2022-07-22, 23:52
Medlem
Rezards avatar
Forskningen är som vanligt köpt av multinationella miljardföretag, så uppenbart studier har falsifierats för att kunna sälja icke fungerande SSRI.
Ärligt talat kan man inte lita på forskning om det inte gäller matematik, område där ingen kan tjäna pengar.
Citera
2022-07-22, 23:53
Medlem
Tillbaka till ämnet tror jag att när kroppen utsätts för stress eller man inte kan sova under lång tid får man obalans i massa system. Hjärnan funkar då dåligt så man klarar inte av att lösa problem så tankarna spinner loss utan lösning. I det läget kan det vara bra att få piller så att man kan se objektivt på sig själv och ta sig ur den dåliga situationen eller lösa sitt problem.
Har man en diagnos så kan det hända oftare eftersom diagnosen gör det svårare att se objektivt på ett problem.
Så jag tror att depressioner är obalans, men vägen dit är stress.
Stress kan ju också uppstå av en tråkig situation.
Citera
2022-07-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Ja precis, man har liksom ett ansvar själv att se till att man är lycklig. Tror många uppfostrar sina barn att de skall prestera och sen skiter det sig för man har ingen strategi när det går utför. Alla borde prova lite olika sätt att leva medans man är ung.
Folk vill vara till lags och så skapar man ett större problem när man blir deprimerad.
Skolan borde vara mer tydlig med att det finns många olika yrken.

Exakt tror många är rädda för att göra de runt om en (familj) besvikna genom att göra ett livsval de ej håller med om.
Eller att man är rädd att folk ska se ner på en för att ma väljer en annan väg.

I vilket fall så gäller det att skita i andras åsikter och göra det man tror är rätt för sig speciellt när man är ung som du säger och kanske ej hunnit skaffa familj o liknande.
Citera
2022-07-23, 00:05
Medlem
Såg ett gammal klipp på twitter med tom cruise som pratade om det här. Tror det är de som cirkulerar nu. Det finns inget sätt att mäta dessa kemiska obalanser. Så att säga att det är en kemisk obalans är en total lögn.

Jag blir extremt deprimerad av att äta ägg och mjölkprodukter. Så jag vet att det är inget jag hittar på. Sanningen ligger mer i tarmfloran och immunförsvarets respons på "främmande ämnen". Vi vet att beskämpningsmedel historisk har orsakat läckande tarm och även vissa vacciner och mediciner som gjort att ungar fått nervsjukdomar. Gifter försvagar tarmfloran och gör så ämnen kan ta sig in i nervsystemet via tarmen och det är detta som orsakar en stor del av dagens kroniska sjukdomar.

Modern medicin lever på att förgifta folk och sedan behandla symptom. Det är bra om fler människor vaknar så vi kan få en rättighet att leva som friska människor här på jorden. Det är inte mycket till liv att vara sjuk.

Sedan behöver man också göra skillnad på att vara ledsen och vara deprimerad utan anledning.
Citera
2022-07-23, 00:41
Medlem
beardbraids avatar
Min son fixar inte sin mammas personlighetsstörning utan höga doser SSRI. Det är inget jag kan göra nåt åt.
Citera
2022-07-23, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Exakt tror många är rädda för att göra de runt om en (familj) besvikna genom att göra ett livsval de ej håller med om.
Eller att man är rädd att folk ska se ner på en för att ma väljer en annan väg.

I vilket fall så gäller det att skita i andras åsikter och göra det man tror är rätt för sig speciellt när man är ung som du säger och kanske ej hunnit skaffa familj o liknande.
Japp många tänker att jag gör som familjen vill och sen blir man deprimerad och blir en plåga istället. I längden är det bättre för alla att vara obstinat och prova sig fram. Men det kan vara svårt om man är hjärntvättad av föräldrar eller har en diagnos.
Föräldrar lägger ofta för stor vikt vid prestationer i skolan och dataspel gör ju ungar lite blinda för allt skoj i livet.
Citera
2022-07-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Såg ett gammal klipp på twitter med tom cruise som pratade om det här. Tror det är de som cirkulerar nu. Det finns inget sätt att mäta dessa kemiska obalanser. Så att säga att det är en kemisk obalans är en total lögn.

Jag blir extremt deprimerad av att äta ägg och mjölkprodukter. Så jag vet att det är inget jag hittar på. Sanningen ligger mer i tarmfloran och immunförsvarets respons på "främmande ämnen". Vi vet att beskämpningsmedel historisk har orsakat läckande tarm och även vissa vacciner och mediciner som gjort att ungar fått nervsjukdomar. Gifter försvagar tarmfloran och gör så ämnen kan ta sig in i nervsystemet via tarmen och det är detta som orsakar en stor del av dagens kroniska sjukdomar.

Modern medicin lever på att förgifta folk och sedan behandla symptom. Det är bra om fler människor vaknar så vi kan få en rättighet att leva som friska människor här på jorden. Det är inte mycket till liv att vara sjuk.

Sedan behöver man också göra skillnad på att vara ledsen och vara deprimerad utan anledning.
Det är ju inte medecinbolagen som skapar vår miljö men du har rätt i att de tjänar pengar på den. Tycker dock att lösningen inte finns i mediciner som många verkar tro. Mediciner är ju just tillför när något gått fel. Medecinbolagen jobbar ju inte proaktivt utan det måste vi alla göra. Det är analogt med att bärgningsbilen inte löser att jag krockar om jag kör för fort.
Medecinbolagen tjänar idag pengar på att vi inte sköter om oss själva.
Citera
2022-07-23, 01:25
Medlem
Varning det är rävgift alltihopa i svaga doser. Låt dig inte luras av att man använder namn som "Medicin" eller "Läkemedel" för det är det verkligen inte.

