2022-07-24, 14:16
Medlem
Det godaste jag någonsin smakat i läskväg! Förutom en österrikisk läsk som heter Almdudler, men det är en annan historia...
Själv brukar jag när de på restauranger frågar "Vad vill du dricka?" lite provokativt svara "Pommac!". De har de nämligen aldrig... Konstigt nog, den borde vara självskriven i avdelningen "vuxenläsk" IMHO.
Men om vi hjälps åt att tjata tillräckligt allesammans så kanske!

Btw, rätt säker på att tråd om att Pommac är godaste läsken redan finns.
Citera
2022-07-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Pommac har aldrig varit en dryck man köpt, samt en dryck man aldrig har gillat eller har hatad. Jag köpte sällan pommac när jag va yngre, mycke pga att smaken va lite konstig. Man såg pommac som en dryck för äldre

Men så igår när jag va och handlade så såg jag att det fanns pommac i 33cl så jag kunde inte hålla mig. Köpte 3 burkar enbart för nostalgi, öppnar 1 direkt jag lämnat affären och fy fan va god den. Inte druckit pommac på säkert 15 år

Vad säger ni panelen? är pommac en god eller äcklig dryck?
Pommac, Champis och Sockerdricka.
Min farmor bjöd alltid på det vid lite finare middagar. Jättegott!
Plus nykokad saft av rabarber eller jordgubbar eller svarta vinbär.
Det påminner om barndomens somrar.
Citera
2022-07-24, 14:37
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det godaste jag någonsin smakat i läskväg! Förutom en österrikisk läsk som heter Almdudler, men det är en annan historia...
Själv brukar jag när de på restauranger frågar "Vad vill du dricka?" lite provokativt svara "Pommac!". De har de nämligen aldrig... Konstigt nog, den borde vara självskriven i avdelningen "vuxenläsk" IMHO.
Men om vi hjälps åt att tjata tillräckligt allesammans så kanske!

Btw, rätt säker på att tråd om att Pommac är godaste läsken redan finns.

Almdudler har god smak, men är lite för söt-
Citera
2022-07-24, 15:45
Medlem
Parisarens avatar
Jag ar ingen laskperson, men som utlandssvensk ar det obligatoriskt med Pommac och kondis smörgåsar nar man ar i Sverige.
Citera
2022-07-24, 16:26
Medlem
Logan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Champis är godare tycker jag. Pommac är lite torr och fjantig.

Pommac är mer komplex än Champis samt lagrad och därför dyrare. Dessa två svenska syskondrycker skapades av varsin industrialist vilken både ville läska svenska folket samt göra profit på detta. Nog lyckades man ! Sverige var bäst !

Champis och Pommac är båda utsökta och fina exempel på hur svenska industrialister en gång i tiden var kapabla att skapa mer för mindre.

Ett sentida syskon är Trocadero som innehåller apelsin vilket gör den mer/mindre populär beroende på hur man gillar billigare apelsinsmak.
Citera
2022-07-24, 16:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logan5
Pommac är mer komplex än Champis samt lagrad och därför dyrare. Dessa två svenska syskondrycker skapades av varsin industrialist vilken både ville läska svenska folket samt göra profit på detta. Nog lyckades man ! Sverige var bäst !

Champis och Pommac är båda utsökta och fina exempel på hur svenska industrialister en gång i tiden var kapabla att skapa mer för mindre.

Ett sentida syskon är Trocadero som innehåller apelsin vilket gör den mer/mindre populär beroende på hur man gillar billigare apelsinsmak.
Och Portello? Jag tycker dom känns som en trio som hör ihop, Portello, Pommac och Champis, en smaksak vilken de tre man gillar mest. Trocadero är mer som godisdricka.
Citera
2022-07-24, 16:39
Medlem
Logan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Och Portello? Jag tycker dom känns som en trio som hör ihop, Portello, Pommac och Champis, en smaksak vilken de tre man gillar mest. Trocadero är mer som godisdricka.

Bordello känns som en dålig shandy och inte läskande i jämförelse med Champis och Pommac. Bordello smakar som ett överblivet fnask/överblivna ingredienser från ölproduktion.
Citera
2022-07-24, 17:18
Medlem
Drack det ofta som yngre, och visst händer det att man köper en flaska då och då även nu.
Citera
2022-07-24, 17:40
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Pommac har aldrig varit en dryck man köpt, samt en dryck man aldrig har gillat eller har hatad. Jag köpte sällan pommac när jag va yngre, mycke pga att smaken va lite konstig. Man såg pommac som en dryck för äldre

Men så igår när jag va och handlade så såg jag att det fanns pommac i 33cl så jag kunde inte hålla mig. Köpte 3 burkar enbart för nostalgi, öppnar 1 direkt jag lämnat affären och fy fan va god den. Inte druckit pommac på säkert 15 år

Vad säger ni panelen? är pommac en god eller äcklig dryck?
För mig är Pommac en av de få läskedrycker jag överhuvudtaget kam bli sugen på. Nästan all annan läsk är på tok för söt för mig, men jag tillhör väl de lite äldre… Tyvärr ser jag den väldigt sällan i butiker, men jag letar ju inte aktivt heller.
Citera
2022-07-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Pommac är en av de få läskedrycker jag fortfarande dricker när jag lyxar till det med just läsk (eller Trocadero när Pommac ej finns tillgängligt). Den har dessutom ständigt en given plats som alkoholfritt alternativ hemma hos mig i samband med mottagningar o.s.v., i stället för de vidriga drycker vi i Sverige kallar för ”cider”. Champis är dock för söt och har aldrig egentligen varit ett substitut för mig.

/AI

PS; jag kommer väl ihåg när Carlsberg köpte upp och skulle lägga ned Pommac i början av 00-talet. Givetvis var jag en av dem som skrev under protestlistan.
Åh äntligen tipsar någon om Trocadero! Den är inte min favvo men förtjänar helt klart att nämnas i sammanhanget.

Min lista ser ut så här:

1. Pommac
2. Champis
3. Trocadero
Citera
2022-07-24, 18:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Finns champis kvar?

Jag har just druckit en 33 cl alu-burk Champis. Champis var namnet på en alkis i stan. Jag antar han blandade brännvin/vodka med Champis. Vilket får mig att vilja prova den blandningen till helgen.

Pommac eller Champis, jag vet inte men anar att Pommac drar det längre strået i en smakduell.

Som groggvirke skulle jag nog ändå valt Champis bara för att.
Senast redigerad av Hegamon 2022-07-24 kl. 18:13.
Citera
2022-07-24, 18:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Glöm inte kungen av Cola, Cuba-Cola

Pommac är inte dum, drack den alltid på nyår som liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in