Citat:
Ursprungligen postat av
Vanstertrollet
Det där är ett väldigt enkelspårigt tänk. Finns väl utmärkta exempel på när klubbar köper spelare som den andra klubben inte vill ha kvar som sen visar sig passa in perfekt i den nya klubbens filosofi och höjer sig flera nivåer. Både Zinchenko och Jesus är den typen av spelare skulle jag tro. Riktigt bra spelare som inte fått den roll eller förtroende dom behöver. 30m och 45m är knappast premium på dagens marknad. Det är inte många CF i den åldern jag skulle tagit före Jesus som dessutom är realistiska. Alternativen är ju typ Depay, DCL, Jovic etc...
Löjligt att jämföra med medelmåttor.
Arsenal gör Jesus till klubbens bäst betalda spelare med marginal (265k, närmaste är Partey med 200k) och betalar 45-55m. En bit från Håland men jo, det är premium för en spelare City bedömde att de klarade sig utan.
Istället för Zinchenko kunde man ju gått för Cucurella, nu hjälper man istället City att ersätta och förbättra positionen.
Vi får väl se om Zinchenko och Jesus får in er i topp-fyran. Jag har Özil-vibbar. De kommer vara ok, göra lite bra grejer, men till sist kommer man ha betalat mer än det var värt och hjälpt City befästa sitt försprång mot Arsenal. Man har alltså hjälpt laget man sökte komma ifatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
thebandit777
I Arsenals fall är det väl mer en truppfråga, förra säsongen var ok - men en alldeles för tunn trupp samt avsaknad av en striker gjorde att man missade CL med minst möjliga marginal.
Tanken är nog inte att utmana Liverpool & City, utan istället att kämpa åt sig en fjärdeplacering. Inget annat är realistiskt. Tyvärr.
Jag ser behoven i Arsenals trupp, men vore jag Gunners-supporter hade jag inte gillat att man hjälper City lösa deras transfer-pussel. Man löser problem åt dem, betalar bra för spelare de inte vill förlänga med, ger spelarna långa och välbetalda kontrakt i Arsenal (funkar spelarna inte kommer de bli svåra att sälja).
City får exakt som de vill. Sen hur det faller ut får vi väl se - kanske stänker Jesus in 30 baljor och Zinchenko dominerar. Jag håller inte andan.
Jag hade helt klart föredragit att köpa spelare utifrån eller plockat dessa som Bosman om man nu ska ha just dessa.