2022-07-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohomosexuell
Helt jävla otroligt.

Kort historia: Drabbades av kronisk sjukdom som ung + olyckor. Sedan dess har jag arbetstränat, praktiserat, varit inskriven på åtgärdsprogram, kort sagt varit dagligen sysselsatt precis som vilken förvärvsarbetande som helst, städat, sorterat sopor, plockat skräp, jobbat på återvinning. Det jag levt på har varit socialbidrag. Inte mycket pengar att spara. Har inte rökt, inte supit, inte knarkat, bara kämpat på i hopp om att bli bättre. I själva verket har jag blivit sämre. Kroppen håller på att ge upp. Sängliggande långa perioder. Sjukvården har avskrivit mig som ett hopplöst fall och nöjt sig med att ge mig psykofarmaka för att hindra mig från att begå självmord.

Nu är jag sjukpensionär. Får ut 8000 i garantipension. Föräldrarna är döda och kan inte längre hjälpa mig med boende. Inflationen och de stigande elkostnaderna gör vardagen omöjligt. Måste flytta från lägenheten. Har förstås inte råd att köpa något eget och tjänar för lite för att få ett nytt hyreskontrakt. Min plan var att flytta till ett annat EU-land för att kunna överleva. Men nu stoppar regeringen mig. Vad fan ska jag nu ta mig till?

Beklagar din situation. Men ditt problem enligt mig är inte att du hindras från att flytta utomlands med din garantipension(är det verkligen samma som sjukpension?). Problemet är att du inte får nog ekonomiskt stöd för att kunna bo kvar och leva i Sverige. Där borde staten hjälpa dig med t ex subventionerad hyra eller liknande. Du ska kunna leva på din garantipension.

Lösningen ska alltså inte vara att flytta till ett billigare land så staten kan försörja dig där. Utan du ska bli försörjd för här.
Citera
2022-07-23, 16:58
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Put-In
Har man arbetat och betalat skatt i Sverige får man bo och leva för sin pension vart man vill. Men då har man inte garantipension.

Har man inte arbetat och betalat skatt i Sverige så ska man inte bli försörjd av svendka staten enligt mig. Då får man söka försörjning av det landet man bor i enligt mig. Bor man i Sverige spenderar man pengarna i Sverige och är med och bidrar till den svenska ekonomin på ett eller annat sätt.

Garantipension är att jämföra med socialbidrag för pensionärer. Givetvis ska man inte få socialbidrag om man bor utomlands.

Det är just p.g.a att folk är sådär kategoriska som du är i ditt inlägg, som vi har så många problem.
Citera
2022-07-23, 16:58
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Aftonbladet gör idag en gråt(?)-artikel om att garantipensioner stoppas för utlandsboende pensionärer.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...e-att-overleva

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras främst på hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige, men även ditt civilstånd"

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Dvs personer som knappt jobbat i sina liv.

Stackars Börje, 70 år, flyttade alltså till Portugal 1986 och har levt i Portugal sedan dess. Nu gråter han ut över att svenska staten inte vill fortsätta försörja honom.

Enligt aftonbladet finns det ca 47 000 utlandsboende pensionärer som inte längre kommer få garantipension. Dvs betydligt fler än jag trodde.

Vilka är det som finns i denna grupp? Är det återvandrade invandrare som varit i Sverige några år och blivit berättigad garantipension och sedan åkt tillbaka till hemlandet och cashar ut svensk pension?

Själv har jag väldigt svårt att tycka synd om Börje.

Får han inte motsvarande garantipension i Portugal då?
Citera
2022-07-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Det är just p.g.a att folk är sådär kategoriska som du är i ditt inlägg, som vi har så många problem.

Hur menar du att jag är kategorisk och hur menar du att det generar problem? Du får gärna utveckla och vara mer specifik.

Jag är i sak emot att svenska staten försörjer individer som inte bor i Sverige. Borde man kunna leva på socialbidrag utomlands också tycker du?
Citera
2022-07-23, 17:02
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Helt jävla otroligt.

Kort historia: Drabbades av kronisk sjukdom som ung + olyckor. Sedan dess har jag arbetstränat, praktiserat, varit inskriven på åtgärdsprogram, kort sagt varit dagligen sysselsatt precis som vilken förvärvsarbetande som helst, städat, sorterat sopor, plockat skräp, jobbat på återvinning. Det jag levt på har varit socialbidrag. Inte mycket pengar att spara. Har inte rökt, inte supit, inte knarkat, bara kämpat på i hopp om att bli bättre. I själva verket har jag blivit sämre. Kroppen håller på att ge upp. Sängliggande långa perioder. Sjukvården har avskrivit mig som ett hopplöst fall och nöjt sig med att ge mig psykofarmaka för att hindra mig från att begå självmord.

Nu är jag sjukpensionär. Får ut 8000 i garantipension. Föräldrarna är döda och kan inte längre hjälpa mig med boende. Inflationen och de stigande elkostnaderna gör vardagen omöjligt. Måste flytta från lägenheten. Har förstås inte råd att köpa något eget och tjänar för lite för att få ett nytt hyreskontrakt. Min plan var att flytta till ett annat EU-land för att kunna överleva. Men nu stoppar regeringen mig. Vad fan ska jag nu ta mig till?

Vad menar du? Antingen har sjukersättning eller så är du ålderspensionär och har garantipension.
Citera
2022-07-23, 17:06
Medlem
Ohomosexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Put-In
Beklagar din situation. Men ditt problem enligt mig är inte att du hindras från att flytta utomlands med din garantipension(är det verkligen samma som sjukpension?). Problemet är att du inte får nog ekonomiskt stöd för att kunna bo kvar och leva i Sverige. Där borde staten hjälpa dig med t ex subventionerad hyra eller liknande. Du ska kunna leva på din garantipension.

