2022-07-22, 22:56
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Har du kollat på omplaceringshundar? Det har många fördelar. Framför allt vet man ju hur den är, både i kropp och psyke. Du slipper den här ganska trista valpperioden. Att få en valp rumsren när man bor i lägenhet några våningar upp är inte så lätt. Det kan bli billigare också, för den delen.

Det klaras med en kiss/ bajs plast bricka, och köksrull papper. Valpen lära sig snabbt, om den for en hund godis, att det är där den ska göra sin grej.
Citera
2022-07-22, 22:58
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Golden retrievers är ju rätt softa. Tror inte jag känner till lugnare hundar än dem. Men de måste ju aktivera så du får kasta boll med dem och sånt.

Dock luktar dom förfärligt..
Citera
2022-07-22, 23:00
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Familjen hade en Jack Russell för många år sedan. Väldigt lättskött hund och bra storlek. Den skällde knappt samt att den kunde vara lös mycket(beror förstås på uppfostran). Våran gick väldigt bra ihop med barn, dock släppte den en del hår(kort, strävhårig).

Jack Russell's är för de som har ett väldigt aktivt liv. De kräver mycket fysiskt och mentalt, då de är väldigt intelligenta, har de tråkigt, skapar de problem.
Citera
2022-07-22, 23:03
Medlem
Blrja med att läs på om arten hund. Faktaböcker som bygger på etologi. Så du först och främst fattar vad du skaffar. Vad du idag helt 0 ställd ang hund tror en hund är och kan tänkas behöva hjälper dessvärre inte hunden.
Tex Anders Hallberg, Per Jensen. Där har du fakta gubbar som är fantastiska.
Gör dig själv och din hund den tjänsten INNAN du skaffar en hund.
Citera
2022-07-22, 23:06
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Så för diskussionens skull ta en medelhund. Inte för stor, inte för liten. Inte nån som kräver schamponering varje kväll och ingen som saknar hår alls. En som en nybörjare kan hantera, så ingen tävlingshund. Och ingen som kräver tre timmar motion varje dag, jag är som sagt en lat jävel. Och ingen förvuxen råtta eller knähund. En riktig hund. Typ labrador eller så.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en rashund med stamtavla längre än kungafamiljen, men inte heller en gatuhund upphittad i Grekland eller insmugglad från Ryssland. Nån som har friska, både mentalt och fysiskt, föräldrar och gärna generationen innan dess. Ingen som kräver läkarbesök och operationer.

Ge gärna tips på hundraser, men framförallt hur mycket kostar det
- inköp, vad kan en sån hund rimligen kosta, samt sånt man behöver köpa, säng, koppel, skål
- fasta belopp, försäkring, vacciner, veterinärbesök osv, trimning och pälsvård
- hunddagis, i Stockholmsområdet
- löpande kostnader, mat, leksaker, hundgodis, bajspåsar
- utbildning, lydnadsträning
- klubbmedlemsskap, måste man vara med i nån klubb?

Nu har vi en sådan där gathund som du avskyr, men jag tror att vår hund kan sätta det billigaste för dig, kan någon annan sätta det dyraste.

Vår hund kostade 6000 kr. Du kan få en svensk omplaceringshund under 10 000 helt klart. Hunden sover i min säng. Skålarna är från loppis. Vi är noga med halsband och koppel, samt vinterkläder. Halsband+koppel av kvalitet kanske 600.

Försäkringen kostar 3500 om året men då har vi inte jätteliten självrisk. Vi vaccinerar inte hundar. Om man behöver till veterinär för småsaker får man betala det ur fickan, sårvård kanske kostar 2000, men vi har inte haft något sådant.

Hunddagis är rätt dyrt. Har man någon man litar på så betalar man den för passning istället. Jag var själv hundpassare på heltid åt en kompis innan, hade väl tagit 1000 i månaden om vi inte varit nära vänner. Jag hade tagit mera om jag passat enbart dagtid.

Tror inte hon äter ens för en tia om dagen, men det är en liten hund, dvs inte "råtta" som ligger på kanske 3 kilo utan största småhunden på 10 kg. Kanske halva mot en retriever. Vi köper ganska bra mat men inte spannmålsfritt eftersom hon inte äter det. Vi har ingen pälsvård, hon badas en gång om året, med hundschampo. Däremot trots kort päls blir det hår överallt i lägenheten, kan ju kallas slitage. Kloklippning kanske 200 kr i månaden. Detta brukar man klara själv. Sedan sådana smågrejer som sololja, soltröja och sådant man behöver för den typen av hund. Bajspåsar kan man få två rullar för tian, man köper sådant där det är billigt. Vi köper bara hudben som godis, kostar väl 50 kr i månaden, men det är värt att ha något som hunden vill tugga på så man slipper tandsten. Vår hund leker inte med leksaker.

Vi har inte gått någon utbildning, vår hund är lydig av sig själv.

Man betalar en engångskostnad då man registerar hunden.
Citera
2022-07-22, 23:07
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Golden retrievers är ju rätt softa. Tror inte jag känner till lugnare hundar än dem. Men de måste ju aktivera så du får kasta boll med dem och sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Dock luktar dom förfärligt..

