Flashback bygger pepparkakshus!
2021-07-09, 13:06
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Ty som f-n!
Ska kolla upp det.

Du får gärna kolla vad data science kursen heter oxå.

Tack!
Kollade nu. Den heter "The Data science course 2021: Complete Data Science Bootcamp". Det är stor överlappning mellan dessa två kurser så du behöver inte ta båda skulle jag säga. Jag hade lagt min röst på ML-kursen.

Om kursen kostar mycket pengar så brukar de i princip alltid vara på rea (typ 90-98% lägre pris) så köp den INTE för fullpris utan vänta tills rean kommer.
Citera
2021-07-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Jag har gjort en observation och det vore intressant att höra om fler här inne har uppmärksammat samma fenomen.

När jag för 3-4 år sedan började titta på jobbannonser för DS så vill jag minnas att företag främst efterfrågade rena programmeringskunskaper i Python, R och SQL samt att man på ett allmänt plan kunde specifika maskininlärningsalgoritmer som Deep Neural Networks, Random forrest, SVM osv.

Idag känns det som att företag oftare efterfrågar kunskaper inom speciella platformar/framework/program så som AWS, GCP, Hadoop, Spark, Tableau osv istället för de mer övergripande kunskaperna som de gjorde för 3-4 år sedan.

Är jag ute och cyklar eller är det någon annan som gjort samma observation och i så fall, vad tror ni det beror på?

Det jag har sett nu, började väl kolla på annonser för cirka 2 månader sen, så har jag sett i varenda annons att R/SQL och ibland python efterfrågas! Dem programmen du nämner har jag inte sett till, jag vet inte ens vad det är så jag kanske bara inte har lagt märke till det!
Citera
2021-07-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Kollade nu. Den heter "The Data science course 2021: Complete Data Science Bootcamp". Det är stor överlappning mellan dessa två kurser så du behöver inte ta båda skulle jag säga. Jag hade lagt min röst på ML-kursen.

Om kursen kostar mycket pengar så brukar de i princip alltid vara på rea (typ 90-98% lägre pris) så köp den INTE för fullpris utan vänta tills rean kommer.

Jag hade, en intensiv period när jag googlade och piratade efter allt inom Java, Python, R och maskininlärning så med lite flyt så ligger den redan på datorn.
Annars inväntar jag rean och köper!
Citera
2021-07-09, 13:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Inte inom data nej.

Jag har ju i mitt jobb (järnvägen) dataställverk och det vill jag lära mig utan och innan. (Ställverk 85, 95, 11), även mkt kommunikation via pls.

Jag vill inte ha jobb inom programmering/ data scientist utan mer lära mig för eget syfte.

Vill lära mig Java, Python, Djupinlärning och lite till, men har svårt att komma igång bara.

Spelar mkt Poker och där bättre kunna analysera det själv. Och har några andra idéer som jag oxå vill göra.

Om tanken mest är att lära dig för eget syfte är det bara att sätta igång med tutorials på Youtube, det finns mängder av gratis utbildningsmaterial med fokus på ML och AI, detsamma gäller programmeringsspråk.

Samt om du vill gå kurser i specifika språk finns högskolekurser på distans.
Citera
2021-07-09, 13:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag har gjort en observation och det vore intressant att höra om fler här inne har uppmärksammat samma fenomen.

När jag för 3-4 år sedan började titta på jobbannonser för DS så vill jag minnas att företag främst efterfrågade rena programmeringskunskaper i Python, R och SQL samt att man på ett allmänt plan kunde specifika maskininlärningsalgoritmer som Deep Neural Networks, Random forrest, SVM osv.

Idag känns det som att företag oftare efterfrågar kunskaper inom speciella platformar/framework/program så som AWS, GCP, Hadoop, Spark, Tableau osv istället för de mer övergripande kunskaperna som de gjorde för 3-4 år sedan.

Är jag ute och cyklar eller är det någon annan som gjort samma observation och i så fall, vad tror ni det beror på?

Min uppfattning är att erfarenhet av de miljöer/program du nämner mest ses som en bonus, det är sällan någon har jobbat i fler än 1-2 BI-system/analysprogram och det viktiga är väl snarare att man kan lära sig nya saker snabbt. När jag blivit erbjuden data analyst-jobb har de mer tittat på erfarenhet inom statistik/ML/analys samt kodningskunskaper.

Programmering tar ju längre tid att lära sig än enskilda system så det är mer av ett krav.
Citera
2021-07-09, 13:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Inte inom data nej.

Jag har ju i mitt jobb (järnvägen) dataställverk och det vill jag lära mig utan och innan. (Ställverk 85, 95, 11), även mkt kommunikation via pls.

Jag vill inte ha jobb inom programmering/ data scientist utan mer lära mig för eget syfte.

Vill lära mig Java, Python, Djupinlärning och lite till, men har svårt att komma igång bara.

Spelar mkt Poker och där bättre kunna analysera det själv. Och har några andra idéer som jag oxå vill göra.

