2022-07-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
De 100 kronorna ”kommer från” den första kunden (som ju faktiskt inte har några pengar - fordran på och skulden till banken är totalt 0). De 100 kronorna på kontot är de 100 kronor som han lånat från banken. Inlåning = utlåning. Men varken banken eller kunden har ju några ”egentliga” pengar, de har en varsin skuld och en varsin fordran, totalt 0 kr (här kan man ju gå in på en filosofisk diskussion om vad ”pengar” är för något, men låt oss skippa den…).

Som sagt, ett extremt förenklat exempel - men poängen är att inlåning är alltid lika med utlåning. Även om det är ”samma pengar” som lånats ut som även lånas in.

Om kunden tar ut pengarna i kontanter (eller överför till annan bank) behöver ju banken dock låna in från någon annan - i fallet bolån sätts ju summan som lånas inte in på den målande kundens eget konto utan går till säljaren, och då lånas pengar istället in via exempelvis utfärdande av bostadsobligationer som köps av exempelvis i ensionsfonder. För blancolån kan inlåning ske via exempelvis andra kunders sparkonton.

(Återigen, förenklade exempel…)
I princip det jag sa. Dvs att pengarna måste komma någonstans ifrån (se sista delen i ditt svar). I den första delen av ditt svar verkar du medge att pengar skapas ur ”tomma intet” när banken medger ett lån, vilket var det som ifrågasattes av någon och skapade den här underdiskussionen. Båda är förmodligen rätt.
Citera
2022-07-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
I princip det jag sa. Dvs att pengarna måste komma någonstans ifrån (se sista delen i ditt svar). I den första delen av ditt svar verkar du medge att pengar skapas ur ”tomma intet” när banken medger ett lån, vilket var det som ifrågasattes av någon och skapade den här underdiskussionen. Båda är förmodligen rätt.
Ja, jag tror jag tolkade dig fel, vi menar kanske samma sak. Men Någon tidigare i kedjan hävdade att inlåning inte är lika med utlåning - vilket var vad jag försökte mig på att förklara att det är det visst. Oavsett om pengarna är ”nyskapade” eller lånas in från annat håll (och i fallet bostadslån är pengarna dessutom i princip alltid inlånade från annat håll).
Senast redigerad av apa123456 2022-07-22 kl. 23:19.
Citera
2022-07-23, 00:07
Medlem
DVikings avatar
Ta tjafset om "Vad är pengar i en egen tråd"....

Priserna kommer korrigeras efter:

- Räntenivå (kapitalkostnad, går upp kraftigt nu)
- Boendekostnad som andel av inkomst (varit hög under pandemin)
- Psykologi (går det ner så vill färre tokbuda, vid uppgång slänger man lätt in ett par extra 100 tuss)
- Demografi (nu dör en massa 40-talister och invandringen kommer begränsas ytterligare)

Ner till 2016 är mitt bud, dvs 85k/kvm i Stockholms innerstad.
Citera
2022-07-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Då får man väl anpassa sig till det och bo där man har råd. Skämmigt värre om sina gamla föräldrar ska låna pengar för att ge till sitt 33-åriga barn.

I många fall tror jag då att föräldrarna hellre går in med en kontantinsats snarare än att barn och barnbarn ska behöva flytta till Gimo och bo 10 mil från övriga släkten.
Citera
2022-07-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baeddsoffa
Jag tror vi är inne i samma cykel som 2020. Först paniken när folk som lever på marginalen säljer. Då pga förmodan att samhället går under. Sen visade det sig att samhället inte alls gick under, och som vanligt var det bara att köpa, för billigare än idag blir det inte.

Nu räntespöket här. Alla tror att vi får 5% effektiv rörlig ränta efter ränteavdraget. De som lever på marginalen får panik. Säljer. Om tre månader när ett par höjningar till kommit och det visar sig att Jo, 95% hade visst råd att bo kvar, och priserna inte sjunker längre så kommer samma effekt igen. Hets in för billigare blir det inte.

Köp nu alla hyresrättsjon, rean pågår inte för alltid.

De har ju råd att bo kvar för att de låst sina räntor. Så de har råd i 1-5 år till. Köparna kommer ju inte finnas för den som för ett halvår sen kunnat låna 2 millar får ju knappast det lånet beviljat igen när föreslagen ränta gått från typ 1.5% till 3.5% på samma tid.
Citera
2022-07-23, 00:46
Medlem
Att det sker en priskorrigering på marknaden är naturlig när finansieringskostnaderna stiger. Med de regler som styr lånegivningen gällande säkerhet och marginaler i inkomst för att klara högre räntor gör att det inte som det ser ut nu är någon större risk för att bankerna ska få större kreditförluster. Det leder inte till att det i större omfattning kommer tvingas ut bostäder på marknaden av den orsaken, så en krasch håller inte jag för trolig. Men jag gissar som alla andra.
Citera
2022-07-23, 00:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag tror vi är inne i samma cykel som 2020. Först paniken när folk som lever på marginalen säljer. Då pga förmodan att samhället går under. Sen visade det sig att samhället inte alls gick under, och som vanligt var det bara att köpa, för billigare än idag blir det inte.

Nu räntespöket här. Alla tror att vi får 5% effektiv rörlig ränta efter ränteavdraget. De som lever på marginalen får panik. Säljer. Om tre månader när ett par höjningar till kommit och det visar sig att Jo, 95% hade visst råd att bo kvar, och priserna inte sjunker längre så kommer samma effekt igen. Hets in för billigare blir det inte.