Ja, alla retrievers som jag träffat har ju varit väldigt trevliga personer, men jag har ju inte bott med dem. Luktar de starkt allså, det är ännu en sak jag tänkt på. Handlar alltså inte om badrutiner bara då? Vill ju inte gå runt som en sån som stinker av sitt husdjur, bara för att man vant sig.
Citera
2022-07-22, 23:10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Bättre att ta någon som inte behöver trimmas, typ bara tvätta och borsta lite.
Menade inte att du skulle ta just husky eller border collie, mer som exempel på olika karaktär som hundraser har, beroende på deras "jobb". Precis, som du beskriver dig själv tror jag inte på energiknippet Border Collie.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om jag förstått det rätt så bor TS i lägenhet. Husky och Border Collie är exempel på hundar som blir olyckliga i en lägenhet. Huskyn vill bara dra saker, helst i snö. Collien vill ha en hjord att valla och en massa uppgifter att lösa. Precis hela tiden. Annars blir den fnossig.

Jo, jag vill ju ha nån som inte blir deprimerad för att den inte får valla nån flock eller jaga något byte. Som sagt huskys är fruktansvärt roliga, i alla fall på de filmsnuttar man kan se på instagram och så, men inte i min nuvarande situation. Gillar ju också stora hundar, typ Cane corso, mastiffer, dobermans och varghundar, men har så pass självinsikt att såna klarar jag inte av, tyvärr.
Citera
2022-07-22, 23:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Familjen hade en Jack Russell för många år sedan. Väldigt lättskött hund och bra storlek. Den skällde knappt samt att den kunde vara lös mycket(beror förstås på uppfostran). Våran gick väldigt bra ihop med barn, dock släppte den en del hår(kort, strävhårig).
Ok, det låter intressant. Vet du ungefär prisbild för en sån numera?
Citera
2022-07-22, 23:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinfascist
Nu är jag jävligt partisk men en corso kostar typ 15K i inköp och ungefär 700 spänn i månaden för foder.
Försäkring typ en tvåhundring.
Hunddagis i Sthlm - en njure (eller ja, typ 4 papp)
Leksaker, hundgodis (kan du göra själv billigt med torkad blodpudding) och bajspåsar, typ 300 i månaden. Men du kommer garanterat göra av med mer pga att du älskar det lilla jävla åbäket så innerligt att skämmer bort fanskapet med onödigheter när hen faktiskt är nöjd med en tom kartong eller en petflaska med ett par Frolic i.
Utbildning, ingen aning. Har inte gått en valpkurs senaste 30 åren tyvärr.
Nej, du måste inte vara med i nån klubb. Finns Facebookgrupper men en del grupper är helt jävla sjuka så du kommer bli tokig.

Fortsätter att vara partisk och föreslår att skaffa en rasren hund, ingen blandning för att på så sätt främja en bättre framtid för rasen och att ha ett bättre underlag (och billigare försäkring) när det kommer till hälsofrågor för vald ras.
Pudel tror jag kommer funka bra för dig om du nödvändigtvis vill ha en mellanstor/stor hund.

Flera har föreslagit pudel, men jag har visst motstånd, kanske beroende på alla fjantiga frisyrer som vissa ägare har tvingat de att ha. Kände en gammal pudeltik som var väldigt trevlig och klok, men hon har tyvärr gått och dött.

Bra tips på ekonomiska alternativ. Hunddagis är inget att fundera på kanske, de 4 tusen var det per år i alla fall, hoppas jag?
Citera
2022-07-22, 23:13
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ja, alla retrievers som jag träffat har ju varit väldigt trevliga personer, men jag har ju inte bott med dem. Luktar de starkt allså, det är ännu en sak jag tänkt på. Handlar alltså inte om badrutiner bara då? Vill ju inte gå runt som en sån som stinker av sitt husdjur, bara för att man vant sig.

Vissa raser luktar upp ett hem mer än andra, på samma sätt som vissa raser hårar eller dreglar mer än andra. Har personligen inte haft en golden retriever själv men minns att det ständigt luktade hund på ett dåligt sätt hos en barndomsväns hem jag ofta var hos.
Citera
2022-07-22, 23:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Ja, precis, det är bra att ha lite reserv för veterinär - särskilt när hunden börjar bli äldre. Dels är det självkostnader dels kan vissa saker vara undantaget i försäkringen. Att hålla efter tänderna är en bra idé.
Sen blir ju hunden liksom en del av familjen och man kanske spenderar lite mer än man först hade trott. Du börjar kanske med doggypåsen från Ica men efter några år sitter kanske hunden där och serveras bästa specialfodret och får smaka bitar av din lövbiff.... Men där har man ju sig själv att skylla.
Hundar gillar också inälvsmat som är biligt och man kan be dem i charken såga köttben (Det var i a f billigt förut.Har inte haft hund på ett antal år.)

Jo, den risken är ju överhängande. Har en hund i släkten som jag alltid ser till att ha med något torkat grisöra eller så när jag besöker familjen.
Citera
2022-07-22, 23:15
Medlem
1000-1500kr/månaden ungefär. Så länge det inte händer något större elände. En kompis hämta just sin hund från djurkliniken med en självrisk på 15k efter att hunden ätit något dålligt i skogen. Skaffa buffert före du skaffar hund är mitt råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in