2022-07-22, 23:17
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Har du kollat på omplaceringshundar? Det har många fördelar. Framför allt vet man ju hur den är, både i kropp och psyke. Du slipper den här ganska trista valpperioden. Att få en valp rumsren när man bor i lägenhet några våningar upp är inte så lätt. Det kan bli billigare också, för den delen.

Rent principiellt tycker jag det är en bra idé, men realistiskt så lär vi inte ha så många hundar resten av vårt liv, och jag vill nog uppleva valpåldern en gång i alla fall. Plus att jag inbillar mej att bandet blir starkare om hunden får växa upp med en.

Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Ingen fel på gatuhundar från Grekland. Har en': och vill ha en mer. Bättre hund ska man leta länge efter... Kommer aldrig köpa ras hund, om jag hade pengar. Ras hysterin med hundar är ju helt sjuk, kan förstå om det krävs för något jobb, jakt, sporing eller fårhund, men en vovve som bara ska med på promenad, behövs ingen fin stamtavla för det.

Ja, alltså, visst kan de vara friska och bra, men kruxet är att man inte vet vad de har för nedärvda sjukdomar, och det värsta jag kan tänka mej är att behöva avliva en hund man levt med något år och fäst sig vid. Jag tänker inte avla eller ställa ut, så jag tar gärna en gatukorsning, men jag vill nog veta båda föräldrarnas hälsosituation.
Citera
2022-07-22, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Flera har föreslagit pudel, men jag har visst motstånd, kanske beroende på alla fjantiga frisyrer som vissa ägare har tvingat de att ha. Kände en gammal pudeltik som var väldigt trevlig och klok, men hon har tyvärr gått och dött.

Bra tips på ekonomiska alternativ. Hunddagis är inget att fundera på kanske, de 4 tusen var det per år i alla fall, hoppas jag?

Pudlar behöver inte klippas i töntiga frillor. Trevliga hundar!

Näe, 4 papp i månaden.
Beror lite på kvaliteten men billigaste alternativet för mig var 2.800 för tre dagar i veckan för hundrastar-service.
De kom hem och gick en timme med honom tre dagar i veckan, övriga dagar jobbade jag hemifrån och gick promenad när han sa till liksom.
Citera
2022-07-22, 23:19
Medlem
Och du söker nog en sk sällskapshund. De raser du nämt hittils kräver lite mer kunskap inom vissa områden för att hunden ska må bra = trevlig hund som inte tuggar sö der dina saker.
Även en vanlig labrador kräver mycket mer än du själv säger du är intresserad av att ge i aktivering.
De som rek ras efter vad de själva föredrar är idioter. Utgår ifrån att du är som dem.
Fokus bör va på någon mindre sällskapshund med det du verkar kunna om hund idag samt hur mycket du vill aktivera. Annars kanske det får va. Du ska fråga dig va du kan erbjuda hunden. Inte tvärtom. Den kan inte välja hem. Så snälla tänk över detta noga för det är hunden som kommer få flytta sen om ett år när du tröttnat på skällandet tuggandet av möbler när ensamträningen uteblev osv.
Ursäkta min ton men kolla blocket så fattar du hur ofta folk skaffar hund för att sen inse att det va inte som de tänk sig och intresset att faktiskt lära sig vad man har för art så man kan börja förstå och kommunisera med hunden så den mår bra igen, inte finns. 9 av 10 hundar på blocket är där pga okunskap hos ägarna som någon idiot till köksavlare sålde sina valpar till för att få ihop till hyran.
Citera
2022-07-22, 23:19
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warcrime2.0
Blrja med att läs på om arten hund. Faktaböcker som bygger på etologi. Så du först och främst fattar vad du skaffar. Vad du idag helt 0 ställd ang hund tror en hund är och kan tänkas behöva hjälper dessvärre inte hunden.
Tex Anders Hallberg, Per Jensen. Där har du fakta gubbar som är fantastiska.
Gör dig själv och din hund den tjänsten INNAN du skaffar en hund.

Bra, det skall jag gärna göra. Nu är jag inte helt nollställd, har känt många hundar genom åren, trots att jag växt upp med katter, så brukar de allra flesta hundar komma till mig och vi brukar komma överens. Jag har lärt mej det mest grundläggande, men det finns förstås massor att lära. Att hunden är ett djur, är jag förstås medveten om, det är inget barn i päls, så att säga.
Citera
2022-07-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Bra, det skall jag gärna göra. Nu är jag inte helt nollställd, har känt många hundar genom åren, trots att jag växt upp med katter, så brukar de allra flesta hundar komma till mig och vi brukar komma överens. Jag har lärt mej det mest grundläggande, men det finns förstås massor att lära. Att hunden är ett djur, är jag förstås medveten om, det är inget barn i päls, så att säga.

Vad är det grundläggande du lärt dig? För av det du skriver ser jag inte det? Möjligen har du gåvan att läsa hund eftersom de tyr sig till dig. Då kommer du kunna göra underverk när du har kunskap att tyda dem ganska exakt. Det är fantastiskt att kunna ha det så med sin hund.
Bra att du är intresserad av att lära dig.
Senast redigerad av Warcrime2.0 2022-07-22 kl. 23:25. Anledning: Ville tillägga
Citera
2022-07-22, 23:22
Medlem
johnthedickholmess avatar
Hört många prata bra om Rottweilers? Har du kollat dem? Lite kortare hår också. De kanske är jättedyra? Schäfer är ju kloka och fina men håriga och en del har sönderavlats ner mot baken. Golden är ju superfina men håriga de med.

