Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Nu har vi en sådan där gathund som du avskyr, men jag tror att vår hund kan sätta det billigaste för dig, kan någon annan sätta det dyraste.
Vår hund kostade 6000 kr. Du kan få en svensk omplaceringshund under 10 000 helt klart. Hunden sover i min säng. Skålarna är från loppis. Vi är noga med halsband och koppel, samt vinterkläder. Halsband+koppel av kvalitet kanske 600.
Försäkringen kostar 3500 om året men då har vi inte jätteliten självrisk. Vi vaccinerar inte hundar. Om man behöver till veterinär för småsaker får man betala det ur fickan, sårvård kanske kostar 2000, men vi har inte haft något sådant.
Hunddagis är rätt dyrt. Har man någon man litar på så betalar man den för passning istället. Jag var själv hundpassare på heltid åt en kompis innan, hade väl tagit 1000 i månaden om vi inte varit nära vänner. Jag hade tagit mera om jag passat enbart dagtid.
Tror inte hon äter ens för en tia om dagen, men det är en liten hund, dvs inte "råtta" som ligger på kanske 3 kilo utan största småhunden på 10 kg. Kanske halva mot en retriever. Vi köper ganska bra mat men inte spannmålsfritt eftersom hon inte äter det. Vi har ingen pälsvård, hon badas en gång om året, med hundschampo. Däremot trots kort päls blir det hår överallt i lägenheten, kan ju kallas slitage. Kloklippning kanske 200 kr i månaden. Detta brukar man klara själv. Sedan sådana smågrejer som sololja, soltröja och sådant man behöver för den typen av hund. Bajspåsar kan man få två rullar för tian, man köper sådant där det är billigt. Vi köper bara hudben som godis, kostar väl 50 kr i månaden, men det är värt att ha något som hunden vill tugga på så man slipper tandsten. Vår hund leker inte med leksaker.
Vi har inte gått någon utbildning, vår hund är lydig av sig själv.
Man betalar en engångskostnad då man registerar hunden.
Alltså, jag hatar inga djur, definitivt inga hundar (utom de som blivit fel uppfostrade men det är ju inte deras fel), så det är rent praktiska hänsyn som gör att jag tvekar inför en gatuhund.
Tack för beloppen, det är lite sån info jag behöver.
Det där med sängen är jag lite tvehågsen inför. Principiellt vill jag inte ha djur i sängen, men jag inser att de där hundögonen kan vara extremt svåra att säga nej till och hunden begriper ju inte varför den inte får sova med flocken.
Vi får se. Jag blir inte överraskad om hunden vinner.