Lösningen ska alltså inte vara att flytta till ett billigare land så staten kan försörja dig där. Utan du ska bli försörjd för här.

Jo, det hade kanske varit idealt, men samtidigt vill man inte kräva för mycket. I ett normalt samhälle borde det gå att klara sig på 8000 kr/mån. Jag är berättigad till bostadstillägg, men det kräver att jag får ett hyreskontrakt, vilket inte är det lättaste om man bara har garantipension. Står i bostadskö men får genomgående nobben pga för låg inkomst. Socialtjänsten är inte heller till någon hjälp, då jag får höra att de prioriterar barnfamiljer och nyanlända.

Allt jag behöver är ett rum, ett mål mat om dagen; jag stör ingen.
Citera
2022-07-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Garantipension ses väl som ett bidrag och inte som en intjänad pension.
Ja, så varför ska man betala den till någon som valt att bosätta sig utomlands. Och nästa fråga är väl, varför finns detta bidrag alls?
Citera
2022-07-23, 17:07
Medlem
Ohomosexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vad menar du? Antingen har sjukersättning eller så är du ålderspensionär och har garantipension.

Sjukersättning, det vill säga sjukpension. Fick det precis så har inte full koll. Men det är lägsta garantiersättningen.
Citera
2022-07-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ska man kunna spendera sina 25 första levnadsår i Sverige (och därmed till hög kostnad få skola, dagis, sjukvård, högre utbildning etc) för att därefter flytta utomlands åren 25-65 och där njuta av högre löner och lägre skatter för att slutligen efter 65 återvända till Sverige för betald sjukvård och pension? En pension som man dessutom kan ta med sig till ett tredje land med lägre kostnader.

Du kvalificerar dig för genom att bo i Sverige under 40 år från levnadsår 17 och framåt. Så hade man flyttat vid 25 hade man fått 20% av garantibeloppet, dvs. knappt ingenting.

Blir så trött på folk med noll koll på fakta innan de uttalar sig.
Citera
2022-07-23, 17:10
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Aftonbladet gör idag en gråt(?)-artikel om att garantipensioner stoppas för utlandsboende pensionärer.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...e-att-overleva

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras främst på hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige, men även ditt civilstånd"

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension

Dvs personer som knappt jobbat i sina liv.

Stackars Börje, 70 år, flyttade alltså till Portugal 1986 och har levt i Portugal sedan dess. Nu gråter han ut över att svenska staten inte vill fortsätta försörja honom.

Enligt aftonbladet finns det ca 47 000 utlandsboende pensionärer som inte längre kommer få garantipension. Dvs betydligt fler än jag trodde.

Vilka är det som finns i denna grupp? Är det återvandrade invandrare som varit i Sverige några år och blivit berättigad garantipension och sedan åkt tillbaka till hemlandet och cashar ut svensk pension?

Själv har jag väldigt svårt att tycka synd om Börje.

Men det kanske beror på att du är en idiot, att du inte förstår själva grejen.?

Vi menar alltså att vi som bor utomlands just nu. Att vi inte skulle få lov att ta med oss våran pension och flytta utomlands permanent sedan när vi är pensionärer?

Då ska jag bara berätta för Magdalena Andersson att jag tänker bli en rak kriminell person som kommer att göra allt för att förskingra så mycket pengar i landets Sverige. Jag kan medans jag har möjlighet. Och sedan sticker jag ifrån Sverige helt och hållet med min familj.

Jag tänker sälja av alla de fastigheter jag har i Sverige och jag tänker inte heller betala av någon skatt på mina aktier. Jag har absolut inte den minsta ambitionen att bo kvar i Sverige med alla dessa förbannade utlänningar.

Och jag tänker faktiskt redan nu börja se över möjligheten att flytta över min aktiedepå till landet här där jag bor nu. Varför ska jag fortsätta att betala skatt i Sverige om jag inte kan få någon nytta av det ändå?

Ni andra duktiga på Flashback som tycker om att betala skatt och sedan blir rövknullade av staten. Det är klart att ni tycker det här är bra, men ni fattar inte att det är så vanligt Svenskarna som kommer i kläm inte bidragsfuskare utlänningar.

Ytterligare, alltså ett tecken på att ekonomin i Sverige är inte speciellt stark och man gör allt för att jaga pengar och även ta från pensionärer som väljer att bosätta sig utomlands för att de inte vill bo kvar i ett land fullt med utlänningar. Och vanliga svenska dumskallar.
Citera
2022-07-23, 17:11
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Sjukersättning, det vill säga sjukpension. Fick det precis så har inte full koll. Men det är lägsta garantiersättningen.

Ok, men då kan du väl bosätta dig inom EU och behålla den?
Citera
2022-07-23, 17:12
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, så varför ska man betala den till någon som valt att bosätta sig utomlands. Och nästa fråga är väl, varför finns detta bidrag alls?

Kan ta för att personen har tjänat ihop till pengarna själv och då har den personen all jävla rätt att göra vad han vill med sina pengar. Om man inte vill bo kvar i Sverige så ska man väl få välja det själv, eller?

Jag satt precis och pratade med en tysk kille när vi käkade middag och jag berättade för honom. Om den här nya lagen? Och han berättar att i Tyskland kunde man själv välja om man ville ta ut allting man hade betalat in. Genom åren på en enda gång i en klumpsumma. Jag undrar bara varför det ska vara så lätt för andra EU länder att leva normalt, men det ska inte vara så i Sverige.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in