2022-03-17, 15:50
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Någon som har koll på löner för chefer inom analytics/data science?

8-12 underställda och IT-bolag i Stockholm.
Citera
2022-03-17, 16:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Någon som har koll på löner för chefer inom analytics/data science?

8-12 underställda och IT-bolag i Stockholm.

Tror det är svårt att få en ensidig bild, dels då yrket inte direkt är avgränsat (hos vissa bolag finns egna DS/analytics-avdelningar, hos andra ligger de under t.ex. risk management), dels då det varierar mycket på bransch.

Själv jobbar jag med dataanalys inom finanssektorn, lönerna för den typen av chefsjobb du nämner är mycket goda men då är det nog mer en branschfaktor. Fick ett erbjudande om DS på ett retailbolag för ett par månader sedan, men då låg lönerna betydligt lägre (tackade nej) så misstänker starkt att detsamma gäller för chefsjobb i samma sektor.
Citera
2022-03-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tror det är svårt att få en ensidig bild, dels då yrket inte direkt är avgränsat (hos vissa bolag finns egna DS/analytics-avdelningar, hos andra ligger de under t.ex. risk management), dels då det varierar mycket på bransch.

Själv jobbar jag med dataanalys inom finanssektorn, lönerna för den typen av chefsjobb du nämner är mycket goda men då är det nog mer en branschfaktor. Fick ett erbjudande om DS på ett retailbolag för ett par månader sedan, men då låg lönerna betydligt lägre (tackade nej) så misstänker starkt att detsamma gäller för chefsjobb i samma sektor.

Ja det är inte helt enkelt. Var mer en chansning för att få en uppfattning. Har du koll på löner inom finans för den typen av tjänst?

Det här är en egen DS/analytics avdelning.
Citera
2022-03-17, 16:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja det är inte helt enkelt. Var mer en chansning för att få en uppfattning. Har du koll på löner inom finans för den typen av tjänst?

Det här är en egen DS/analytics avdelning.

Inom finans ligger lönerna för juniora runt 35 tkr och för seniora runt 50-80. För chefsjobb tippar jag på 100-120.
Citera
2022-03-18, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Inom finans ligger lönerna för juniora runt 35 tkr och för seniora runt 50-80. För chefsjobb tippar jag på 100-120.

Tackar. Möjligen kan man använda den relativa skillnaden mellan seniora tjänster och chefspositioner för att få ett hum inom sin egna bransch. Ska efterforska ytterligare och får jag tjänsten så kan jag skriva vad jag landade på.

För min del är det ett relativt stort steg, samtidigt är tjänsten väldigt passande utifrån tidigare erfarenhet. Värt att försöka hur som helst!
Citera
2022-03-18, 09:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Tackar. Möjligen kan man använda den relativa skillnaden mellan seniora tjänster och chefspositioner för att få ett hum inom sin egna bransch. Ska efterforska ytterligare och får jag tjänsten så kan jag skriva vad jag landade på.

För min del är det ett relativt stort steg, samtidigt är tjänsten väldigt passande utifrån tidigare erfarenhet. Värt att försöka hur som helst!

Kul! Kör hårt och lycka till
Citera
2022-07-23, 15:02
Medlem
Hej!
Intresset för Data Science inom finans och ekonomi har ökat mer för mig då jag är väldigt intresserad av just IT, matematik och finans. Känslan är att det finns väldigt mycket intressanta områden med kombinationen av just ekonomi och data. Jag har alltid varit intresserad av data. Nästa år är det dags för mig att välja master och hade uppskattat lite input från er.

I dagsläget läser jag en ekonomikandidat och har kikat på både Master Finans och Master Applied Data Science. Jag kommer att ha behörighet till båda programmen och vet att båda inkluderar mycket matematik, vilket passar mig. Frågan är då vilket program ni rekommenderar om man är intresserad av att jobba med finansanalys, fintech-lösningar osv åt det mer "tekniska hållet"? Finns det stor risk att man tappar den ekonomiska biten om man väljer Data Science-mastern?

Master Finans: https://www.gu.se/studera/hitta-utbi...i-finans-s2fin
Master Applied Data Science: https://www.gu.se/studera/hitta-utbi...rprogram-n2ads
Citera
2022-08-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverNil
Hej!
Intresset för Data Science inom finans och ekonomi har ökat mer för mig då jag är väldigt intresserad av just IT, matematik och finans. Känslan är att det finns väldigt mycket intressanta områden med kombinationen av just ekonomi och data. Jag har alltid varit intresserad av data. Nästa år är det dags för mig att välja master och hade uppskattat lite input från er.

