2022-07-24, 11:39
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Isoleringen runt ledarna blir sköra med tid och det finns risk att den vittrar sönder. 50 år brukar man säga att elinstallationer håller.

Vittrande elledningar med risk för spontanbrand gäller bara fram till 40-tals villor, sen började de med bättre isoleringsmaterial.
El i nyare villor byter man bara för få jordade eluttag, jordfelsbrytare, automatsäkringar, 3-fas samt fler eluttag. i 50-tals lägenheter och hus är det så få eluttag.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-24 kl. 11:51.
Citera
2022-07-24, 11:53
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Skillnaden den här gången är att de fattiga inte alltid begriper att de är fattiga (pga enormt leverage). Misstänker att du är en av dessa.

Nej faktiskt inte. Jag jobbade på ett lager för cirka 18-20 år sedan och hade då en inkomst på 16.500 vill jag minnas. Hyran låg då på 4500kr för min första lägenhet.

På den tiden var inte marginalerna stora vill jag lova. Men med tiden, studier och giftemål så är jag idag i övre medelklassen.

Jag antar att du kände dig träffad av inlägget. Mitt tips är att du börjar med att se över löpande utgifter.
Citera
2022-07-24, 11:55
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet att de med höga inkomst dragit på sig rörliga utgifter. Det är därför de kommer att märka av detta mest och tvingas ta till mest livsstilsförändringar.

Jag skulle nog inte referera till inkomst här, utan snarare de superrika som äger realtillgångar. De kommer att klara sig bäst.

De kommer att klara sig, men de kommer att få ändra mest på sin livsstil.

Nja det är nog skillnad på pensionärer och pensionärer. Pensionärer i ägt boende som ägt det länge är klara vinnare och kommer att klara sig väl. Många är skuldfria och multimiljonärer på sina bostäder.

Ja det är väl din tro på hur samhället ser ut. Jag tror du har fel men ingen mening att diskutera vad som ”tror bäst”.

Jag lutar mig mot historia och ser att scenariot alltid spelat ut sig så… även under andra nedgångar på bostadsmarknaden och lågkonjuktur.
Citera
2022-07-24, 11:57
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad har du för belägg för att pensionärer som grupp har stora lån? Varför skulle dem när de köpte sina villor för 200k? Menar du att merparten använt bostäderna som bankomat?

Iom att jag har ett intresse för hus i framtiden har jag kollat hundratals objekt runt om i Sthlm det senaste året. Jag kollar alltid pantbrev och i de fall det är pensionärer som är ägare kanske 1-5% har mer än typ 500k I lån.

Det har jag inte. Men jag har belägg för att många pensionärer lever väldigt knapert, framförallt de som alltid tillhört de som haft det sämst. Du behöver då inte ha lån i mångmiljonersklassen för att det ska kännas i plånboken. Framförallt inte i Samsynk med ökad inflation.

Jag antar att du inte pensionssparar utan tror att garantipensionen ska räcka?
Citera
2022-07-24, 11:59
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Du bör dock även beakta att de sämst ställda får hyran betald av det allmänna och berörs därför inte av hyreshöjningar. Dessutom finns goda chanser att deras bidrag höjs i takt med inflationen. En hel del är dessutom förmodligen redan idag arbetslösa.

Men i övrigt finns det såklart all anledning att tro att p. 1-3 kommer att få stor påverkan på de som berörs.

Allmännyttan berörs av hyreshöjningar… Tror du hyrorna i allmännyttan stått still i alla år?

De som lever med en privat kommer antagligen få det ännu värre eftersom de utöver inflation även ska klara att betala hyresvärdens räntehöjningar.

Det blir tufft för alla.
Citera
2022-07-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De som kommer drabbas hårdast nu är inte de ekonomiskt svaga. De har de redan tufft. Snarare är det medel och överklassen som dragit på sig för mycket utgifter och stora lån med leasingbil som kommer att märkta störst skillnad. Det kan bli riktigt jobbigt för de som är mellan boende, som bokat någon dyr nyproduktion och inte sålt ännu.

Vad är det första man drar ned på? Utemat. Hemstädning. Nöjen ute. Vilka jobbar i serviceyrken? Medelklassen?
Citera
2022-07-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Det har jag inte. Men jag har belägg för att många pensionärer lever väldigt knapert, framförallt de som alltid tillhört de som haft det sämst. Du behöver då inte ha lån i mångmiljonersklassen för att det ska kännas i plånboken. Framförallt inte i Samsynk med ökad inflation.

Jag antar att du inte pensionssparar utan tror att garantipensionen ska räcka?

Jag tror inte de pensionärer du talar om äger sitt boende.

