2022-07-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Lika synd som det var för Bolts medtävlare. Det va ju hennes poäng, att Bolt var lika överlägsen men att han i sin tur blev hyllad och höjd till skyarna.

Inte oväntat dock att det skulle gnällas över Lehman bland Flashbacks incels.

Själv håller jag med henne helt och hållet.
Nu tävlade ju Bolt i en klass , där det är tillåtet att ha hur höga naturliga nivåer som helst . jämförelsen med Bolt haltar rejält, det är väl inget som hindrar "henne" från att delta i samma öppna klass!?

Marie Lehmann försöker få det till att det är ju en tjej som bara vill tävla ,men det är ju inte sanningen, hon vill såklart vinna lopp och tjäna en massa pengar, annars hade hon ju varit lika glad och nöjd med att tävla mot killarna.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2022-07-22 kl. 18:39.
Citera
2022-07-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är alltid bättre att kunna springa ostört och kunna hålla sitt eget steg även om det blir någon meter extra, jämfört med att springa instängd, behöva trippa och kompensera samt bli stressad mot slutet då man inte kan komma fram lika lätt.

Man kan inte "spara" kraft på den nivån utan det gäller hela tiden att ligga på sitt närmaste max hela tiden så ostört som möjligt.

Kramer va dessutom extremt naiv med sin lilla plan, vad var hans plan-b liksom när han låg bakom?
OK, tycker du att Bahtas taktik är bra på långa distanser så får du tycka det. Jag ser inte att hon kan vinna något på att varv efter varv springa i andra/tredje spår, men har inga fler argument. På 800 är det en annan sak. Då finns för- och nackdelar, men en sån som Kszczot var ganska framgångsrik med att lägga sig sist och springa snålt. Andra passar det mindre bra. Kramer har lätt för att bli instängd och bör väl undvika det så långt som möjligt. Därför tar han ofta spets, men om/när han tappar den får han problem som i dag. I DL-lopp med upp till 13 deltagare är det knappast möjligt att lägga sig långt/längst bak. Då lär man inte hinna fram. Men i mästerskapslopp med max åtta deltagare är situationen en annan .
Senast redigerad av Nossenos 2022-07-22 kl. 18:51.
Citera
2022-07-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Biologiskt är Caster Semenya en man med ett DSD-tillstånd som hämmar utvecklingen av penis och pung.

https://www.theguardian.com/sport/2022/jul/21/caster-semenya-out-of-world-5000m-as-coe-signals-tougher-female-sport-rules

Tack, det förklarar en hel del. Vad är anledningen till att man använder nivån på testosteron som avgörande till om man får tävla som kvinna och inte kromosom uppsättningen XX (ej XY)? Är det för att det är lättare att testa? Med det här sättet så öppnar man ju upp för individer som fötts som män men som medicinerar för att sänka testosteronet när det bytt kön till kvinna. Det känns ju väldigt orättvist att individer födda som män ska få tävla som kvinnor.
Citera
2022-07-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
SVT sände inte kulan i sjukampen så risken är att SVT inte sänder tiokampen i sin helhet.

Jag hoppas på SVT Play. För mig gör det ingenting om de är för lata för att kommentera – bara jag får se det.
Citera
2022-07-22, 18:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Även om jag håller med om att det finns två sidor av myntet så tycker jag att du underskattar betydelsen av att inte hålla sargen om man kan göra det. Att ”10 meter är ingenting” tycker jag är att ta i. I 800-metersfart rör det säg om 1,3-1,4 sekunder och det är ändå rätt mycket. Sen förstår jag inte riktigt varför man skulle behöva ligga 10 meter efter om man vill löpa snålt. Kolla på Hassan eller Ingebrigtsen, som man nästan aldrig ser springa en meter för långt. Men vi kommer nog inte så mycket längre i diskussionen, vi tycker helt enkelt olika och det är helt OK för mig.

Vi kanske inte kommer längre, men jag vill ändå poängtera att det knappast rör sig om att de i ytterspår ligger en meter utanför den inre. Jag skulle i runda slängar säga att den som springer i andra spår kommer att springa cirka 0,5 meter längre per varv eller 14 meter längre på 10000 m. Det är inte travhästar med sulky vi pratar om. Jag tycker inte att det går att omforma att löpa längre i en sekundförlust.
Citera
2022-07-22, 19:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi kanske inte kommer längre, men jag vill ändå poängtera att det knappast rör sig om att de i ytterspår ligger en meter utanför den inre. Jag skulle i runda slängar säga att den som springer i andra spår kommer att springa cirka 0,5 meter längre per varv eller 14 meter längre på 10000 m. Det är inte travhästar med sulky vi pratar om. Jag tycker inte att det går att omforma att löpa längre i en sekundförlust.

Ett varv på bana 2 - där man springer 30 cm utanför avgränsningslinjen till bana 1 - är 407.67 meter långt, eller 1.92% längre än ett varv på bana 1.

