2022-07-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-se-id-krav-pa-fakturakop

[b]

Är det här ett bra lagförslag eller inte? Kommer det att stoppa bedrägerierna?

Detta borde alltid ha varit självklart. Hos Klarna och Qliro kan du logga in och ändra så att du måste identifiera dig via bankid vid köp på nätet när deras tjänster används.
Citera
2022-07-24, 23:36
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Politikerna vill verka handlingskraftiga. Många kommer återigen lägga sin röst på sossarna i höstens val.

Rödgrön politik i ytterligare 4 år vore totalt förödande.
Citera
2022-07-24, 23:37
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Då handlar du aldrig något på nätet förstår jag? Du väljer alltid den dyra vägen och köper i affär för att kunna vara anonym?

Om du köper med kort på nätet så måste du ändå identifiera dig med bank ID.

Oavsett så beställer du för helvete i ditt eget namn och dessutom till din egen adress. Kan du bli mer spårningsbar än så?
Om du vill veta sanningen så skiter jag fullständigt om du vet om att jag surfar på analporr eller ej. Däremot tror jag knappast att du vill att alla Sverige ska veta allt om dig?

Handlar både på nätet och fysiskt. Däremot anser jag att det är upp till individen att bestämma vad för information om en själv som sprids. Desto färre aktörer, desto bättre!
Citera
2022-07-24, 23:41
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du har inte koll på Internet fungerar va bakom kulisserna? Du vet, när man klickar på knappen ”Köp” så skickas det inte bara ett vanligt sketet mail till ägaren av sajten utan det sker en miljon saker till?

Vilka miljoner saker till händer som är så farliga menar du?

Helvete vad ni är paranoida här.

Om ni handlar normala saker, vad fan kan hända menar ni? Förklara vad som kan hända och vad som är så farligt istället för att gå som katten kring het gröt!
Citera
2022-07-24, 23:43
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Nej, men jag tror inte heller att staten kommer sprida den informationen. Det enda dom möjligtvis kommer spara är belopp och tidpunkt för signering, inte produkter etc.
Oj, du jobbar inte med systemutveckling va? Den informationen är guld värd. En gigabyte är så billig idag.
Citera
2022-07-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDekonomisten
Att ni kommer behöva gå igenom en id kontroll för att köpa toalettpapper?

Det är inte demokrati bara så du vet.

Köper du toapapper på faktura så har du bra mycket större problem än storebror som vill ha koll på dig
Citera
2022-07-24, 23:45
Medlem
Citat:
Varför är du så rädd för att banken skall se vad du har köpt?

Jag har dålig erfarenhet utav statens verksamheter och vill hålla mig borta så mycket som möjligt ifrån deras verksamheter och tycker jag skall kunna få ha en ett eget val. Jag väljer privat vård istället för kommunalt.
Det är bra att ifrågasätta varför och ens hur detta skulle göra någon nytta ?
Det är också konstigt att bank id både legitimerar statliga och viktiga legitimation som styrs utav en bank. Det säger sig självt.

Frågeställningar någon tidigare ställt är:

Kan man beställa till anhöriga?
Vad gör dom som inte vill ha bank id om dom vill beställa på faktura
Citera
2022-07-24, 23:47
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Om du vill veta sanningen så skiter jag fullständigt om du vet om att jag surfar på analporr eller ej. Däremot tror jag knappast att du vill att alla Sverige ska veta allt om dig?

Handlar både på nätet och fysiskt. Däremot anser jag att det är upp till individen att bestämma vad för information om en själv som sprids. Desto färre aktörer, desto bättre!

Hela Sverige veta all info om mig?

Men då måste du ju i så fall kunna motivera vad som är så speciellt med mig som ALLA i HELA Sverige vill känna till?

Är det bara JAG som är så speciell att hela Sverige vill veta ALLT om mig? Eller är det alla andra som handlar online också, för så uppfattar jag dig och din oro över krav på BankID, dvs. att hela Sveriges befolkning nu kommer drabbas.

Detta innebär i förlängningen att du också menar att ALLA i Sverige vill veta ALLT om ALLA de som handlar online, dvs. förmodligen merparten av alla som bor i Sverige.

Tror du inte det blir väldigt mycket information för alla att hålla koll på? Dvs. all möjlig information om miljontals människor i hela Sverige.

