Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Jag kan länka till HR med rimliga priser och bra standard i både Järfälla och Hässelby som är väldigt svåra att hitta hyresgäster till. Mindre än 30 min från centrala Stockholm.
Det folk vill ha är HR I Vällingby som kostar 3000 i mån för 50 kvm och dessa kommer såklart alltid vara svåra att få tag i.
Är du beredd att flytta till Ösmo eller dylikt 45 min från Sthlm C har du lägenhet inom någon vecka. Hur är det brist?
Men om du fria tyglar. Förklara hur man "bygger bort en brist" så länge hyrorna är långt under marknadspris. Alla som vill ska omedelbart kunna få en lgh på Östermalm till detta låga pris. Är det kö är det "brist".
Förklara nu!
Kan du sluta påstå att jag sagt att hyresrätter ska vara billiga på Östermalm herregud, haha. Jag frågade dig vad du tycker rimliga marknadspriser ska vara på Östermalm om vi jämför med Uppsala och kranskommuner i Stockholm där vissa objekt på ett rum kostar 10 000kr/mån. Man måste fråga sig vad som är rimligt och vilka som ska ha rätt att bo där.
Är det bara människor med 60 000kr i månaden i lön så är det väl fine så. Om du vill lägga 70% av disponibel inkomst på boende så hindrar jag dig inte att göra det, men utgår man från dagens priser så kan människor bo litet och avsides och ändå betala mycket mer än 30% av disponibel inkomst.
Du förstår uppenbarligen inte hur arbetsmarknaden fungerar om du tror att människor kan flytta till Ösmo som enda alternativ, men jobba i Solna eller liknande. Du bor där du kan inom rimligt avstånd från jobbet.
Behöver du bil för att ta dig till jobbet så ökar dina kostnader där med minst 4000kr per månad, så den totala kostnaden för att bo i Ösmo kanske är högre i slutändan.
30% av disponibel inkomst är en bra bas att utgå ifrån och ännu bättre om det är blandat inom 30min från centrala delarna.