Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Min uppfattning är att erfarenhet av de miljöer/program du nämner mest ses som en bonus, det är sällan någon har jobbat i fler än 1-2 BI-system/analysprogram och det viktiga är väl snarare att man kan lära sig nya saker snabbt. När jag blivit erbjuden data analyst-jobb har de mer tittat på erfarenhet inom statistik/ML/analys samt kodningskunskaper.
Programmering tar ju längre tid att lära sig än enskilda system så det är mer av ett krav.
Programmering verkar fortfarande vara ett måste i de flesta annonserna men det jag menar är att de mer renodlade data science kunskaperna verkar det inte vara lika mycket fokus på längre.
Här kommer ett (mycket cherry-pickat exempel) på en annons för att exemplifiera det jag menar:
Länk
De vill att man har erfarenhet i specifika bibliotek men klassiska metoder som Logistisk regression, beslutsträd, klustringsalgoritmer, tidsserier är endast meriterande.
Jag inser att det bara är ett exempel men jag tycker mig kunna se en trend i att det i alla fall håller på att bli vanligare. Men det kan också bara vara mina skeva bild