2022-07-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ursäkta mig men hur fan kan du ha en förbrukning på 7000 kwh och du säger att du inte kan göra någonting åt det?
Ni måste vara en jäkligt stor familj med tanke på den förbrukningen.
Visserligen så bor jag själv, hade en förbrukning på 395 kwh i min kåk i december 2021. Har rörlig och bor i elområde 3. Tror räkningen hamnade på totalt 1600 kr för december månad.
Ha en förbrukning på 7000 kwh är ju helt sjukt. Hur är det ens möjligt?
Har du en spritfabrik hemma eller odlar du hasch?🤣

Köldknäpp, träkåk, 450m2, många fönster.
3kr/kWh plus överföring, skatter, avgifter plus moms på toppen..
Citera
2022-07-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Stort nyrenoverat hus med bergvärme, kanske inte du som drabbas i första hand. Du klarar dig nog.

Handlar inte om att klara sig, handlar om att man kanske hellre lägger pengarna på annat, och att detta problem med elpriset, till 100%beror på inkompetenta politiker som inte har en susning om vad deras idiotiska beslut leder till.
Citera
2022-07-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Du borde se över inställningarna i den bergvärmepumpen. Verkar som den går på elpatron konstant. Det kan aldrig stämma det där. Såvida inte kåken är 800kvm stor.
Jag har också nyrenoverat och tilläggsisolerat på 136kvm och gjorde av med 1400kWh i december.

Nibepump 16kw, den gick mycket på tillsatsvärme.
Nibe har varit och kollat på den, den är inställd som den skall vara.
450m2, träkåk, många fönster.
Citera
2022-07-25, 09:57
Medlem
För de som vill få ner elkostnaderna under vintern (och hela året) så titta först på bergvärme och liknande lösningar som fungerar bra även på vintern.

Sedan efter det kan man satsa på solenergi som komplement, men som flera konstaterat redan så ger ju solenergi minst när man som mest behöver det.

Men sådant gör man förstås inte förrän vi snackar om tiotusen eller mer i elkostnad per månad.

För de övriga med lägre kostnader än så är det nog vettigare att täta huset bättre och snåla på energin samt skaffa sig en vedkamin.
Citera
2022-07-25, 10:43
Medlem
TheMouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Hur menar du mer specifikt att vindkraften subventioneras idag?
Ekonomiskt via elcertifikat. En annan subventionerande åtgärd kan ju vara att straffbeskatta och försvåra för andra kraftslag.
Men en större del som många helt missar är att man inte skiljer på stabiliserande produktion och destabiliserande produktion.
De producenter som destabiliserar nätet behöver inte ta ansvar för detta utan det faller på svk som behöver ta investeringen för kompensatoriska åtgärder i nätet.
Denna kostnad bollas dock raskt vidare till folket.
Men å andra sidan, hade man inte gjort det extremt lönsamt och till ingen risk för investerarna så hade vi inte haft några vindkraftverk idag eftersom det är en särdeles dålig lösning som inte bär sig själv.
Citera
2022-07-25, 10:54
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Stämmer ganska bra med min senaste vinter. Bara snön försvinner och dagarna blir längre så tickar förtjänsten snabbt upp. Här några siffror från min anläggning:

Mån Spar kr Sålt kWh Sålt kr Skattered……..Summa
nov…..214,87……….6…….4,46……….4………………..223,33
dec……85,84……..….0…….0…………...0………………….85,91
jan……113,25……….1……..1,48………1…………….….115,73
feb…..296,03…..…34…..31,60…….20…………..……347,63
mar..1243,54…..360...445,50….216……….….…1905,04

Suck. Förhandsgranskningen ser snygg ut. Men sen blir inlägget fult.

Vänligen Nöckrosen
Om siffror som dessa spreds på t.ex sveasolars hemsida, att elpaneler i Sverige november till februari, när elpriset är högst, bara tickar in någon 100-lapp i månaden skulle ingen installera solpaneler.

Detta är samma problem som vinkraft har. När det blåser som tusan är vind-elen nästan värdelös, vi har för många vindkraftverk. Vindkraft och solkraft ska bara vara ett komplement, exakt så mycket att svensk vattenkraft kan spara samma mängd energi, som sedan utnyttjas när det inte blåser och inte är soligt.

Ju fler trådar som dessa jag läser så inser jag vilken bluff vind- och sol-kraft är, hur förljugen argumentationen är hos vissa politiker. Resultatet av dessa lögner kan ses i vinter.
Citera
2022-07-25, 11:51
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om siffror som dessa spreds på t.ex sveasolars hemsida, att elpaneler i Sverige november till februari, när elpriset är högst, bara tickar in någon 100-lapp i månaden skulle ingen installera solpaneler.

Detta är samma problem som vinkraft har. När det blåser som tusan är vind-elen nästan värdelös, vi har för många vindkraftverk. Vindkraft och solkraft ska bara vara ett komplement, exakt så mycket att svensk vattenkraft kan spara samma mängd energi, som sedan utnyttjas när det inte blåser och inte är soligt.

Ju fler trådar som dessa jag läser så inser jag vilken bluff vind- och sol-kraft är, hur förljugen argumentationen är hos vissa politiker. Resultatet av dessa lögner kan ses i vinter.

Man måste vara fullt medveten om den ojämna produktionen över ett år. Totalt under ett år gick jag med vinst på drygt 15000 kr fördelade så här. I och med att jag har rörligt pris Fortum elområde SE3 så blir ”Sparad el” ganska högt. Denna mängd 6222 kr skulle jag behöva lägga ut om jag hade köpt motsvarade mängd el från nätet som nu solpanelerna bidrog med.

Sparad el: 6222 kr (Kostnad om jag hade köpt motsvarande el)
Såld el: 5984
Skattereduktion: 3397
Elnätsbolag: 125

Summa vinst: 15728 kr

Köpt el: 10914 kWh till ett genomsnitt av 2,3795 kr/kWh (2,4399 med fasta avgifter)
Sålt el: 5662 kWh till ett genomsnitt av 1,0569 kr/kWh (+0,622 för elnät {0,022 kr/kWh} och skattereduktion {0,60 kr/kWh})

Vänligen Näckrosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in