Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
???
ALLA känner väl av konsekvenserna av stigande råvarupriser, stigande energipriser, och stigande räntor.
Även om det är indirekt.
Och det är just det indirekta som mäts med KPI. Det är en stigande kostnad för hushålls om man kan mäta upp. Och eftersom det är inflation så slår ökningen brett. Och då påverkas alla.
Nu kan någon hävda ränteinkomster. Och det är riktigt att dessa mildrar för den med stort sparande av fixed income. Men ränteinkomsterna har inte ökat så mycket. De ligger långt under KPI.
De som inte konsumerar mer än mat typ, kanske 50 liter bensin samt sparar halva sin lön, känner betydligt mindre av inflationen. Slösaktig medelklass som sparar i genomsnitt 1500 kr/mån känner däremot av den mer. Småbutikerna i innerstan chockhöjer ju sina priser mer också har jag sett.
Som storkonsument av veckans kampanjblad produkter samt hamstrare av utgående mat med 50% rabatt är priserna ungefär desamma.
I år har jag utöver mat, lite krog och några lunchresturangbesök, köpt en slipmaskin (lägre pris än 2015), gaming dator(34% rabatt), 6 par byxor (70% rabatt) skor på boozt (60% rabatt) samt en svensk tenn lampskärm (50% rabatt mot svensktenn.se, original löstyg sydd av liten firma)
När jag tittar på shoppingsidan hemnet.se, ser jag däremot en stor deflation på priserna, saker blir billigare. Då varorna ligger på en så hög prisnivå blir t om 15-20% rabatt i rena pengar väldigt mycket hehe. När det börjar komma ner i 30-50% rabatt som alla andra konsumentvaror som slemhog förvärvar kan det möjligtvis vara intressant att göra affär.
Egentligen kanske vi har minus KPI nu?