Kan även rekommendera böckerna Beginning Data Science in R samt Beginning Data Science with R, dessa tyckte jag var mycket användbara när jag var ny i ML.

Även Functional Programming in R är bra, då deep learning ofta nyttjar tekniker inom funktionell programmering.
Citera
2021-07-09, 13:54
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Min uppfattning är att erfarenhet av de miljöer/program du nämner mest ses som en bonus, det är sällan någon har jobbat i fler än 1-2 BI-system/analysprogram och det viktiga är väl snarare att man kan lära sig nya saker snabbt. När jag blivit erbjuden data analyst-jobb har de mer tittat på erfarenhet inom statistik/ML/analys samt kodningskunskaper.

Programmering tar ju längre tid att lära sig än enskilda system så det är mer av ett krav.
Programmering verkar fortfarande vara ett måste i de flesta annonserna men det jag menar är att de mer renodlade data science kunskaperna verkar det inte vara lika mycket fokus på längre.

Här kommer ett (mycket cherry-pickat exempel) på en annons för att exemplifiera det jag menar:
Länk

De vill att man har erfarenhet i specifika bibliotek men klassiska metoder som Logistisk regression, beslutsträd, klustringsalgoritmer, tidsserier är endast meriterande.

Jag inser att det bara är ett exempel men jag tycker mig kunna se en trend i att det i alla fall håller på att bli vanligare. Men det kan också bara vara mina skeva bild
Citera
2021-07-09, 14:11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Programmering verkar fortfarande vara ett måste i de flesta annonserna men det jag menar är att de mer renodlade data science kunskaperna verkar det inte vara lika mycket fokus på längre.

Här kommer ett (mycket cherry-pickat exempel) på en annons för att exemplifiera det jag menar:
Länk

De vill att man har erfarenhet i specifika bibliotek men klassiska metoder som Logistisk regression, beslutsträd, klustringsalgoritmer, tidsserier är endast meriterande.

Jag inser att det bara är ett exempel men jag tycker mig kunna se en trend i att det i alla fall håller på att bli vanligare. Men det kan också bara vara mina skeva bild

Jo, det är väl främst så att man helst ska kunna koda ihop hyfsat användbara grejer redan när man börjar, snarare än att man kan teorin bakom ML-koncept på en hög nivå (men kanske behöver lägga krut på att lära sig tillämpa kunskaperna rent praktiskt, dvs. genom programmeringstekniker). Vissa bibliotek i t.ex. Python/R är ju även rätt maffiga och tar tid att lära sig, men möjligen kan man argumentera att man får en hel del teori "på köpet" om man lär sig använda dess funktioner på en tillämpad nivå.

Å andra sidan, jag kanske har är lite biased då jag varit ute och jobbat ett par år, känns som att alla bryr sig mer om praktik än teori oavsett område
Citera
2021-07-10, 09:04
Medlem
Hoppas inte detta är för off-topic, men vad sägs om denna utbildning?
https://nackademin.se/utbildningar/b...ce-analytiker/

Kan man få jobb på det må man tro?

Har insett jag inte är tillräckligt bra på matte för DS, men vill ändå jobba med något likande med lite programmering, statistik och analysera. Står som reserv just nu.
Citera
2021-07-10, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolt95

Har insett jag inte är tillräckligt bra på matte för DS, men vill ändå jobba med något likande med lite programmering, statistik och analysera. Står som reserv just nu.

Ta en extra kurs i matte oxå. Jag ångrar som fan att jag inte ansträngde mig när jag gick i skolan.
Matte är ju fn grunden i allt.
Läs Deep work av Cal Newport och sen en bok om hur man lär sig, typ Ribbings bok kanske, men det finns nog flera.
Citera
2021-07-10, 10:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Vad vill du "bli"?

DS/analysjobb blir nog svårt att satsa på utan högskoleutbildning, men du har inte funderat på att bli ren programmerare?
Citera
2021-07-10, 23:36
Medlem
Citat:

Tror att du kan få ett jobb som BI-analytiker efter denna typ av utbildning (ser detta på LinkedIn titt som tätt). Samtidigt är det nog så att jag själv skulle undvika att rekrytera även en junior dataanalytiker från YH, därför att jag tror att jag kan få en anställd som har en högre högstanivå (och inte en lägre lägstanivå) ifall jag rekryterar någon som pluggat exv. mat/stat, civing (ex data, tekn fysik, ..), kanske bioinformatik, ekonomi med lite kvantkrydda på högskola (lite ordnade efter preferens).

Jag funderar på om du kan bli tillräckligt bekväm med matte för att fixa typ en systemvetarutbildning + en master i DS på SU t ex (solid grund för data engineer eller dataanalytikerroller iaf). Det blir lite mindre mattetungt än en civing eller att plugga mat/stat, men vassare (tycker jag) än YH. Då har du ju också en fin programmerarutbildning i systemvetarutb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in