De i HR och knaper ekonomi får som sagt sina bidrag uppskruvade med 9% vilket knappast kommer gälla för löner.
Citera
2022-07-24, 12:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Typisk medelklass i Stockholm. Två löner på 50k vardera. Ger drygt 70k netto efter skatt. Radhus i ok förort med kanske 3-4 msek I lån. 1.2% ränta.

De har haft totala utgifter om kanske 13k för radhus inkl amortering. Worst case scenario kommer de kanske sitta med 4% rörligt och då sitta med 20k I total utgift per månad.

Visst är det trevligare att 57k än 50k att röra sig med per månad men tror inte ättestupan är runt hörnet direkt.
Hur går de för de som inte är typisk medelklass i Stockholm med högre lån och lägre eller motsvarade inkomster?
Vad händer när deras övriga konsumtion måste minska substantiellt?
Citera
2022-07-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Allmännyttan berörs av hyreshöjningar… Tror du hyrorna i allmännyttan stått still i alla år?

De som lever med en privat kommer antagligen få det ännu värre eftersom de utöver inflation även ska klara att betala hyresvärdens räntehöjningar.

Det blir tufft för alla.
Du kanske inte uppmärksammade att skrev att många av de sämst ställda får hyran betald av det allmänna (dvs bostadsbidrag och försörjningsstöd), inte att hyrorna inte ökat (för de gör de och kommer definitivt att göra nu). De sämst ställda kommer därför - paradoxalt kanske - att beröras i någon mindre utsträckning än de som ”bara” har det dåligt ställt.
Citera
2022-07-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur går de för de som inte är typisk medelklass i Stockholm med högre lån och lägre eller motsvarade inkomster?
Han har hakat upp sig på det där.
Det är väl klart att de som tjänar hyfsat, inte har så hög belåning och får vara friska och ha jobbet kvar inte är de som blir värst drabbade.
Sen kan han inte se nåt annat än bara bostadspriser och räntor.
Inflation, arbetslöshet, elpriser, bränslepriser, höjda skatter, sänkta bidrag, fritidshuset i Sälen som sjunker ännu mer i värde och som också kostar mycket mer på grund av höjda räntor och elpriser,och mycket annat som kan ha större betydelse.
Och i värsta scenariot ser han att räntorna kan bli 4%.
Han har hållit på så sen tråden startade.
Har ingen helhetssyn alls.
Många som kommer få det riktigt jobbigt nu.
Citera
2022-07-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Nu handlade inlägg om medelklassen som många i tråden kommer hamna på soppköket.

Tja två löner på 35k med hyfsad insats får inte låna mer än runt 4 msek med studielån och barn. Samma hushåll kanske går från 37 till 30k I disponibel inkomst. Knappast så de går under. Lite mindre lyxkonsumtion. Och då är de ändå maxbelånade.

Sen är jag fortfarande helt övertygad om att när räntorna går upp till 3-4% i faktiska 3 månaders lånelöften (dvs inte listeäntorna) kommer amorteringskravet vara ett minne blott. Då blir det nästan ett nollsummespel mot tidigare sett till utgifter
Senast redigerad av flanders 2022-07-24 kl. 12:41.
Citera
2022-07-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Han har hakat upp sig på det där.
Det är väl klart att de som tjänar hyfsat, inte har så hög belåning och får vara friska och ha jobbet kvar inte är de som blir värst drabbade.
Sen kan han inte se nåt annat än bara bostadspriser och räntor.
Inflation, arbetslöshet, elpriser, bränslepriser, höjda skatter, sänkta bidrag, fritidshuset i Sälen som sjunker ännu mer i värde och som också kostar mycket mer på grund av höjda räntor och elpriser,och mycket annat som kan ha större betydelse.
Och i värsta scenariot ser han att räntorna kan bli 4%.
Han har hållit på så sen tråden startade.
Har ingen helhetssyn alls.
Många som kommer få det riktigt jobbigt nu.

Bidragen kommer som sagt justeras upp 9% till nästa år. Resten är mest spekulation från din sida. Precis kan man lika gärna spekulera i slopat amoringskrav och mer helikopterpengar från Magda samt fred i Ukraina och ordning i Kina vilket skulle ta kål på inflationen.

Men folk i dessa trådar har tjatat om att allt skulle gå helvete i 10 år.

Innan covid var nästan alla i dessa trådar övertygade om att apokalypsen var här. De som argumenterade emot var idioter som inte förstod någonting. 100 000 tals svenskar skulle dö i covid. Bostadsmarknaden tappa 90% av sitt värde. Arbetslösheten skulle bli typ 30% osv.

Detta forum är fullt av galningar som hoppas på undergång och ser den bakom varje hörn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in