Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-23, 04:01
Medlem
Detta låter JÄKLIGT skumt då min läkare säger att min hjärna är UR BALANS och jag behöver ELCHOCKER OCH TUNG MEDICINERING! LJUGER HAN DÅ ELLER=?
Citera
2022-07-23, 04:25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urna
Detta låter JÄKLIGT skumt då min läkare säger att min hjärna är UR BALANS och jag behöver ELCHOCKER OCH TUNG MEDICINERING! LJUGER HAN DÅ ELLER=?

Varför skulle elchocker behövas om du bara har för lite signalsubstans? Troligen menar han inte att du har för lite eller för mycket signalsubstans, han menar nog att hela din hjärna är sjuk.

Många i tråden tror att kemisk obalans = psykisk sjukdom, dvs finns inte kemisk obalans så finns inte psykisk sjukdom. Det är helt snett resonerat av dem. De borde läsa på.
Citera
2022-07-23, 04:40
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instrum
jag läste nyligen att kroppen inte ens gör sitt eget serotonin utan att det skapas av bakterier i magen. Tycker det blir mer och mer klart att synsättet som vi i väst har att människan står på sidanom eller utanför naturen blir mer och mer felaktigt. I östasiatiskt synsätt ser man snarare människan som en del av naturen, mat, leverne, omgivning är en del av dig och därmed ditt välmående.
Det är alltså kinesisk obalans i hjärnan som orsakar depression?
Citera
2022-07-23, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattNatt
Inte för att vara sån, men jag vet en som sågade av sig fingret. Betyder det att man kan tappa fingret?

Klart du kan uppnå obalans om du tar droger eller mediciner som är menade att orsaka störningar i balansen. Det betyder inte att man när som helst kan råka ut för obalans utan anledning.

Ja du har rätt. Jag gjorde det själv. Ung och dum..
Citera
2022-07-23, 07:11
Avstängd
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Intressant.

Har även läst här att obalans i tarmfloran kan spela in i vissa fall enligt en läkare/doktorand som forskat om probiotika och depression.

Jag kan säga såhär; när jag började äta mer organkött och f.f.a fermenterade grönsaker (surkål, pickles m.m) så blev jag betydligt "gladare", tog bort sockret nästan helt. Äter jag socker idag blir det en bakfylle effekt dagen efter och hjärtat rusar.

Magen är "den andra hjärnan" som man brukar säga.
Citera
2022-07-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det har väl riktats en del kritik mot den nya trenden kring tarmfloran, men det kanske främst varit att man skulle kunns bygga upp den med diet, och inte vad den faktiskt påverkar?

Har inte läst av kritiken, men det är spridda åsikter om det så klart.

Ja, det är kosten man riktar in sig på först och främst. Med ett tillskott av probiotika.
Det där med vad den påverkar är nog ännu inte känt TROR jag... 🤔

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jag kan säga såhär; när jag började äta mer organkött och f.f.a fermenterade grönsaker (surkål, pickles m.m) så blev jag betydligt "gladare", tog bort sockret nästan helt. Äter jag socker idag blir det en bakfylle effekt dagen efter och hjärtat rusar.

Magen är "den andra hjärnan" som man brukar säga.

Absolut, kosten är ju också viktig.
Något som läkarna inom psykiatrin tyvärr inte ger någon uppmärksamhet (än).

Själv mår jag bättre när jag äter antiinflammatorisk kost, t.ex ingefära.
Citera
2022-07-23, 10:43
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Har inte läst av kritiken, men det är spridda åsikter om det så klart.

Ja, det är kosten man riktar in sig på först och främst. Med ett tillskott av probiotika.
Det där med vad den påverkar är nog ännu inte känt TROR jag... 🤔

Absolut, kosten är ju också viktig.
Något som läkarna inom psykiatrin tyvärr inte ger någon uppmärksamhet (än).

Själv mår jag bättre när jag äter antiinflammatorisk kost, t.ex ingefära.
Om det är så att tarmfloran påverkar så är det väl självklart att västerländsk kost påverkar. Skulle tippa på att de som är mest deprimerade är de som äter mest halvfabrikat eller liknande.

