2022-07-24, 18:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag skulle påstå att om det är så är att han tar en mkt stor risk...

Tänk dig aftonbladet den 2 Mars 1986

Stora rubriker..

VARFÖR LJUGER DU Stig Engström?

Sen en bild på Stig o sen bortgjort totalt inför alla..

Plus att det är väldigt kallt att ljuga om denna sak inför polis o vittne..

Jag ska vara helt ärlig..

Språngmarschen får jag inte ihop hur jag än vrider på det...

För jag ser ingen chans att denna är gjord heller..

Jag skulle säga att det inte är någon större risk för honom. Du har i bakhuvudet att han är misstänkt så lögner är riskabla. Men han är inte misstänkt, han är bara ett sent vittne. Risken är minimal. Och det kan ju vara mer sånt som slinker ut och sätter en snöboll i rullning.

"Kom igen nu Stickan, klart du ska va med i tidningen med din historia. Jag ringer brorsan på SvD så kommer de direkt".

-"Brorsan sa att man gjorde rekonstruktion med vittnena igår, hur var det?"
-"Ja... Jag....var lite upptagen, så..."
Citera
2022-07-24, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag skulle säga att det inte är någon större risk för honom. Du har i bakhuvudet att han är misstänkt så lögner är riskabla. Men han är inte misstänkt, han är bara ett sent vittne. Risken är minimal. Och det kan ju vara mer sånt som slinker ut och sätter en snöboll i rullning.

"Kom igen nu Stickan, klart du ska va med i tidningen med din historia. Jag ringer brorsan på SvD så kommer de direkt".

-"Brorsan sa att man gjorde rekonstruktion med vittnena igår, hur var det?"
-"Ja... Jag....var lite upptagen, så..."

Jo jag tycker han tar en risk med att ljuga som vittne..

Blev inte AB kallad riksfyllot i media ?

Det är en mkt viktig händelse o att ljuga sen i rätten är under ed...

Jag får inte ihop det
Citera
2022-07-24, 18:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Enligt SE själv och du påstår att han inte ljuger om något. https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

Du svarade inte på min fråga- Du påstår att det mer sannolikt att mördaren hade en blå täckjacka och inte en mörk rock som gick nedanför knäna? Trots att 10 av 12 mordplatsvittnen sade i de första förhören att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna.

Enligt dig, vars teori vi diskuterar, ljuger SE om nästan allt. Varför skulle du lita på mördarens signalement av sig själv? Speciellt med tanke på att väktarna säger mot honom.

Vad är källan till att SE hade mörk rock?
Citera
2022-07-24, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Just det, jag blev förvånad hur upplyst det var när jag såg bilden som någon länkade till häromdagen.

Ni måste förstå att urtavlan var sååå mörk ...haha
Citera
2022-07-24, 18:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo jag tycker han tar en risk med att ljuga som vittne..

Blev inte AB kallad riksfyllot i media ?

Det är en mkt viktig händelse o att ljuga sen i rätten är under ed...

Jag får inte ihop det

Det fanns ingen kamera på plats, vittnena fokuserade på annat än vittnena . Om han var framme till Palme om så några få sekunder så kan ingen kan med självsäkerhet gå ut och säga "Nej Engström gjorde inget".

Det var ganska mycket folk där, vi känner förmodligen inte till alla. Folk rörde på sig.

Så du menar att SE ska schavottera i tingsrätten? Ta tillbaka allt och förstöra sitt liv bara för att inte begå mened med ovidkommande uppgifter?
Citera
2022-07-24, 18:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ni måste förstå att urtavlan var sååå mörk ...haha

SE har jobbar långt mer än 10 år. Varför skulle han hitta på en sån story om klockan om det nu var så ljust. Det borde väl han om någon veta? Dåligt mörkerseende orsakat av ålder, immiga glasögon, mörk liten urtavla. Omöjligt? Nä. Speciellt inte lite norr om Dekorima.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-24 kl. 18:37.
Citera
2022-07-24, 18:37
Medlem
Citat:
Det fanns ingen kamera på plats, vittnena fokuserade på annat än vittnena . Om han var framme till Palme om så några få sekunder så kan ingen kan med självsäkerhet gå ut och säga "Nej Engström gjorde inget".

Det var ganska mycket folk där, vi känner förmodligen inte till alla. Folk rörde på sig.

Så du menar att SE ska schavottera i tingsrätten? Ta tillbaka allt och förstöra sitt liv bara för att inte begå mened med ovidkommande uppgifter?

