2022-07-25, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Det har mycket med demokrati att göra.

Staten ska inte bry sig om vad jag köper. Är det uppfattat?
det är väl ändå butiken du köper ifrån som gör kontrollen??
Citera
2022-07-25, 01:37
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Uppenbart att detta kommer leda till att ännu mer information om individers köpvanor kommer finnas till försäljning.
Citera
2022-07-25, 01:45
Medlem
Bolshiess avatar
I förlängningen kan nästa steg va att man måste va fullt vaccinerad för att få tillgång till bank-ID, detta är bara ett av alla små steg mot den nya världen.
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundratolv
Det lät som du trodde att man hade ett val. "De kriminella kommer skita i det".
Och det har inget med demokrati att göra.
Citera
2022-07-25, 01:48
Medlem
Bolshiess avatar
Som sagt det finns alltid flera sidor av ett mynt, man säger att man vill åt en viss problematik men agendan är oftast mot oss vanliga medborgare
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Uppenbart att detta kommer leda till att ännu mer information om individers köpvanor kommer finnas till försäljning.
Citera
2022-07-25, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggys-band
Håller helt med. Det är inte jag som blir utsatt för bedrägeri utan det är företaget/butiken. De måste skydda sig.
Det är väl självklart att det är du som blir utsatt för bedrägeri om någon annan köper en vara i ditt namn på faktura. Det blir du som måste betala för fakturan.
Citera
2022-07-25, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
När jag betalar med faktura nu är det skyddat och bank id kan inte lagra informationen om mitt köp som jag gjort med fakturan. Jag betalar sedan en faktura som inte banker kan ha insyn över.
Vad kallar du Klarna som lär hantera en majoritet av alla fakturaköp du gjort? Ledtråd bolaget heter Klarna Bank AB. Har du sen någon gång loggat in på Klarna så vet du att de trackar precis allt om dina köp. Så jag finner det fascinerande att alla paranoida i den här tråden absolut inte vill använda bank-id för verifiering men med glädje skickar all data om sina köp till Klarna (eller Qliro eller vem som nu hanterar fakturan). Personligen litar jag mindre på Klarna när det kommer till att hantera personlig data än någon annan aktör och jag betalar därför alltid direkt med kreditkort när så är möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Sedan krävs det att det är till rätt adress för att jag ens skall kunna få varan så bara märkligt det går inte ens att beställa varor i andras namn då dessa varor måste komma där man är folkbokförd.
Från SVT.se:
Ofta har bedragaren beställt varan i någon annans namn och på olika sätt sett till att varan norpats på vägen, antingen genom falsk adress, falsk identifiering vid utlämning eller att varan hämtats utanför dörren när paketet kommit fram.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-se-id-krav-pa-fakturakop

Sen vet jag iofs inte om jag tycker det är nödvändigt att skriva in det i lagen. Jag har inte handlat med Klarna på länge men jag loggade in och kollade nu och de tycks ju redan ha en inställning för om bank-id ska krävas eller inte, och default verkar vara att det ska krävas? Borde ju räcka så. Är någon dum i huvudet och absolut vill kryssa ur det så man lättare kan bli bedragen så tycker jag inte staten ska stoppa dem från att göra det.
Citera
2022-07-25, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Är det här ett bra lagförslag eller inte? Kommer det att stoppa bedrägerierna?
Det är absolut bra, ALLA köp på Internet över hela världen bör KRÄVA bank-id login, har själv blivit utsatt för bedrägeri på mitt kreditkort med köp över hela världen för att uppgifter läckt genom "säkra" bolag. Fick pengarna tillbaka för det var på kredit, men det ska inte kunna hända till att börja med.
Citera
2022-07-25, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Tänka sig !

Att det förslaget skulle komma redan NU...Det var snabbt jobbat måste jag säg.

"Drygt 250 000 svenskar har blivit ID-kapade enligt studien gjord 2021, en markant ökning från föregående år med mer än 60 000 fler drabbade.
Haha, men det är inga 250 000 svenskar som har blivit ID-kapade. Den siffran kommer från en undersökning där 1000 personer blivit tillfrågade om de har blivit ID-kapade, sedan är det upp till varje person att avgöra vad som ingår i det ordet. Kolla istället BRÅ:s siffror.
Citera
2022-07-25, 02:42
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Lol på dig du. Du ser inte problemet antar jag?

Jag ser inget jätteproblem. Problem finns väl med nästan allt, särskilt om man nu vill dra saker och ting till det yttersta.

Men överlag ser jag inget nämnvärt problem med att man måste använda BankID för att få köpa saker över nätet med faktura.

Ni som påstår motsatsen kommer bara med massa floskler. Inte ett enda rimligt argument har ni levererat.

I så fall är det ju ett problem att man måste legitimera sig när man handlar med sitt kort också, eller när man hämtar ut ett paket på ICA. Skall vi ta bort det också? Så kan vem som helst hämta ut vem som helst paket?

Vi skall kanske inte ha några kontroller överhuvudtaget, så när man tar ut pengar från en bankomat så räcker det att knappa in kontonumret och summan man vill ta ut. Vem som helst kan ta ut pengar från vem som helst. Härlig värld.

Vi skall slopa ID kontroller på allt... det är väl så ni vill ha det. Anarki är väl vad ni är ute efter.

Själv är jag för mer kontroller, mer övervakningskameror, mycket hårdare kontroller för bidrag, osv.

Har du en aning om hur mycket pengar som går till kriminella som utnyttjar det svenska slappa bidragssystemet? Alla de pengarna hade hellre kunnat gå till en bättre vård, som ju är ganska värdelös idag.
Citera
2022-07-25, 03:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Men snälla nån. Om du får fel vara, eller blir blåst av oseriös säljare/företag, eller bedragen av profesionella bedragare, vem ringer du då? Vem hjälper dig ställa ärendet tillrätta då? Vem söker upp de skyldiga, vem ställer dom till svars? Vem ger folk näringsförbud så dom inte kan göra om skiten igen? Jo staten.

Försvinner staten blir det ju total anarki, finns ju ingen som hjälper folk tillrätta och jagar rätt på marodörer då. Dom kommer att hundradubblas på ett par månader.

Enda som händer då är en explosion av kriminella klanbildning. Typ klanen Hells Angels kan 'hjälpa' folk, och dom tillhör ju verkligen IQ-ligan? Vem som helst kan ju ringa till dom och påstå att du har knullat deras 10-åriga dotter, sen har du HA på halsen sen. Och du kan göra likadant mot vem som helst. Ljuvlig tillvaro?

Ju mindre staten hjälper oss, desto bättre blir det? Alltså hur kommer man ens fram till den slutledningen?
Varför exploderar inte denna typ av bedrägeri nu då?
Citera
2022-07-25, 03:50
Medlem
Om man vill lsöa såna brott så tar man bort hemsidor som merinfo, mtkoll osv.

Frågan är hur komemr bedragarna över personummren?? visst är det inte internet där man kan hitta folk på klick.

det här är bara skit snack och man blir irriterad
Citera
2022-07-25, 03:52
Medlem
Vad är ens meningen med faktura?Finns kreditkort av typen som man ska till fullo betala av inom en månad.Finns också rätt enligt lag att skicka tillbaka en vara Utan vidare inom loppet av två veckor Om man betalt med vanligt kort , köpt på distans och ändrat Sig.Man blir da refunderad samma belopp plus/minus Portokostnad.Det ser ut att folk är mer rädda for oseriosa handlare än okanda identitetskapare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in