När jag tänker efter är det nog så som du säger, att det är själva "lösningen" man kritiserat. Probiotika är säkert jättebra, men många (som vanligt) tror att man kan motverka en McDonaldsdiet genom ett trollslag. Läste någonstans att en tarmflora hos människan bör ligga på 2000 olika bakterier, idag ligger den i genomsnitt hos en västerlänning på ca 600. Det är lite som monokultur i jordbruket, man måste ha mångfald för att kunna motverka vissa angrepp, annars tar en stark inkräktare över och slår ut det svaga systemet.
Citera
2022-07-23, 10:54
Medlem
Citat:
Om det är så att tarmfloran påverkar så är det väl självklart att västerländsk kost påverkar. Skulle tippa på att de som är mest deprimerade är de som äter mest halvfabrikat eller liknande.

När jag tänker efter är det nog så som du säger, att det är själva "lösningen" man kritiserat. Probiotika är säkert jättebra, men många (som vanligt) tror att man kan motverka en McDonaldsdiet genom ett trollslag. Läste någonstans att en tarmflora hos människan bör ligga på 2000 olika bakterier, idag ligger den i genomsnitt hos en västerlänning på ca 600. Det är lite som monokultur i jordbruket, man måste ha mångfald för att kunna motverka vissa angrepp, annars tar en stark inkräktare över och slår ut det svaga systemet.

Helt klart.
Detta är ett intressant ämne, men ytterligare forskning behövs.

Som patient har man mycket eget ansvar i sin behandling, ett eget ansvar inte många orkar bry sig om... Många tror säkert att en dålig kost inte spelar en större roll. Sen skriver läkarna ut en massa mediciner när de (konstigt nog!) mår dåligt...

Fast nu är det skönt att se att vinden börjar vända och att kost/levnadssätt får mer uppmärksamhet.
Citera
2022-07-23, 11:01
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Helt klart.
Detta är ett intressant ämne, men ytterligare forskning behövs.

Som patient har man mycket eget ansvar i sin behandling, ett eget ansvar inte många orkar bry sig om... Många tror säkert att en dålig kost inte spelar en större roll. Sen skriver läkarna ut en massa mediciner när de (konstigt nog!) mår dåligt...

Fast nu är det skönt att se att vinden börjar vända och att kost/levnadssätt får mer uppmärksamhet.
Läkemedelsindustrin är förstås beroende av okunskap. Det är ju skitdåligt om folk slutar ta ssri-preparat och magmediciner för att vi äter fel. Sen är media drivande med förenklade budskap. De är de största bovarna när det gäller missförstånd att en liten hutt med äppelcidervinäger gör att du inte behöver lägga om kosten.
Citera
2022-07-23, 11:08
Medlem
Citat:
Läkemedelsindustrin är förstås beroende av okunskap. Det är ju skitdåligt om folk slutar ta ssri-preparat och magmediciner för att vi äter fel. Sen är media drivande med förenklade budskap. De är de största bovarna när det gäller missförstånd att en liten hutt med äppelcidervinäger gör att du inte behöver lägga om kosten.

Så är det.

Läkemedelsindustrin vill inte att människor ska bli friska, de tjänar ju multum på det.
Angående media, så håller jag med dig. De är med och förvillar väldigt många!
Citera
2022-07-23, 12:17
Medlem
Depression är komplext. Men i grunden skapar man alltid själv från sitt sinne och perception av verkligheten.
Allt härstammar ifrån att man inte följer sin intuition samt rädsla och brist på kärlek till sig själv. Egentligen finns det ingenting vara rädd för. Vi lever tusentals liv för att utvecklas spirituellt.
Vårt ego som alltid är rädd hela tiden och vill samla på sig så mycket materialistiska saker som det går innan man ”dör” ställer till det för oss.
Givetvis är syntetiska kemikalier framställda i labb av miljardföretag inget man skall stoppa i sin kropp. Våra kroppar skall ha kött och frukt i sig och leva stressfritt i symbios med naturen. Vårt samhälle är uppbyggt för att främja ego, stress, jämförelse och allt negativt allt innebär.
Citera
2022-07-23, 12:46
Medlem
Barentss avatar
För egen del har jag haft lite ångest dagligen senaste veckorna av familjeskäl. En dag kom jag hem efter jobbet och var riktigt trött. Somnade framför TV:n kl 18. När jag vaknade kl 19 var all ångest totalt borta, min hjärna rensad och helt normal, och jag var glad igen. Och om inte det var en brist eller överskott på ett ämne i hjärnan som lite sömn korrigerade så ska jag äta upp min sko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in