Dvs. Du skall hålla koll på flera miljoner andra invånare i Sverige, din granne skall ha koll på lika många, din moster, din mosters grannar, dina vänner, dina vänners vänner, din lokala ICA handlare och dennes släktingar, osv.

Det blir liksom väldigt mycket information att hålla reda på för alla om alla skall snoka och hålla koll på alla. Tror du inte det?
Citera
2022-07-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Jag köper alltid på 30 dagar faktura. Vill ha varan innan jag betalar.
Staten har ingenting med det här att göra. Ju mindre inblandning staten har i våra liv desto bättre blir våra liv.
Men snälla nån. Om du får fel vara, eller blir blåst av oseriös säljare/företag, eller bedragen av profesionella bedragare, vem ringer du då? Vem hjälper dig ställa ärendet tillrätta då? Vem söker upp de skyldiga, vem ställer dom till svars? Vem ger folk näringsförbud så dom inte kan göra om skiten igen? Jo staten.

Försvinner staten blir det ju total anarki, finns ju ingen som hjälper folk tillrätta och jagar rätt på marodörer då. Dom kommer att hundradubblas på ett par månader.

Enda som händer då är en explosion av kriminella klanbildning. Typ klanen Hells Angels kan 'hjälpa' folk, och dom tillhör ju verkligen IQ-ligan? Vem som helst kan ju ringa till dom och påstå att du har knullat deras 10-åriga dotter, sen har du HA på halsen sen. Och du kan göra likadant mot vem som helst. Ljuvlig tillvaro?

Ju mindre staten hjälper oss, desto bättre blir det? Alltså hur kommer man ens fram till den slutledningen?
Citera
2022-07-24, 23:49
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Jag har dålig erfarenhet utav statens verksamheter och vill hålla mig borta så mycket som möjligt ifrån deras verksamheter och tycker jag skall kunna få ha en ett eget val. Jag väljer privat vård istället för kommunalt.

VILKA verksamheter? Snacka inte i gåtor, förklara vad du menar istället.

Privat vård. Kära någon, här är en som inte kan något om vården!!! Tror du på riktigt det är bättre inom privat vård? Hahahahahahaha
Citera
2022-07-24, 23:53
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Vilka miljoner saker till händer som är så farliga menar du?

Helvete vad ni är paranoida här.

Om ni handlar normala saker, vad fan kan hända menar ni? Förklara vad som kan hända och vad som är så farligt istället för att gå som katten kring het gröt!
Under alla tider har samhället skapat inofficiella lagar. Som idag är transsexualitet lagligt i samhället med inte accepterat. I orätta händer är den informationen guld värd. Om jag tillverkar flygplan och någon indier har fått informationen att jag är transa så har Indien möjlighet att utpressa mig.

Citat:
Hela Sverige veta all info om mig?

Men då måste du ju i så fall kunna motivera vad som är så speciellt med mig som ALLA i HELA Sverige vill känna till?

Är det bara JAG som är så speciell att hela Sverige vill veta ALLT om mig? Eller är det alla andra som handlar online också, för så uppfattar jag dig och din oro över krav på BankID, dvs. att hela Sveriges befolkning nu kommer drabbas.

Detta innebär i förlängningen att du också menar att ALLA i Sverige vill veta ALLT om ALLA de som handlar online, dvs. förmodligen merparten av alla som bor i Sverige.

Tror du inte det blir väldigt mycket information för alla att hålla koll på? Dvs. all möjlig information om miljontals människor i hela Sverige.

Dvs. Du skall hålla koll på flera miljoner andra invånare i Sverige, din granne skall ha koll på lika många, din moster, din mosters grannar, dina vänner, dina vänners vänner, din lokala ICA handlare och dennes släktingar, osv.

Det blir liksom väldigt mycket information att hålla reda på för alla om alla skall snoka och hålla koll på alla. Tror du inte det?
Se svar ovan. Om jag handlar toapapper tror jag knappast du bryr dig om. Men minsta lilla minsta smaskiga ska vara i så få händer som möjligt.
Citera
2022-07-24, 23:54
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Absolut bra, varför skulle man inte behöva identifiera sig vid fakturaköp?

Därför att den största delen av näthandeln sker internationellt, har deras betalsystem inte kopplingar till bank id och dylikt kommer det sluta i att folk får handla via direktbetalning istället. Det kommer att öka risken för id-kapningar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in