2022-07-24, 21:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det intressanta här tycker jag är att bostadspriserna är så låga att det går inte att nyproducera och gå runt på det.

Det borde ge de som talar om bostadsbubbla en rejäl tankeställare.

Enligt samma resonemang så skulle inga tillgångsbubblor någonsin existera. Extremt märkligt (läs: fel) tänkt av dig.
Citera
2022-07-24, 22:26
Medlem
foxxis avatar
Byggherren till flerbostadshuset i Gävle lyckades alltså inte sälja sina lägenheter under extrem högkonjunktur. Det var det fram till och med april.
Citera
2022-07-24, 22:56
Avslutad
Citat:
Det intressanta här tycker jag är att bostadspriserna är så låga att det går inte att nyproducera och gå runt på det.
Du menar nog snarare att bubbelpriserna är för höga för efterfrågan. Klart kalkylen inte fungerar om man inte lyckas sälja.
Citera
2022-07-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Nej faktiskt inte. Jag jobbade på ett lager för cirka 18-20 år sedan och hade då en inkomst på 16.500 vill jag minnas. Hyran låg då på 4500kr för min första lägenhet.

På den tiden var inte marginalerna stora vill jag lova. Men med tiden, studier och giftemål så är jag idag i övre medelklassen.

Jag antar att du kände dig träffad av inlägget. Mitt tips är att du börjar med att se över löpande utgifter.
Du är alltså i vad du uppfattar som någon slags "övre medelklass", och alltså precis vad jag pratar om: fattig men ser det inte pga välstånd via leverage.

Nu har inte ekonomin kollapsat. Men om den gör det är poängen att du tillhör gruppen vars ekonomi trasas sönder, för vid en krasch likvideras leverage.

Detta är en ganska stor skillnad mot tidigare krascher, då fattiga inte kom åt välstånd via leverage på samma sätt (idag är det tvärt om systematiskt, dvs något du behöver bryta dig loss ifrån för att det inte ska hända).

Med andra ord njah, mer uppenbart fattiga kommer inte råka mer illa ut än dig (relativt alltså: är man fattig är man ju fattig, de kommer inte plötsligt bli rika). Du tillhör gruppen som kommer/skulle råka mest illa ut (igen relativt).
Citera
2022-07-24, 23:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Enligt samma resonemang så skulle inga tillgångsbubblor någonsin existera. Extremt märkligt (läs: fel) tänkt av dig.
Och här kom ingen logik. Bara fantasier. Som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Du menar nog snarare att bubbelpriserna är för höga för efterfrågan. Klart kalkylen inte fungerar om man inte lyckas sälja.
Eh??

Om betalviljan ligger över produktionskostnaden så skulle ju företaget kunna sälja bostäderna. Men det går ju inte att sälja. Dom tvingas ju till desperata åtgärder.

Folkets betalvilja är för låg. Byggaren går inte runt på det folket vill betala för bostäder.
Förstår du inte alls vad som står?

Det folk i tråden kallar bubbelpriser är inte tillräckligt höga priser för att producenter skall kunna gå runt på att bygga.
Citera
2022-07-24, 23:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Dags at ta den månatliga titten på USA. Zillow är uppdaterat för Juni.
https://fred.stlouisfed.org/series/USAUCSFRCONDOSMSAMID
Priserna fortsätter upp i full fart. Dock kan man ana en svagare prisuppgång i Juni.

Samtidigt kan man dock höra grymtande i media om att bostäder är svårsålda och att byggfirmor slutar bygga, pga att dom inte går runt på att bygga bostäder. Folks betalvilja för bostäder i USA är för klent.

En tänkbar förklaring är att lokalt på vissa ställen går man inte runt. För Zillow dundrar ju på uppåt. Eller en annan tänkbar förklaring är väl att lönerna för byggjobbarna har ökat så att bostadsbyggandet blivit olönsamt. Kan vara så också. Det skulle ju kunna ska fast man har stigande priser. Bara att lönekostnaden stiger mer så att det blir olönsamt.
Citera
2022-07-24, 23:55
Avslutad
Citat:
Eh??

Om betalviljan ligger över produktionskostnaden så skulle ju företaget kunna sälja bostäderna. Men det går ju inte att sälja. Dom tvingas ju till desperata åtgärder.

Folkets betalvilja är för låg. Byggaren går inte runt på det folket vill betala för bostäder.
Förstår du inte alls vad som står?

Det folk i tråden kallar bubbelpriser är inte tillräckligt höga priser för att producenter skall kunna gå runt på att bygga.
Haha vad yrar du om???