Det betyder att 25 varv på bana 2 motsvarar 10192 meter, d v s nästan ett halvt varv extra löpning på 10000 meter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Running_track#Lane_measurement
Citera
2022-07-22, 19:27
Medlem
Citat:
Förstår inte hur du räknar. Enligt Wikipedia.:
”En löparbana är uppmålad i ett antal parallella enskilda banor, normalt 6 eller 8 stycken. Varje enskild bana är enligt officiell rekommendation 1,22 meter breda. Varje bana är då 7,67 m längre än den innanför”
Man utgår från beräkningen av omkretsen på en cirkel, 2•pi•radien. Ersätt radien med förändring i radie så får du att 1,22 meter ger 7,67 meter längre varv. Nu ligger man knappast en hel banbredd längre ut i andra spår, men redan en halv banbredd ger 3,8 meter per varv och inte 0,5 meter.
Edit. Jag var inte först att svara. Heder åt Stefan4.
Senast redigerad av Nossenos 2022-07-22 kl. 19:36.
Citera
2022-07-22, 19:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ett varv på bana 2 - där man springer 30 cm utanför avgränsningslinjen till bana 1 - är 407.67 meter långt, eller 1.92% längre än ett varv på bana 1.

Det betyder att 25 varv på bana 2 motsvarar 10192 meter, d v s nästan ett halvt varv extra löpning på 10000 meter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Running_track#Lane_measurement

Citat:
Förstår inte hur du räknar. Enligt Wikipedia.:
”En löparbana är uppmålad i ett antal parallella enskilda banor, normalt 6 eller 8 stycken. Varje enskild bana är enligt officiell rekommendation 1,22 meter breda. Varje bana är då 7,67 m längre än den innanför”
Man utgår från beräkningen av omkretsen på en cirkel, 2•pi•radien. Ersätt radien med förändring i radie så får du att 1,22 meter ger 7,67 meter längre varv. Nu ligger man knappast en hel banbredd längre ut i andra spår, men redan en halv banbredd ger 3,8 meter per varv och inte 0,5 meter.
Edit. Jag var inte först att svara. Heder åt Stefan4.

Kurvorna är 100 meter vardera, således blir det en cirkel (egentligen en sorts ellips) med omkretsen 200 meter. På raksträckorna blir det inte längre. Om man springer ett lopp som har gemensam bana kommer inte löparna att springa på bana 1 och bana 2 för att de ligger bredvid varandra. De kommer att ligga mycket närmare varandra. Det är såldes inte adekvat att räkna hur mycket längre bana 2 är runt än bana 1.
Citera
2022-07-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Oväntat klarspråk om Semenya (och alla de andra XY-personerna med interna testiklar) i Guardian och från Sebastian Coe.

https://www.theguardian.com/sport/2022/jul/21/caster-semenya-out-of-world-5000m-as-coe-signals-tougher-female-sport-rules

Men varför inte bara slopa alla vilseledande omvägsdiskussioner om testosterongränser? Förbjud helt enkelt XY-personer med interna testiklar att tävla med damer oavsett gren och oavsett testosteronnivåer. Låt dem tävla med männen! Reglerna om testosterongränser gäller redan nu endast denna kategori men det "glömmer" journalisterna att redovisa och resultatet blir samma gamla idiotanalogier om för långa basketspelare. Gång på gång, år efter år, trots att XX-kvinnor får ha hur höga testosteronnivåer som helst.

Friidrotten har två klasser - män och kvinnor. Man måste därför dra en gräns mellan män och kvinnor. Frågan är bara var gränsen ska dragas. Men det känns rätt lätt att svara att åtminstone XY-kromsomer och interna testiklar placerar en långt in i manliga zonen på tryggt avstånd från gränsen.

Man kan komma med hur många argument som helst för att den inte ska springa med herrarna. Det spelar ingen roll. Detta handlar om identitetspolitiken i Sverige och en del andra länder där ”sanningen” som inte får motsägas är att äkta transpersoner (dvs inte transvestiter) skall räknas som det kön de identifierar sig som inom sport. Det har inget med idrott att göra eller biologi för den delen. Det handlar om kampen för deras rättigheter. Hur man kan resonera så i sport är beyond me, men så knasigt har det blivit i världen. Sunt förnuft/ vetenskaplig fakta har 0 betydelse.
Citera
2022-07-22, 19:47
Medlem
Citat:
Kurvorna är 100 meter vardera, således blir det en cirkel (egentligen en sorts ellips) med omkretsen 200 meter. På raksträckorna blir det inte längre. Om man springer ett lopp som har gemensam bana kommer inte löparna att springa på bana 1 och bana 2 för att de ligger bredvid varandra. De kommer att ligga mycket närmare varandra. Det är såldes inte adekvat att räkna hur mycket längre bana 2 är runt än bana 1.
Du läser slarvigt. Jag utgick från 0,5 m och inte banbredden 1,22 m och beskrev det mycket tydligt.
Citera
2022-07-22, 19:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du läser slarvigt. Jag utgick från 0,5 m och inte banbredden 1,22 m och beskrev det mycket tydligt.

Fast jag menar att de ligger närmare varandra än så. Det är ju i princip axel mot axel och ännu oftare axel tätt bakom axel.
Citera
2022-07-22, 19:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Det blir ändå en betydligt längre sträcka att löpa utvändigt någon än de 0.5 meter per varv du föreslog tidigare.

Räknar man "andraspår" som en tänkt linje mittemellan bana 1 och bana 2 - 30 cm innanför avgränsningslinjen mellan banorna - så handlar det om 3.83 meter per varv, eller 96 meter extra löpning på 10000 meter.
Senast redigerad av Stefan4 2022-07-22 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in