Svårt det där men ju större hund desto mer att plocka upp från backen i påse. Samtidigt känns det ju inte manligt att ha en knähund och alaska hundar och jakthundar vill man ju ha på landet isf. Inte i stan.

Har du spanat in Rhodesian Ridgeback? Fina och verkar lite mer stabila i sinnet än Dobberman som verkar lite opålitliga (men fina).
Senast redigerad av johnthedickholmes 2022-07-22 kl. 23:24.
Citera
2022-07-22, 23:23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Nu har vi en sådan där gathund som du avskyr, men jag tror att vår hund kan sätta det billigaste för dig, kan någon annan sätta det dyraste.

Vår hund kostade 6000 kr. Du kan få en svensk omplaceringshund under 10 000 helt klart. Hunden sover i min säng. Skålarna är från loppis. Vi är noga med halsband och koppel, samt vinterkläder. Halsband+koppel av kvalitet kanske 600.

Försäkringen kostar 3500 om året men då har vi inte jätteliten självrisk. Vi vaccinerar inte hundar. Om man behöver till veterinär för småsaker får man betala det ur fickan, sårvård kanske kostar 2000, men vi har inte haft något sådant.

Hunddagis är rätt dyrt. Har man någon man litar på så betalar man den för passning istället. Jag var själv hundpassare på heltid åt en kompis innan, hade väl tagit 1000 i månaden om vi inte varit nära vänner. Jag hade tagit mera om jag passat enbart dagtid.

Tror inte hon äter ens för en tia om dagen, men det är en liten hund, dvs inte "råtta" som ligger på kanske 3 kilo utan största småhunden på 10 kg. Kanske halva mot en retriever. Vi köper ganska bra mat men inte spannmålsfritt eftersom hon inte äter det. Vi har ingen pälsvård, hon badas en gång om året, med hundschampo. Däremot trots kort päls blir det hår överallt i lägenheten, kan ju kallas slitage. Kloklippning kanske 200 kr i månaden. Detta brukar man klara själv. Sedan sådana smågrejer som sololja, soltröja och sådant man behöver för den typen av hund. Bajspåsar kan man få två rullar för tian, man köper sådant där det är billigt. Vi köper bara hudben som godis, kostar väl 50 kr i månaden, men det är värt att ha något som hunden vill tugga på så man slipper tandsten. Vår hund leker inte med leksaker.

Vi har inte gått någon utbildning, vår hund är lydig av sig själv.

Man betalar en engångskostnad då man registerar hunden.
Alltså, jag hatar inga djur, definitivt inga hundar (utom de som blivit fel uppfostrade men det är ju inte deras fel), så det är rent praktiska hänsyn som gör att jag tvekar inför en gatuhund.

Tack för beloppen, det är lite sån info jag behöver.

Det där med sängen är jag lite tvehågsen inför. Principiellt vill jag inte ha djur i sängen, men jag inser att de där hundögonen kan vara extremt svåra att säga nej till och hunden begriper ju inte varför den inte får sova med flocken.
Vi får se. Jag blir inte överraskad om hunden vinner.
Citera
2022-07-22, 23:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
1000-1500kr/månaden ungefär. Så länge det inte händer något större elände. En kompis hämta just sin hund från djurkliniken med en självrisk på 15k efter att hunden ätit något dålligt i skogen. Skaffa buffert före du skaffar hund är mitt råd.

Bra där. Jo, jag har haft en katt som krävde operation, så jag vet att det kan dra iväg.
Citera
2022-07-22, 23:27
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Hört många prata bra om Rottweilers? Har du kollat dem? Lite kortare hår också. De kanske är jättedyra? Schäfer är ju kloka och fina men håriga och en del har sönderavlats ner mot baken. Golden är ju superfina men håriga de med.

Svårt det där men ju större hund desto mer att plocka upp från backen i påse. Samtidigt känns det ju inte manligt att ha en knähund och alaska hundar och jakthundar vill man ju ha på landet isf. Inte i stan.

Ja, jag gillar rottweilers, men jag tror inte jag är kapabel att hantera såna just nu. De kräver en vänlig men fast hand, om jag begripit rätt.

Det är inte så mycket min manlighet jag oroar mig för, men små hundar har jag för mig dras med mer konstiga sjukdomar och aggressioner. Den enda hund som någonsin bitit mig var en liten hårig sak som satt utanför en mataffär som jag inte ens såg förrän dess tänder satt i min ankel. Dock var den ju så liten så den kom inte ens genom strumpan, men ändå.
Citera
2022-07-22, 23:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinfascist
Pudlar behöver inte klippas i töntiga frillor. Trevliga hundar!

Näe, 4 papp i månaden.
Beror lite på kvaliteten men billigaste alternativet för mig var 2.800 för tre dagar i veckan för hundrastar-service.
De kom hem och gick en timme med honom tre dagar i veckan, övriga dagar jobbade jag hemifrån och gick promenad när han sa till liksom.

Hupp. Man kanske skulle öppna hunddagis i stället!

Får nog leta nån pensionär som föreslogs innan.
Citera
2022-07-22, 23:29
Medlem
Citat:

Har du spanat in Rhodesian Ridgeback? Fina och verkar lite mer stabila i sinnet än Dobberman som verkar lite opålitliga (men fina).

Raserna du föreslår här. Kan du något om dem? För de stämmer inte överrens med ts beskrivna begränsningar i tex aktivering.
Man skaffar inte hund för att den är snygg eller cool. Det ska skaffas för att man kan ge den vad den kräver för att må bra. Sen kan det där andra mer ytliga få en plats i valet av hund.
Citera
2022-07-22, 23:29
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:

Mjo, de är fina, men kräver också en hel del motion om jag förstått rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in