Producenterna går inte runt eftersom man inte säljer. Priserna är för höga för att folk ska köpa -> priserna ska ned ⬇️

(Att priserna är för höga är ju annars ett bra bevis på bubbla)
Senast redigerad av LaneHaj 2022-07-25 kl. 00:01.
Citera
2022-07-25, 00:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Annonserna är förstås borttagna nu men hittade iaf den här på hemnet: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2,5rum-soder-gavle-kommun-murengatan-26,-lgh-1306-18296718

2,5 rum och 74 kvm, avgift mellan 4500 och 5000 kr/mån och kvm-pris ca 35 000 kr.

Det finns två liknande nyproduktioner till salu på hemnet just nu, Godisfabriken på gamla Läkerol-området och Hedvigslund i närheten av högskolan. Treor på strax under 80 kvm där ligger i samma prisområde, 30-40 000 kr/kvm och snarlik månadsavgift.

Har ingen aning om de säljer bättre eller om det börjar bli kris där också.

Konstigt att det inte gick att sälja när priserna låg 50-100% över befintligt bestånd

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-soder-gavle-kommun-kalhagsgatan-2-18905081

Eller bara något dyrare än en nyproducerad vindsvåning:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-soder-gavle-kommun-kallbacksgatan-76-18902696
Citera
2022-07-25, 00:45
Avslutad
Citat:
Priserna fortsätter upp i full fart. Dock kan man ana en svagare prisuppgång i Juni.

Samtidigt kan man dock höra grymtande i media om att bostäder är svårsålda och att byggfirmor slutar bygga, pga att dom inte går runt på att bygga bostäder. Folks betalvilja för bostäder i USA är för klent.

En tänkbar förklaring är att lokalt på vissa ställen går man inte runt. För Zillow dundrar ju på uppåt. Eller en annan tänkbar förklaring är väl att lönerna för byggjobbarna har ökat så att bostadsbyggandet blivit olönsamt. Kan vara så också. Det skulle ju kunna ska fast man har stigande priser. Bara att lönekostnaden stiger mer så att det blir olönsamt.
Tråden heter Bostadsmarknaden i Sverige. Förklara vad ditt inlägg har med det att göra.
Citera
2022-07-25, 04:08
Medlem
Citat:

En tänkbar förklaring är att folk köper för att binda innan räntorna skjuter i höjden i usa binder man på 30 år så säkrar man sin ränta på 4,5 - 5,5% ( ungefär vad de flesta får nu) så är det ändå hållbart för dem flesta. Om räntan når 8+ % och folk börjar förlora jobb blir det en del foreclosure utbudet ökar snabbt och efterfrågan minskar då tror jag dem får snabbt prisfall.
Citera
2022-07-25, 07:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Vad är det första man drar ned på? Utemat. Hemstädning. Nöjen ute. Vilka jobbar i serviceyrken? Medelklassen?

Jag skulle säga utlandssemster och resor spontant. Fler kommer att semstra hemma och pga vår svaga krona kommer vi att vara ett attraktivt land för turism skulle jag tro.
Citera
2022-07-25, 07:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Skummat senaste dagens inlägg men det är ju en brutal aktivitet här så ber ödmjukast om ursäkt om nån redan lagt in den här.

Tyvärr betalartikel.

https://www.gd.se/2022-07-23/hoghuset-pa-murengatan-ekar-tomt--nu-tar-projektet-ny-vandning

Ett nybygge i Gävle, som redan har haft några problem längs vägen med finansieringen, står nu färdigt med 97 st lägenheter i bra läge. Tyvärr har man nu upptäckt att det inte finns någon marknad för att sälja så många nya lägenheter i Gävle. Åtminstone inte till det pris som krävs för att kalkylen ska gå ihop.

Det framgår inte om man lyckades sälja någon lägenhet men gissningsvis fick man väl åtminstone några lägenheter sålda innan folk plötsligt kom på att de inte behövde köpa nytt trots allt... Så jag antar att dessa köpare kommer bli "utköpta" med nån klausul, förmodligen med en straffavgift från fastighetsägarens sida? Kan inte vara kul att ha varit beredd på att snart flytta in och sen få reda på att det inte blir nåt, eller att man som bäst kan få hyra lägenheten istället.

Varför bygger man ens nyproduktion där det inte behövs? Det är inte brist på bostäder i vårt land och i synnerhet inte i mindre städer som Gävle.

Kommer sannolikt sluta med att det blir hyresrätter av det där projektet och de kommer att bli svåra att hyra ut pga svindyra hyror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in