Köp nu alla hyresrättsjon, rean pågår inte för alltid.

2008 och 2020 när det blev krisigt gick Riksbanken och Finanspolitiken in och stöttade marknaden. Nu har vi istället en situation där Riksbankens åtgärder för ett större problem (inflationen/prisökningarna) skapar en press på marknaden. En del verkar hoppas på att Finanspolitiken ska komma in och stötta men hittills finns inget konkret om slopade amorteringskrav eller lån till bostäder.

Gör man en kalkyl på ett boende i Stockholm med en ränta på 5% (brutto) ser det inte särskilt attraktivt ut med ATH-priser eller ens dagens dipp-priser. Därför kommer det förmodligen komma en korrigering till en mer hållbar nivå, dvs 30-40% under priserna vi såg Q1-2022 eller ungefär runt vad man mäktade med att betala 2016.
Citera
2022-07-23, 05:03
Medlem
Vad tror ni kommer hända till hösten?
Vi har en bostadsrätt ute till försäljning. Den har varit ute till försäljning ett tag. den som vann den första budgivningen ångrade sig pga räntorna och sedan dess har lägenheten varit svår att få såld.
Lägenheten är relativt nybyggd och ligger i ett bra område. Nu har vi fått ett bud på 200 000 under utgångspriset.
Sälja eller ta bort från Hemnet och lägga ut till hösten istället?
Vi måste sälja då vi ska flytta till en annan stad och banken har gått med på dubbla bolån i Max 6 månader.
Vi har försökt förhandla med köparna som gillar lägenheten mycket men de vill inte buda mot sig själva som de kallar det. Vi är nog mest inne på att sälja även om vi kommer förlora ekonomiskt på det.
Citera
2022-07-23, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Vi har en bostadsrätt ute till försäljning. Den har varit ute till försäljning ett tag. den som vann den första budgivningen ångrade sig pga räntorna och sedan dess har lägenheten varit svår att få såld.
Lägenheten är relativt nybyggd och ligger i ett bra område. Nu har vi fått ett bud på 200 000 under utgångspriset.
Vi måste sälja då vi ska flytta till en annan stad och banken har gått med på dubbla bolån i Max 6 månader.
Vi har försökt förhandla med köparna som gillar lägenheten mycket men de vill inte buda mot sig själva som de kallar det. Vi är nog mest inne på att sälja även om vi kommer förlora ekonomiskt på det.
Om ni säljer nu till för lågt pris och det fortsätter och gå ner (vilket det antagligen kommer att göra) så kan ni ju köpa till ännu lägre pris! De flesta som säljer köper ju något annat så det spelar inte så stor roll om det går upp eller ner.

Edit: Att sälja på sommaren brukar inte vara det bästa.Att ha annons ute länge brukar inte heller vara bra. Jag skulle satsa på att dra tillbaks annonsen nu och lägga ut en ny annons i början av September (med en annan första-bild och kanske en annan mäklare) och hoppas på att att större efterfrågan då gör att priserna inte går ner så mycket under September. Kan kanske vara bra att hinna före 19 September då Riksbanken antagligen beslutar om ytterligare höjning av styrräntan (protokollet med mer detaljer brukar presenteras ett par veckor senare).
Senast redigerad av fabbe2 2022-07-23 kl. 05:51.
Citera
2022-07-23, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur vet man att det behövdes bytas ut?

Sedan undrar jag om inte elen är undantagen från besiktningen. Det är inte riktigt allt som ingår. Är det så går det inte att klaga på besiktningen.

Det är mer anmärkningsvärt. När jag köpte senaste hade man tom anmärkt på fuktskador på tapeten under blombänken. Dvs det som kommer när man vattnar blommorna.

Men den vattenskadan du nämner borde även ha synts när man inspekterade yttertaket inifrån. Blir ju en mörk fläck där.

Men då fick väl företaget som ordnade besiktningen pynta antar jag.
Så det borde inte ungdomarna behöva oja sig över.

De flesta blir väl tvärtom överlyckliga. Då får dom loss stålar så dom kan göra om som dom vill själva.

Elen är i princip alltid undantagen. Köper man ett hus från 80-tal och bak med originalel får man räkna med att byta
Citera
2022-07-23, 07:39
Medlem
Citat:
Om det slutar med en prisnivå kring 2019s nivå är det inte fråga om en krasch, eller ens en nedgång. Snarare en korrektion. Uppgången som skedde under covid var sanslös och fullkomligt idiotisk.

Eftersom folk skrikit sig hesa om att priserna är dopade sedan 2010 så ger jag dem bara rätt om prisnivån sjunker 20% under 2010 års nivå.

Du får det att låta som om Corona-uppgången var sensationell..

Sedan 1996 har bostadsmarknaden i Stockholm stigit över 15 % sju enskilda år.
Senast redigerad av LTO 2022-07-23 kl. 07:42.
Citera
2022-07-23, 08:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt

Kommer knappast att gå upp. Sälj om du har en budgivare så får du sinnesro är mitt råd. Det är det inte alla som har nu. Risken är att det blir ännu värre om ni väntar. Boende borde man se långsiktigt på och inte att man på kort sikt förlorar några hundra k hit eller dit. Marknaden har varit förskämt bra under lång tid. Det här är ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in