2022-07-26, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Varför skulle det vara rimligt att dessa sjuka och pensionärer måste bo i just sverige och inte i ett annat EU land där de kanske lyclats hitta en bostad som passa dem? Jag har inte fått någon ekonomisk förklaring till detta annat än att det handlar om den svenska avundsjukan.
Tror du att denna grupps momsbetalningar är en jätteinkomst för landet? På vilket sätt blir Sverige bättre om deras momspengar tillförs statskassan.?

Det rimliga är att det land där man är permanent bosatt står för att betala denna typ av ersättning inom EU.
Citera
2022-07-26, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolouise
Hur många fler kan inte sätta sig in i enkla fakta som att MAN KAN INTE TA MED GARANTIPENSION UTANFÖR EU!!!!!!!!
Och hur många gånger måste man förklara för dig att det går alldeles utmärkt att göra det och att Pensionsmyndigheten antagligen betalar ut miljardbelopp varje år till folk som fuskar med pensionen och bor utomlands eller till och med är död?
Det betalas ut pengar till döda pensionärer där det är släktingar eller organiserad brottslighet som spenderar pengarna.
Det är vanligt förekommande och det är bokstavligt talat organiserad brottslighet där man tar hit människor för att kassera ut svensk pension för att sedan skicka hem människorna igen utan att meddela pensionsmyndigheten och pensionspengarna går direkt till kriminella och fuskare.

https://www.altinget.se/artikel/milj...da-pensionarer
Citat:
Utlandsflytt är den främsta grunden till fusk med pension och bostadstillägg

Men pensionärer som har flyttat utomlands utan att informera om det kommer Pensionsmyndigheten inte åt. ”Samtliga pensioner och ersättningar riskerar därför att fortsatt utbetalas felaktigt efter dödsfallsmånaden”

https://www.publikt.se/nyhet/fusk-me...systemet-22693
Citat:
Enligt SVT förekommer det att personer har dubbla pensioner, att anhöriga tar ut döda släktingars pension och att andra hemlighåller att de flyttat utomlands. Varje år stoppar en specialenhet inom Pensionsmyndighetens fusk för tiotals miljoner kronor.

Regeringens svar? Straffa dom fåtal ärliga människorna som anmält sin flytt från Sverige och följer reglerna
Citera
2022-07-26, 06:19
Medlem
Garantipensionen är en form av socialbidrag. Att socialbidrag ska utbetalas ut av det land man bor i tycker jag är en fullt rimlig princip. Så jag tycker det är ett bra beslut. Som världen ser ut idag med folk som flyttar kors och tvärs mellan länder, är det alldeles för enkelt att missbruka bidragssystemet annars.
Senast redigerad av BiggestSnoozer 2022-07-26 kl. 07:04.
Citera
2022-07-26, 07:11
Medlem
Vore kul att veta vad folk ligger på för sett till vad folk tjänar i det här landet så bör det vara många som ligger på gränsen. Sorgligt är vad det är.
Citera
2022-07-26, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Detta är helt sjukt. VAD vinner någon på detta? Då ska de tillbaka till Sverige och få försörjningsstöd istället för att leva det liv de planerat där.

Mm tänker samma sak. Detta kommer troligen bara bekosta vårt system ännu mer. Är det så att idén är att folk skall strunta i att ta ut sin pension för för att de inte orkar flytta tillbaka och på så sätt spara pengar, så tror jag att lagstiftarna är ute på djupt vatten. Ingen människa kan endast leva på luft.
Citera
2022-07-26, 09:59
Medlem
Kom ihåg att rösta rätt i september. Sveriges regering jagar pensionärer! Sveriges regering jagar inte gängkriminella som skjuter, våldtar och rånar.

Avgå Magdalena Andersson. Avgå Morgan Johansson.
Citera
2022-07-26, 11:02
Medlem
OnkelDoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Googla L'allocation de solidarité aux personnes âgées för mer detaljer.

Tack för länken. Den förklarar hur det är i Frankrike och jag skulle tro att övriga EU-länder har samma regler.

Jag gjorde en fiktiv "ansökan" i deras formulär på nätet och det visar sig man kan få såsom utländsk medborgare och ensamstående samt skriven i Frankrike, en månatlig summa på max 916,78 Euro.
Det vill säga ganska exakt samma som svensk garantipensions maxbelopp. På samma sätt som i Sverige så minskas den med eventuell övrig pension.

Detta innebär att de flesta härinne inkl. mig själv, Aftonbladet och Börje får omvärdera våra åsikter om slopandet av garantipensionen inom EU.
Det är skandal att inte Aftonbladethornalisten tagit reda på detta, om Börje kan få det i Portugal.
Men eftersom hornalister är agendajournalister så passade det inte in deras agenda.

Så tack så mycket GreatVoid för denna omvälvande länk.

edit; Länk till om du kan få bidraget i Frankrike
https://www.service-public.fr/partic...st0=1&quest2=0
Senast redigerad av OnkelDoffe 2022-07-26 kl. 11:13.
Citera
2022-07-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Upptäckas hur tror inte på det
Du behöver inte tro. Jag vet väl vad jag var med om.
Citera
2022-07-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schulman69
Hur upptäckte dom dig?
Jag hade åkt till ett land i Sydamerika och inte deklarerat i Sverige på några år.
Citera
2022-07-26, 13:36
Medlem
Tveksamt beslut. Det måste vara billigare att ha dem utomlands. Om dom belastar vårdsystemet i Portugal istället för i Sverige, låter som en rätt bra deal. Kommer dom hem ska dom ha färdtjänst och hemtjänst osv osv.
Senast redigerad av DrKrispo 2022-07-26 kl. 13:47.
Citera
2022-07-26, 13:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Måste betyda att vi samtidigt kan stoppa alla pensionsutbetalningar till Afghanistan och andra mena-länder?
Hur många människor har inte kommit hit, blivit svenska medborgare och sen åkt tillbaka till landet de flydde från och forsatt få pengar från sverige?
Citera
2022-07-26, 13:59
Medlem
Det man måste komma ihåg att bara Sve o Finland har privat akassa inom EU vilket innebär att i andra länder hamnar folk inte utanför systemet och tvingas till garantipension. Som någon skrev en tredjedel har garantipension .Att som pensionär flytta till annat land och därifrån söka "garantipension " är i praktiken omöjligt. Du skall hitta bostad , skriva dig där osv samtidigt ska du leva utan svensk garantipension. Hårdaste slaget under bältet för fattiga i Swe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in