Jag handlar inte på faktura utan vill betala direkt. Men det här kommer förstås att missbrukas så att e-handlare kräver id innan valet av direktbetalning eller faktura.
Och hur funkar det om man faktiskt VILL handla åt någon annan? Måste man bankidiota sig om man vill direktbetala själv men få det levererat till någon annan? Som kanske inte kan handla, eller bara vill få levererat till en adress där det man köper skall användas? Tills nu har man kunnat kontakta företaget direkt och är de det minsta serviceminded har det funkat. Blir ett sådant kundbemötande nu olagligt?
Helt OT så skulle om bankid i allmänhet det vara en gamechanger för mig i min syn på Putin om han lyckas sänka bankid under en längre tid, så politiken styrdes bort från BigTech och sårbar övervakning. Min svordom i kyrkan låter så här: Putin, rädda oss från bankidiotin!
Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Ni som är emot detta och tycker det är dåligt? Hur tänker ni då? Varför tycker ni det är dåligt?
Om ni handlar på nätet, och skall betala med kort exempelvis, måste ni ändå identifiera er med bank ID.
Nej, än så länge dosa. Den är inte ID-baserad.