Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Nej faktiskt inte. Jag jobbade på ett lager för cirka 18-20 år sedan och hade då en inkomst på 16.500 vill jag minnas. Hyran låg då på 4500kr för min första lägenhet.
På den tiden var inte marginalerna stora vill jag lova. Men med tiden, studier och giftemål så är jag idag i övre medelklassen.
Jag antar att du kände dig träffad av inlägget. Mitt tips är att du börjar med att se över löpande utgifter.
Du är alltså i vad du uppfattar som någon slags "övre medelklass", och alltså precis vad jag pratar om: fattig men ser det inte pga välstånd via leverage.
Nu har inte ekonomin kollapsat. Men
om den gör det är poängen att du tillhör gruppen vars ekonomi trasas sönder, för vid en krasch likvideras leverage.
Detta är en ganska stor skillnad mot tidigare krascher, då fattiga inte kom åt välstånd via leverage på samma sätt (idag är det tvärt om systematiskt, dvs något du behöver bryta dig loss ifrån för att det inte ska hända).
Med andra ord njah, mer uppenbart fattiga kommer inte råka mer illa ut än dig (relativt alltså: är man fattig är man ju fattig, de kommer inte plötsligt bli rika). Du tillhör gruppen som kommer/skulle råka mest illa ut (igen relativt).