2022-07-24, 23:17
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Ni som är emot detta och tycker det är dåligt? Hur tänker ni då? Varför tycker ni det är dåligt?

Om ni handlar på nätet, och skall betala med kort exempelvis, måste ni ändå identifiera er med bank ID.

Så vad är då problemet?

Vad är dåligt, farligt, osäkert, osv. med att identifiera sig på nätet med bank ID?

Detta förslag är väl jättebra! Gör det så svårt för de kriminella som möjligt.
Citera
2022-07-24, 23:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag handlar inte på faktura utan vill betala direkt. Men det här kommer förstås att missbrukas så att e-handlare kräver id innan valet av direktbetalning eller faktura.

Och hur funkar det om man faktiskt VILL handla åt någon annan? Måste man bankidiota sig om man vill direktbetala själv men få det levererat till någon annan? Som kanske inte kan handla, eller bara vill få levererat till en adress där det man köper skall användas? Tills nu har man kunnat kontakta företaget direkt och är de det minsta serviceminded har det funkat. Blir ett sådant kundbemötande nu olagligt?

Helt OT så skulle om bankid i allmänhet det vara en gamechanger för mig i min syn på Putin om han lyckas sänka bankid under en längre tid, så politiken styrdes bort från BigTech och sårbar övervakning. Min svordom i kyrkan låter så här: Putin, rädda oss från bankidiotin!

Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ni som är emot detta och tycker det är dåligt? Hur tänker ni då? Varför tycker ni det är dåligt?

Om ni handlar på nätet, och skall betala med kort exempelvis, måste ni ändå identifiera er med bank ID.

Nej, än så länge dosa. Den är inte ID-baserad.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-07-24 kl. 23:21.
Citera
2022-07-24, 23:19
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det är inget som staten har något att göra med, det borde alla kunna förstå.

En affär görs upp mellan köpare och säljare. Dessa två parter skall själva bestämma om utökad bakgrundskontroll med lämplig metod skall ske eller ej. Staten är inte inblandad och skall inte vara inblandad.

Vi kan som vanligt anta att lagförslaget har ett helt annat syfte än statens omsorg om köpare respektive säljare.

Dessvärre har det sk "samhällets" och statens verksamheter utvecklats på ett sätt som inte primärt sätter enskildas och näringsidkares intressen i första rummet.

Detta handlar om att utsträcka den politiska makten, intäkterna och inflytandet till nya domäner.

Dessa "reformer" sker alltid under en pretext eller ett rationale som berättar om dessa egentligen negativa åtgärder som om dessa vore bra och positiva för den enskilde.

Snöflinga!

LL
Citera
2022-07-24, 23:19
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Klarna har redan denna funktion, man loggar in med BankID via Klarna till vissa e-handelssajter.

Gillar att det blir svårare med identitetskapning, men det löser nog kriminella på annat sätt. Hot, kniv, telefonbedrägerier etc.
Kriminella är kriminella och kommer alltid vara kriminella. Som systemutvecklare är jag inte systemutvecklare för att tjäna pengar utan för att jag gillar mitt yrke. Skulle jag vilja tjäna pengar utan att åka dit hade jag gjort det men samvetet säger något annat.

Desto svårare man gör det för bedrägerier, desto svårare gör man också det för att klara upp brott.
Citera
2022-07-24, 23:20
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Vilka företag förutom SJ erbjuder ens privatkundsfaktura numera? Och vem använder det? Är ju snordyrt!!!
Citera
2022-07-24, 23:20
Medlem
undercover-racists avatar
Tänk om bankidsystemet kraschar vilket händer då och då, ja då man inte handla på faktura. Om även korthandeln kraschar, ja då går det inte att handla alls.

Staten har för stor tilltro till bankerna.
Citera
2022-07-24, 23:21
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Låt mig få gissa att du gillar bli analknullad? Att staten äger dig och du gladeligen säljer din stolthet för en femma? Om Anders Karlsson, politiker för Nya partiet, har köpt dildos från XxxlToys, är det något du tycker vår regering ska kunna tipsa Aftonbladet om?

Vad har BankID med dildos att göra? Om man beställer en dildo från nätet, så gör man det i sitt namn ändå, rimligen, och till sin egen adress.

Eller brukar du beställa dina dildon till din dagliga analorgasm i grannens namn, direkt hem till grannen, och sedan smyga runt brevlådan för att hämta upp paketet? Eller brukar du bara lura med grannen till närmsta ICA butik för att tvinga den att hämta ut din analdildo för att få ditt namn nedsvärtat och porrstämplat som den analonanerande grabb som du är?
Citera
2022-07-24, 23:23
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:

Så vad är då problemet?

Vad är dåligt, farligt, osäkert, osv. med att identifiera sig på nätet med bank ID?

Du har inte en teknisk bakgrund va? Jobbar själv som systemutvecklare, tro mig, du vill inte veta vad de stora företagen vet om dig.

Har själv jobbat med spårning. Skulle du tycka att det var absurt att gå med stor en analplugg i röva och minikjol som kille på stan? Om svaret är ja, då ska du veta att det är precis vad du gör när du surfar på Internet.
Citera
2022-07-24, 23:24
Bra förslag, hoppas det går igenom.

Folk som klagar på detta har uppenbarligen något att dölja, exempelvis månatliga köp av sexdockor....

Jag ser det knappast som en inskränkning, det loggas ju redan idag hos företagen när man handlar saker, vad tror ni sker med dessa uppgifter? Och vem fan ska bry sig om jag handlar parfym eller möbler online?

Man kan verkligen bli totalt r**kn****d av någon loser som sitter och beställer grejer i ens namn och man får tyvärr inte mycket hjälp ifrån samhället när det sker som jag förstått det. Jag har spärrat så bankID krävs hos Klarna och spärrat obehörig adressändring.

Kom tillbaka när man ska identifiera sig med BankID för att logga in på Flashback... "Detta är bara början snart blir det så".
Citera
2022-07-24, 23:24
Medlem
Citat:

Så vad är då problemet?

När jag betalar med faktura nu är det skyddat och bank id kan inte lagra informationen om mitt köp som jag gjort med fakturan. Jag betalar sedan en faktura som inte banker kan ha insyn över. Sedan krävs det att det är till rätt adress för att jag ens skall kunna få varan så bara märkligt det går inte ens att beställa varor i andras namn då dessa varor måste komma där man är folkbokförd.
Citera
2022-07-24, 23:25
Medlem
undercover-racists avatar
Acceptera inte det här dumma förslaget. Fyfan, kom på något vettigt istället. Det finns idag känslig information om medborgarna lätttillgängligt på nätet, det bör man snarare sätta stopp för.
Citera
2022-07-24, 23:25
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Vad har BankID med dildos att göra? Om man beställer en dildo från nätet, så gör man det i sitt namn ändå, rimligen, och till sin egen adress.

Eller brukar du beställa dina dildon till din dagliga analorgasm i grannens namn, direkt hem till grannen, och sedan smyga runt brevlådan för att hämta upp paketet? Eller brukar du bara lura med grannen till närmsta ICA butik för att tvinga den att hämta ut din analdildo för att få ditt namn nedsvärtat och porrstämplat som den analonanerande grabb som du är?
Du har inte koll på Internet fungerar va bakom kulisserna? Du vet, när man klickar på knappen ”Köp” så skickas det inte bara ett vanligt sketet mail till ägaren av sajten utan det sker en miljon saker till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in