2022-07-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jag sa att det inte finns någon vilja att bygga bort bristen då det skulle dra ner priserna markant. Det är absolut kö till lägenheter i centrala Stockholm, men det är också kö till lägenheter i Rinkeby (där ingen vill bo).

Om det är kö dit ingen vill bo så är det för mig rätt troligt att priserna stiger kraftigt med marknadshyror. Om vi bygger bort bristen så kön försvinner på 5-10år så att du kan välja och vraka inom 30min från centrala Stockholm, då sjunker priserna generellt även om de är höga på Östermalm, men bostadsrätter och villor kommer inte kosta 2-15 miljoner i Stockholms län, så vem ska stå för det tappet?

Blir ju en omöjlig ekvation.

Dyrare än någonsin att bygga - priserna går ner om det byggs för mkt - de som bygger kan inte ta hyrorna de vill om det är reglerat.

Ingen som kommer bygga om de förlorar pengar, då blir det staten som ska ge avdrag men alla former av avdrag verkar vara fel om man läser i tråden så det går inte ihop.
Citera
2022-07-28, 11:39
Medlem
Citat:
Jag sa att det inte finns någon vilja att bygga bort bristen då det skulle dra ner priserna markant. Det är absolut kö till lägenheter i centrala Stockholm, men det är också kö till lägenheter i Rinkeby (där ingen vill bo).

Om det är kö dit ingen vill bo så är det för mig rätt troligt att priserna stiger kraftigt med marknadshyror. Om vi bygger bort bristen så kön försvinner på 5-10år så att du kan välja och vraka inom 30min från centrala Stockholm, då sjunker priserna generellt även om de är höga på Östermalm, men bostadsrätter och villor kommer inte kosta 2-15 miljoner i Stockholms län, så vem ska stå för det tappet?

Fast det här stämmer inte. Det är ju din uppfattning att det är så. Men jag känner väldigt många som VILL bo i Rinkeby.
Citera
2022-07-28, 11:44
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag kan länka till HR med rimliga priser och bra standard i både Järfälla och Hässelby som är väldigt svåra att hitta hyresgäster till. Mindre än 30 min från centrala Stockholm.

Det folk vill ha är HR I Vällingby som kostar 3000 i mån för 50 kvm och dessa kommer såklart alltid vara svåra att få tag i.

Är du beredd att flytta till Ösmo eller dylikt 45 min från Sthlm C har du lägenhet inom någon vecka. Hur är det brist?

Men om du fria tyglar. Förklara hur man "bygger bort en brist" så länge hyrorna är långt under marknadspris. Alla som vill ska omedelbart kunna få en lgh på Östermalm till detta låga pris. Är det kö är det "brist".

Förklara nu!

Kan du sluta påstå att jag sagt att hyresrätter ska vara billiga på Östermalm herregud, haha. Jag frågade dig vad du tycker rimliga marknadspriser ska vara på Östermalm om vi jämför med Uppsala och kranskommuner i Stockholm där vissa objekt på ett rum kostar 10 000kr/mån. Man måste fråga sig vad som är rimligt och vilka som ska ha rätt att bo där.

Är det bara människor med 60 000kr i månaden i lön så är det väl fine så. Om du vill lägga 70% av disponibel inkomst på boende så hindrar jag dig inte att göra det, men utgår man från dagens priser så kan människor bo litet och avsides och ändå betala mycket mer än 30% av disponibel inkomst.

Du förstår uppenbarligen inte hur arbetsmarknaden fungerar om du tror att människor kan flytta till Ösmo som enda alternativ, men jobba i Solna eller liknande. Du bor där du kan inom rimligt avstånd från jobbet.

Behöver du bil för att ta dig till jobbet så ökar dina kostnader där med minst 4000kr per månad, så den totala kostnaden för att bo i Ösmo kanske är högre i slutändan.

30% av disponibel inkomst är en bra bas att utgå ifrån och ännu bättre om det är blandat inom 30min från centrala delarna.
Citera
2022-07-28, 11:47
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Fast det här stämmer inte. Det är ju din uppfattning att det är så. Men jag känner väldigt många som VILL bo i Rinkeby.