Tyvärr lever vi i ett osocialt antifamilj land så människor blir mer utsatta och tror sig behöva piller,
samt så sysselsätter vi oss med mycket sattyg självdestruktivitet som leder till att vi mår dåligt.
Albin 13år sålde sig själv till gubbar på onlyfans och börjar bli deprimerad Albin går till läkare och får piler så kallade antideprisiva utskriva. Sodomit pojken behövde råd och moraliskt stöd men tyvärr får inte den så kallade läkaren vara en moral polis.

Samma saker gäller andra självdestruktiva livsstilar det leder naturligtvis till depressioner och liknande åkommor.

Och så har vi de så kallade Kliniska studierna som är det värsta som finns det lurar många tyvärr då dom är helt opålitliga och har massor med lobbyister som promotar och är allmänt opålitliga. titta bara på adhd piller och liknande rusmedel helt värdelöst mer skada än nytta.
Citera
2022-07-23, 01:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Jo det beror visst på psykiskt obalans som kan bero antingen på gener, att man varit med om något traumatiskt eller att man lever ohälsosamt.

Det är där folk inte fattar. När man talar om obalans, talar man inte om att det är allmänt kajko i hjärnan, utan depressionsteorin har presenterats som om hela hjärnan är perfekt och man kan t ex inte födas med ADD eller autism. Sedan händer en mystisk sak helt utan anledning, som ger minskat serotonin i gapet mellan hjärncellerna där cellerna utför elektriska impulser men som inte kan hoppa till nästa cell, utan i gapet sker överföringen kemiskt. Hur troligt är det? Det är ju en teori som man hittade på för att förklara hur SSRI funkar.

Med obalans menar man alltså inte att det är något annat fel än just i synapserna. Men vad folk tror det betyder är att det är något allmänt fel med hjärnan.

Självklart kan depression orsakas av olika saker, genetik t ex. Men mer och mer vi lär oss om hjärnan ser vi att det är andra saker än transmittorer som felar. T ex är det ganska vanligt att depression har en fysisk orsak, att man fått en hjärnskakning som barn, som sedan leder till sömnstörning och depression. I detta fallet handlar det om en skada på själva hjärnan, inte på några transmittorer enbart. Många med alzheimers har depression, och där handlar det om att hjärncellerna dör. Men detta innefattas inte i teoremet kemisk obalans.

Kollar man på forskningen så finns det inget som säger att SSRI skulle fungera på det sättet att man har för lite serotonin och detta ersätts i en tablett. Det sa man enbart för marknadsföring.

Men måste verkligen soten och boten vara samma? Om jag får ont i huvudet och tar en alvedon och känner mig bra, är inte det OK? Självklart har jag inte alvedonbrist som orsakar huvudvärken. Den kan ha uppkommit på så komplicerade sätt att det är enklare att ta en tablett än att försöka ändra hela sin kroppskemi.

Sedan har vi inte kommit så långt att vi kan reparera skador. Säg att du får diabetes och din bukspottskörtel slutar producera hormon. Ja, vi vet varför du är sjuk. Men vad hjälper det? Endast transplantation kan bota dig och det har avigsidor. Vi kan inte växa ut en ny bukspottskörtel. På samma sätt kan saker skadas för gott i hjärnan. Behöver man då medicin, ska man inte få det?

Jag hade hoppats att vi var förbi tiden SSRI skrevs ut för allt, men tyvärr händer det fortfarande. Självklart får folk problem med biverkningar då. SSRI ska skrivas ut till folk med bevisad psykisk sjukdom. PUNKT.
Citera
2022-07-23, 02:27
Medlem
gummihajens avatar
Läkare skriver ut antidepressiva som en enklare och billigare metod än att faktiskt undersöka och ta hand om den underbyggande orsaken till att en person mår dåligt.
Citera
2022-07-23, 02:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummihajen
Läkare skriver ut antidepressiva som en enklare och billigare metod än att faktiskt undersöka och ta hand om den underbyggande orsaken till att en person mår dåligt.

Självklart. Vi har ingen psykiatri längre. Har man psykiska problem går man till en stressad vårdcentralsläkare, man får sertralin och sedan ska man återkomma om man anser sig sämre. Sedan släpper de en.

Detta är helt genomtänkt. För 20 år sedan såg jag en politisk debatt om hur man skulle rusta ner psykiatrin, dels för att den är dyr, patienter måste träffa terapeuter ofta medan i andra vårdsituationer räcker det med enstaka besök, dels ansågs det att man borde driva de sjukaste till självmord.

Vi har ingen vård som syftar till att stärka de som mår psykiskt dåligt. Detta hamnar i bästa fall hos en privat psykolog. Ingen kommer se en helhetsbild. Tyvärr har resten av vården heller inte denna helhetsbild. Har man diabetes så får man medicin av en läkare och råd av en dietist, men någon gemensam plan finns inte. Sedan när andra åtgärder behövs, hamnar dessa inom kommunen, som t ex ska ge stöd i hemmet. Då släpper regionen helt och anser kommunen ska betala allt. Och enda som de ska ordna är medicin. När det sedan kanske blir strul med medicineringen, vänder sig patienten till sina stödmänniskor inom kommunen, men de kan ju inte göra något eftersom de inte tillhör regionen.
Citera
2022-07-23, 03:10
Medlem
Jag tror orsakssambandet går i bäda riktningarna:
kemi påverkar psyket,
och psyket påverkar kemin i hjärnan.

Ibland i en ond cirkel, ibland tvärt om.

Vissa fastnar permanent i den negativa återkopplingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in