2022-07-24, 00:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jag tror ingenting, utan återger endast uppgifter från förhören.

Skämt åsido. Kan inte olika vittnen ha uppfattat samma plagg något olika, beroende på avstånd, vinkel, ljusförhållanden, grad av nykterhet, m.m.

Gubbjacka, gammeldags täckjacka, trenchcoat, rock ... ja, vem fasen vet vad det var för ett plagg.

Troligen inte det som han nämner i förhören och bär på bilderna och i sin TV-rekonstruktion, i alla fall.

Plagget var av allt att döma mörkblått och gick en bit ner på benet. Troligen "mörkt" på avstånd.

Hade han något favoritmärke vad gäller kläder?

Jag påstod ingenting utan frågade utifrån att ni båda klädde på SE olika ytterplagg i de inlägg jag kommenterade.

Självklart kan vittnen uppfatta saker olika, vilket vi också ser när vi läser förhören.
Dock kan GM endast ha haft ETT av dessa plagg på sig om man nu inte vill saluföra en teori om att han byter om under vägen.
Citera
2022-07-24, 00:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag påstod ingenting utan frågade utifrån att ni båda klädde på SE olika ytterplagg i de inlägg jag kommenterade.

Självklart kan vittnen uppfatta saker olika, vilket vi också ser när vi läser förhören.
Dock kan GM endast ha haft ETT av dessa plagg på sig om man nu inte vill saluföra en teori om att han byter om under vägen.

Ja, andra får väl klä på SE en rosa plysch-kostym om de så önskar, det kan jag inte göra något åt.

Jo, men det blir intressant om flera ser ut att uppfatta samma plagg: HO, NF, LP och LJ.

Det är trots allt de vittnen som var närmast, och som hade en viss uppmärksamhet påkopplad.

Andra vittnen kan ha sett samma plagg, men uppfattat det som något annat p.g.a. position och ljus.

P.S. Även hans dåvarande fru nämner ett mörkblått plagg, och inte den svarta vinterjacka som han själv "saluför"?
Citera
2022-07-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, andra får väl klä på SE en rosa plysch-kostym om de så önskar, det kan jag inte göra något åt.

Jo, men det blir intressant om flera ser ut att uppfatta samma plagg: HO, NF, LP och LJ.

Det är trots allt de vittnen som var närmast, och som hade en viss uppmärksamhet påkopplad.

Andra vittnen kan ha sett samma plagg, men uppfattat det som något annat p.g.a. position och ljus.

P.S. Även hans dåvarande fru nämner ett mörkblått plagg, och inte den svarta vinterjacka som han själv "saluför"?

En fråga är ju om Maggan märkte att ett plagg kastades eller bara "försvann" efter mordet..
Citera
2022-07-24, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja ska man lyssna på HH så är det en större konspiration som hade skakat Sverige ordentligt om det kommit fram....Men även då har Engström en roll

Kan det vara att KP kände till en större konspiration där Engström medverkade i ...Sen gjorde det enkelt o skyllde allt på Engström?
Hela bridgeklubben var kanske en SB-cell
Citera
2022-07-24, 04:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Stay behind fungerade inte så. Man kände till så lite som möjligt om varandra.

https://iesho.blogspot.com/2018/03/44-cias-agentnat-i-europa-och-field.html
Citera
2022-07-24, 07:49
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Spela Bridge = Stay Behind, haha.

Det måste ju rimligtvis ha hållits nya förhör med Skandiaväktarna när man började intressera sig för SE som GM.
Är det någon som vet var man kan läsa dem? Jag tror att KP:s lösning på Palmemordet kan finnas där.
Citera
2022-07-24, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat

Det måste ju rimligtvis ha hållits nya förhör med Skandiaväktarna när man började intressera sig för SE som GM.
Är det någon som vet var man kan läsa dem? Jag tror att KP:s lösning på Palmemordet kan finnas där.

Vill minnas att väktarna ALG och AK inte längre var i livet när KP började nysta i SE. HO tror jag hördes kort, men han var gammal och hänvisade till de förhör han lämnade när det begav sig, då minnet började svikta, då det fanns risk att han skulle berätta efterhandskonstruktioner, etcetera.
Citera
2022-07-24, 11:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En fråga är ju om Maggan märkte att ett plagg kastades eller bara "försvann" efter mordet..

Är det verkligen en fråga. Hon har väl sagt att bar sin mörka rock.
Citera
2022-07-24, 11:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakedcat

Hade lösningen funnits där hade KP tagit med det i presskonferensen.

KP hade inte något nytt alls att komma med.
Citera
2022-07-24, 12:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Det var inte alls för länge sen du svarade på ett inlägg tyket, (som vanligt), om SE,s intervjun om kränkt man osv… påstå inte att du inte kommer ihåg 😏

Och; gällande ”hörd”.. är det du som har skrivit ordboken? Annars så förstår jag inte svaret.

Vad betyder ordet hörd? Svårare än så var inte mitt svar.

Ja jag minns att jag skrivit ett inlägg om artikeln ganska nyligen. Varför ska jag nu per automatik, helt utan sammanhang, förstå att några få citerade ord kommer från den artikeln?
Citera
2022-07-24, 12:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Om du anser att TP fått Guldspaden på tvivelaktiga grunder kring grävet om SE, vad anser du då om att Gunnar Wall fick samma pris för sin bok/Mörkläggning? Är hans mörkläggnings-gospel som han likt en oseriös tältpredikant mässar för sina sektmedlemmar på bloggen verkligen klarlagt, och fastslaget? Av PU? Hur många procent av svenska folket tror på hans konspirations-teorier? Hur många procent av MOP-intresserade tror på han mörkläggning? Ser tacksamt fram emot svar - men gissar att du i vanlig ordning; otrevligt och oseriöst ignorerar att svara, och istället kläcker ur dig något otrevligt.

Har aldrig hört ett ord om att Walls bok inte uppfyller kriterierna för Guldspaden. Dock har en av grundarna sagt exakt det om TP:s bok.

När du går OT om hur otrevlig jag är så kan du citera vad som är så otrevligt? Känslan att bli motsagd?
Citera
2022-07-24, 12:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det minsta KP borde gjort hade varit att väcka SE till liv och fixa lite mer spår på de upphittade kulorna. Det var de här två sakerna som gjorde att LGWP i maj 2018 ansåg att det skulle bli omöjligt att leda i bevis att Engström var mördaren.

Det hade alltså behövts en trollkarl och därför var KP en felrekrytering på posten som förundersökningsledare.

Är det alternativet? Det uppenbara alternativet för oss andra är att KP inte skulle pekat ut SE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in