Ok, men gemene man vill det inte, varför det är klassat som ett särskilt utsatt område. Rinkeby hade kunnat vara en mycket fin stadsdel, men tyvärr... Med marknadshyror blir det bara värre med utanförskapet och fler områden hamnar där.
Citera
2022-07-28, 11:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag kan länka till HR med rimliga priser och bra standard i både Järfälla och Hässelby som är väldigt svåra att hitta hyresgäster till. Mindre än 30 min från centrala Stockholm.

Det folk vill ha är HR I Vällingby som kostar 3000 i mån för 50 kvm och dessa kommer såklart alltid vara svåra att få tag i.

Är du beredd att flytta till Ösmo eller dylikt 45 min från Sthlm C har du lägenhet inom någon vecka. Hur är det brist?

Men om du fria tyglar. Förklara hur man "bygger bort en brist" så länge hyrorna är långt under marknadspris. Alla som vill ska omedelbart kunna få en lgh på Östermalm till detta låga pris. Är det kö är det "brist".

Förklara nu!
Herre Gud som du larvar dig. Ingen människa har problem med att fatta poängen.
Senast redigerad av LadySweden 2022-07-28 kl. 11:50.
Citera
2022-07-28, 11:49
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Vilka utanförskapsområden hittar du i Stockholm stad? Stockholm stad är innerstan.
När ganjaslummen är i stan så känner han sig utanför, så för honom är det ett utanförskapsområde.
Citera
2022-07-28, 11:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vilka utanförskapsområden hittar du i Stockholm stad? Stockholm stad är innerstan.
Rinkeby, Tensta och Akalla ligger t ex inom Stockholms stad.
Citera
2022-07-28, 11:57
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Rinkeby, Tensta och Akalla ligger t ex inom Stockholms stad.

Ja, uppenbarligen gör man inte skillnad på Stockholm stad och Stockholms kommun, så jag har fel.
Medellönen i Stockholm är dock inte 47 000 som någon skrev, utan 34 000. Frågan var alltså vad medellönen var i Stockholm.
Citera
2022-07-28, 11:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja, uppenbarligen gör man inte skillnad på Stockholm stad och Stockholms kommun, så jag har fel.
Medellönen i Stockholm är dock inte 47 000 som någon skrev, utan 34 000. Frågan var alltså vad medellönen var i Stockholm.

Stockholms stad är namnet på kommunen.

Vill du syfta på innerstan så får du säga innerstan.
Citera
2022-07-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ok, men gemene man vill det inte, varför det är klassat som ett särskilt utsatt område. Rinkeby hade kunnat vara en mycket fin stadsdel, men tyvärr... Med marknadshyror blir det bara värre med utanförskapet och fler områden hamnar där.

Gemene medelsvensson vill det inte, det kan jag hålla med om.

Jag tror ju dock på marknadshyror som lösning. Finland håller jag som ett bra exempel för det. Jag tror även på mer segregation för att kunna upprätthålla svensk konkurrenskraft. Men helt andra diskussioner.
Citera
2022-07-28, 12:15
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Gemene medelsvensson vill det inte, det kan jag hålla med om.

Jag tror ju dock på marknadshyror som lösning. Finland håller jag som ett bra exempel för det. Jag tror även på mer segregation för att kunna upprätthålla svensk konkurrenskraft. Men helt andra diskussioner.

Finland har inte haft samma utvecklingskurva som Sverige så det är ett dåligt exempel. Vi bör jämföra med Belgien snarare. Segregation är det vi bör hitta lösning på då det skadar samhället i längden. Jag tycker alla ska ha rätt till ett rimligt boende inom rimligt avstånd från jobbet.

Jag tycker inte dagens priser är rimliga utan de har gått upp på tok för snabbt för att människor ska kunna anpassa sig. Det är heller inte för dyrt att bygga, det är för höga krav på vinster, gärna snabba vinster.

Om vi satsade på gradvis förbättring och gjorde det absolut minsta i att se till att det åtminstone finns bostäder till varje student på universitet så hade vi fått avkastning i längden. Kortsiktigt tänkande är det som skadar oss.
Citera
2022-07-28, 12:29
Medlem
Fast inte ens den mest verklighetsfrånvända centerpartisten tycker väl att marknadshyror är en bra idé i dagsläget när inflationen ligger på 8,5 procent?

Dessutom håller nyliberalismen på att dö, högern har gått från att ”öppna sina hjärtan” till att vilja ha det som i Ungern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in