Nej det borde han isåfall tänka redan när han väljer att springa i Expressen o sen i TV ..

Det är en väldigt stor lögn som dessutom kan störa en av Sveriges viktigaste utredning o man måste vara lite störd om man enbart gör detta för uppmärksamhet...

Sen om han var en sådan person som ville ha sån uppmärksamhet så är det märkligt att han inte var i Media redan på mordnatten...Han kunde ju traska dit efter sin kopp kaffe på Skandia o hålla hov om det var så viktigt !
Citera
2022-07-24, 18:37
Avslutad
Citat:
Enligt dig, vars teori vi diskuterar, ljuger SE om nästan allt. Varför skulle du lita på mördarens signalement av sig själv? Speciellt med tanke på att väktarna säger mot honom.

Vad är källan till att SE hade mörk rock?

SE själv men vad har du för bevis för att han inte var klädd så? Väktarnas förhör var i juni 1986 dvs flera månader efter mordet om du nu inte visste det heller.

Du svarade inte på min fråga- Du påstår att det mer sannolikt att mördaren hade en blå täckjacka och inte en mörk rock som gick nedanför knäna? Trots att 10 av 12 mordplatsvittnen sade i de första förhören att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-24 kl. 18:39.
Citera
2022-07-24, 18:39
Medlem
Citat:
SE har jobbar långt mer än 10 år. Varför skulle han hitta på en sån story om klockan om det nu var så ljust. Det borde väl han om någon veta? Dåligt mörkerseende orsakat av ålder, immiga glasögon, mörk liten urtavla. Omöjligt? Nä. Speciellt inte lite norr om Dekorima.

Klockan var väl för att missa det han ville missa som GM...

Så vi behöver inte mer prata om urtavlan...

Vilken otur han har ...Just när han kollar på klockan så skulle han missa tidernas mord
Citera
2022-07-24, 18:40
Medlem
Citat:
Citera LJ så vi förstår vad du menar. LJ är tydligare med blå jacka än med keps...

Får jag fråga en sak. När det är mörkt och man har lite motljus, är det då ganska sannolikt att en blå lång jacka ser ut som en mörk rock? Sätt en siffra på sannolikheten.

Nu vänder vi på det. När det är mörkt och man har lite motljus, är det då sannolikt att en mörk rock ser ut som en blå lång jacka?

Objektivt så är det första scenariot mycket mer sannolikt.

Vad är mest sannolikt att en keps uppfattas som en mössa i dålig sikt.

Eller att en mössa uppfattas som en keps i dålig sikt?

Jag gissar på det första då en liten skärm och form kan uppfattas som en mössa.
Citera
2022-07-24, 18:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej det borde han isåfall tänka redan när han väljer att springa i Expressen o sen i TV ..

Det är en väldigt stor lögn som dessutom kan störa en av Sveriges viktigaste utredning o man måste vara lite störd om man enbart gör detta för uppmärksamhet...

Sen om han var en sådan person som ville ha sån uppmärksamhet så är det märkligt att han inte var i Media redan på mordnatten...Han kunde ju traska dit efter sin kopp kaffe på Skandia o hålla hov om det var så viktigt !

Ja men tänk dig in i situationen. Han har pratat om hur central han är. Så får han inte va med. Han ser allt rasa, han kommer inte få så mycket uppmärksamhet framöver, vissa i kompiskretsen och på jobbet kommer förstå att han inte alls är central. Han måste försvara sin heder.

Varför måste han tycka att han stör utredningen. Löser man mordet om SE inte säger han sprang in i gränden? Nej hans story förstör inte.

Det finns ju en del som tyder på att han i stort sett rusar för att berätta så fort han får veta. Omedelbart in och berättar för väktarna och frugan. Sen hem till frugan, kanske några samtal till mamma och Glaser och...

Men ja lite stört. Men ta då historien om SE och undersökningen om manligt och kvinnligt. En tidning ska undersöka könsroller, de första som lämnar in talongen kommer få vara med i en undersökning och prata med tidningen. SE postar inte talongen, han åker till redaktionen och lämnar in den personligen. Hans svar i undersökningen är utmärkande då han utmärker sig som mest feminim av alla männen i undersökningen. Detta berättar han själv om i en artikel, med bild och allt. Det är lite sjukt.
Citera
2022-07-24, 18:51
Medlem
Citat:
Det märkliga är att han inte reagerar starkare på de två skotten om han står så nära. Ingenting om GM, AB eller en skrikande LP.

Att han inte tittar upp från Klockan är högst anmärkningsvärt eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in