I dagsläget läser jag en ekonomikandidat och har kikat på både Master Finans och Master Applied Data Science. Jag kommer att ha behörighet till båda programmen och vet att båda inkluderar mycket matematik, vilket passar mig. Frågan är då vilket program ni rekommenderar om man är intresserad av att jobba med finansanalys, fintech-lösningar osv åt det mer "tekniska hållet"? Finns det stor risk att man tappar den ekonomiska biten om man väljer Data Science-mastern?

Master Applied Data Science: https://www.gu.se/studera/hitta-utbi...rprogram-n2ads

Eftersom du redan har en kandidat i ekonomi skulle jag double down på teknisk kompetens, dvs applied DS av de två du föreslår. Jag jobbar som DS och har fått flera erbjudanden inom fintech helt utan ekonomi-/finansbakgrund, eftersom jag jobbar med metoder som är intressanta i finanssektorn.

De har sagt typ ”Mycket enklare att lära dig ekonomi än att lära en ekonom det du kan, så välkommen!” när jag s a s varnat för att jag saknar kompetens inom finanssektorn. Vore ju förstås mycket attraktivare att anställa nån som kan både finans och relevant avancerad analys - så dig om några år. Lycka till!
Citera
2022-08-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debacle
Eftersom du redan har en kandidat i ekonomi skulle jag double down på teknisk kompetens, dvs applied DS av de två du föreslår. Jag jobbar som DS och har fått flera erbjudanden inom fintech helt utan ekonomi-/finansbakgrund, eftersom jag jobbar med metoder som är intressanta i finanssektorn.

De har sagt typ ”Mycket enklare att lära dig ekonomi än att lära en ekonom det du kan, så välkommen!” när jag s a s varnat för att jag saknar kompetens inom finanssektorn. Vore ju förstås mycket attraktivare att anställa nån som kan både finans och relevant avancerad analys - så dig om några år. Lycka till!

Stort tack för bra svar! Det lutar mer åt Data Science-mastern. Alltid nyttigt att höra vad folk inom branschen har att säga.
Citera
2022-08-17, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverNil
Hej!

Jag gick nyss klart mastern Complex Adaptive Systems (ett program jag förövrigt varmt kan rekommendera då det ligger i gränslandet mellan DS och matematisk modellering) och jag tycker att av de två program du listar skall du välja DS om det är dit du vill gå.
Du säger att du vill mot matematik, och om du menar modellering så är ditt DS alternativ möjligen mer fokus på ML och statistik.
Citera
2022-12-03, 19:53
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debacle
Jag jobbar som DS och har fått flera erbjudanden inom fintech helt utan ekonomi-/finansbakgrund, eftersom jag jobbar med metoder som är intressanta i finanssektorn.

Mycket intressant! Är det prognosmedtoder du jobbar med? Vilka i så fall?

Om inte... Vad är det för metoder?
Citera
2024-10-22, 15:09
Medlem
Vad krävs för att få anställning som dataanalytiker och/eller data scientist

Hej,

Inledningsvis ursäktar jag för ev. felaktiga terminologi nedan. Som kommer framgå är jag helt okunnig om fältet så kommer säkerligen slänga mig med fel ord. Hoppas ni har överseende

Funderar på att byta yrkesbana. Har en tidigare utbildning i hum/sam i ryggen som lett till ett trött handläggarjobb. Under åren har jag blivit mer och mer lockad av att jobba data, såsom att leta mönster i data, undersöka data efter viss frågeställning, visualisera data m.m. Jag gissar att detta är vad som faller inom begreppet "dataanalys". På sikt skulle jag gärna avancera till mer avancerade grejer vilket jag antar är vad som kallas "data science".

Min fråga är hur jag bäst tar mig in i dessa fält. Har hp/betyg är inga problem, däremot är jag begränsad av att jag endast har matte 3/C (eller vad det nu heter) från gymnasiet. Jag är dessutom inte särskilt sugen på att läsa tung matematik. Jag har som sagt en tidigare kandidat i ryggen så det skulle inte ta jättelång tid att läsa upp säg 90 hp statistik om det är vad som krävs, men är det nödvändigt? Är det lika lätt att kanske ta några online-certifikat?

Jag har inte siktet inställt på något flashigt jobb, utan vill bara få in en fot i branschen och avancera därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in