2022-07-22, 21:34
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har en person i släkten (min systers barn) som har psykisk ohälsa. Man talade på 90-talet och idag om att det berodde på en "kemisk obalans" i hjärnan som var orsaken. Detta kemiska obalans ska tydligen inte vara san

Trycker folk i sig antidepressiva tabletter i onödan?

Annat?

Källhänvisning: https://nyheter.swebbtv.se/depressio...de-granskning/

Det är väl självklart att depression inte kan tillskrivas en "kemisk obalans". Vad tror du själv?
Depression och ångest uppstår som en följd av händelser i livet, inget annat.

Anti-depressiva tabletter och annat mumbo-jumbo som folk trycker i sig dämpar såklart symptomen, men löser givetvis inga problem. Finns det någon som tror det menar du?
Citera
2022-07-22, 21:52
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Om vi antar att depression är en komplex historia så lär det ju finnas mängder med olika genetiska och miljömässiga orsaker. Men visst läkemedelsindustrin lär ju inte tjäna pengar på alla orsaker det håller jag definitivt med om.

Men varför ska vi anta att det är komplext? Är det verkligen säkert att så är fallet?
Det kanske är väldigt simpelt, men att man inte vill erkänna lösningen?

Jag tror att alla egentligen fattar att depression beror på att man mår dåligt. Att det är kroppens signal att någonting är fel och att man behöver förändra något. Därav Kejsarens nya kläder.

I sagan så spann man osynligt tyg för att "dölja" det faktum att kejsaren var naken. Här spinner man allsköns avancerade teorier för att trolla bort faktum. Gemensamt har dock skräddarna i berättelsen och teoretikerna, att det i grund och botten handlar om pengar och makt, samt rädslan att bli utskrattad och framstå som dum.
Citera
2022-07-22, 22:00
Medlem
I och med att jorden tappar sin näring och maten vi får i oss inte är lika näringsrik som den en gång var påverkas vår tarmflora som har en direkt koppling till hjärnan.

Min personliga uppfattning är att detta skapar vår epidemi av depressioner.
Citera
2022-07-22, 22:05
Medlem
Jag tog överdos på mdma och friterade mina serotonin depoer. Så det kan visst orsakar av kemisk obalans.
Citera
2022-07-22, 22:30
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesfuruhall
Jag tog överdos på mdma och friterade mina serotonin depoer. Så det kan visst orsakar av kemisk obalans.

Inte för att vara sån, men jag vet en som sågade av sig fingret. Betyder det att man kan tappa fingret?

Klart du kan uppnå obalans om du tar droger eller mediciner som är menade att orsaka störningar i balansen. Det betyder inte att man när som helst kan råka ut för obalans utan anledning.
Citera
2022-07-22, 22:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Intressant.

Har även läst här att obalans i tarmfloran kan spela in i vissa fall enligt en läkare/doktorand som forskat om probiotika och depression.
Det har väl riktats en del kritik mot den nya trenden kring tarmfloran, men det kanske främst varit att man skulle kunns bygga upp den med diet, och inte vad den faktiskt påverkar?
Citera
2022-07-22, 22:56
Medlem
score!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har en person i släkten (min systers barn) som har psykisk ohälsa. Man talade på 90-talet och idag om att det berodde på en "kemisk obalans" i hjärnan som var orsaken. Detta kemiska obalans ska tydligen inte vara sant.

Trycker folk i sig antidepressiva tabletter i onödan?

Annat?

Källhänvisning: https://nyheter.swebbtv.se/depressio...de-granskning/

Antidepressiva hjälper helt klart. Och jag tror att det finns en obalans, men att kroniskt dosera SSRI som leder till ökad mängd serotonin kommer att skapa en obalans också. För andra hormoner måste kompensera. Hur som helst så finns det flertal saker som vi i moderna världen inte kan påverka, särskilt i Sverige. Som det sociala, och tillhörigheten är väldigt viktigt för att hormonerna ska fungera som det ska. Exponering för solljus (folk jobbar för det mesta inomhus). Kass kost påverkar hormonerna. Osv osv. Poängen är att det finns ingenting hittills idag som fungerar bättre än antidepressiva, psykedeliska mot depression.
Citera
2022-07-22, 23:05
Medlem
En del folk har störningar i hjärnan sen födelsen. Det är skönt för omgivningen om dessa personer tar sina piller istället för att göra livet till ett helvete för alla närstående. Barn som växer upp med en depressiv förälder får ju tex ungdomen förstörd.
Depressiva människor är ofta extremt själviska och fattar inte hur mycket de påverkar sin omgivning negativt.
Men det är klart att det bästa vore om folk prioriterade sin psykiska hälsa och inte körde så långt ner i diket. Alla borde ta ansvar och hitta strategier för att leva ett bra liv. Men ibland gör omständigheter att folk kör i diket och behöver piller. Men många lägger inte två strån i kors för att själv hitta egna strategier utan hamnar med dessa piller i onödan.
Så lösningen för de flesta är att för alla andras skull gör livet till en bättre plats.
Citera
2022-07-22, 23:10
Medlem
Kollar man på hur de flesta lever sina liv så är det inte så konstigt att folk lider av depression.

Depression kan vara att man vantrivs med sitt liv som man har man kanske inte är gjord för att sitta still på ett kontor 8 timmar om dagen för att sedan komma hem helt matt gör att ens orka göra något.

Jag tror mångas depression skulle släppa ommde blev tvungna att jobba som vandringsguide uppe i Norrland eller surflärare nere i Spanien då man är aktiv med kroppen på ett icke slitsamt sätt under dagarna och får komma hem skönt matt från jobbet.
Citera
2022-07-22, 23:29
Medlem
Ankan-mannens avatar
Kanske sant orsaken är något annat, men det betyder inte att signalsubstanserna kan förändra måendet.
Huvudvärk orsakas inte av brist på Magnecyl, men Magnecyl kan minska huvudverken.
Citera
2022-07-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Kollar man på hur de flesta lever sina liv så är det inte så konstigt att folk lider av depression.

Depression kan vara att man vantrivs med sitt liv som man har man kanske inte är gjord för att sitta still på ett kontor 8 timmar om dagen för att sedan komma hem helt matt gör att ens orka göra något.

Jag tror mångas depression skulle släppa ommde blev tvungna att jobba som vandringsguide uppe i Norrland eller surflärare nere i Spanien då man är aktiv med kroppen på ett icke slitsamt sätt under dagarna och får komma hem skönt matt från jobbet.
Ja precis, man har liksom ett ansvar själv att se till att man är lycklig. Tror många uppfostrar sina barn att de skall prestera och sen skiter det sig för man har ingen strategi när det går utför. Alla borde prova lite olika sätt att leva medans man är ung.
Folk vill vara till lags och så skapar man ett större problem när man blir deprimerad.
Skolan borde vara mer tydlig med att det finns många olika yrken.
Citera
2022-07-22, 23:49
Medlem
Jo det beror visst på psykiskt obalans som kan bero antingen på gener, att man varit med om något traumatiskt eller att man lever ohälsosamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in