Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-12, 20:07
  #1
Medlem
kompjuters avatar
VM i friidrott är alltid en höjdare.
Perfekt tidsschema om man är ledig.
https://www.svt.se/sport/friidrott/g...-i-eugene-2022
https://www.worldathletics.org/recor.../world-records

Stavhopp med Duplantis och Diskus med Ståhl är ju självklara svenskintressen.
Sydney McLaughlin på 400m häck kommer bli en höjdare, kan holländskan Femke Bol utmana?
Vilka fler grenar kan bli minnesvärda?
Citera
2022-07-12, 20:58
  #2
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenskt tidsprogram finns även här: https://www.friidrott.se/Nyheter/all...medsvenskaogon

Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Stavhopp med Duplantis och Diskus med Ståhl är ju självklara svenskintressen.
Sydney McLaughlin på 400m häck kommer bli en höjdare, kan holländskan Femke Bol utmana?
Vilka fler grenar kan bli minnesvärda?

Herrarnas spjut (utan Kim Amb) kan bli en höjdare. Jag ser också fram mot damernas sprintdistanser.
Citera
2022-07-13, 08:06
  #3
Medlem
Alkibiadess avatar
Några uppdateringar:
- Nijel Amos (BOT) tillfälligt avstängd av AIU pga positivt dopingprov
- Hedda Hynne (NOR) testat positivt för Covid
- kritiskt mummel om arenan och själva VM-arrangemanget
Citera
2022-07-13, 08:52
  #4
Medlem
Skraeckoedlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Några uppdateringar:
- kritiskt mummel om arenan och själva VM-arrangemanget

Vad syftar du på då?
Citera
2022-07-13, 09:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skraeckoedla
Vad syftar du på då?

Har hört att arenan inte är så stor som det utlovades när staden fick arrangemanget. Publiken är ett frågetecken också. Tråkigt med Amos, gör ett ovisst och blekt 800 ännu stjärnfattigare.
Citera
2022-07-13, 09:22
  #6
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skraeckoedla
Vad syftar du på då?

I grunden handlar det om att arenan har för lite kapacitet men också för dåliga uppvärmningsmöjligheter:
- stafettlöparna måste värma upp på en uppvärmningsarena som ligger 10-15 minuters busstur från arenan, eventuellt gäller det också för de långa häcklöparna
- för få platser för tränare att coacha sina aktiva ifrån, nu har man löst så att när en aktiv genomför sitt hopp eller kast får tränaren sitta på en anvisad sittplats men så fort den aktiva har genomfört sitt hopp eller kast så måste tränaren lämna sittplatsen då nästa aktivas tränare skall sitta där när dennes aktiva genomför sitt hopp eller kast
- mixade zonen inomhus, ej utomhus
- sedan är det allmänt bökigt med biljetter och dålig hotellkapacitat
- ganska mycket visumproblem för aktiva också

Själv har jag hela tiden tyckt att det är värdelöst att man inte kan genomföra släggtävlingarna inne på arenan (pga av layouten på innerplan) på ett VM, det borde vara ett krav när man tilldelar arrangörsskapet
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2022-07-13 kl. 09:24.
Citera
2022-07-13, 09:43
  #7
Medlem
Skraeckoedlas avatar
Jag förstår. Att arenan inte är den största må vara men att det var så begränsat och mycket strul runt omkring hela arrangemanget hade jag ingen aning om. Mycket tråkigt att det fått bli så och som sagt att släggkastningen inte kan avgöras på arenan är ju verkligen uselt...
Citera
2022-07-13, 20:57
  #8
Medlem
welcometorealitys avatar
Tråkigt att finalerna går på nätterna, jag jobbar några veckor till innan semestern, få se hur man kan lösa detta sen, eftersändning eller dylikt.
Citera
2022-07-14, 11:04
  #9
Medlem
Slår inte åskan ner i huvudet på Mondo lär han plocka hem sitt första VM-guld.
Citera
2022-07-14, 14:53
  #10
Medlem
Alkibiadess avatar
Startlistor för första tävlingsdagen finns nu tillgängliga: https://www.worldathletics.org/compe...on22/timetable
Citera
2022-07-14, 15:08
  #11
Medlem
73.50 för Grete, 77.50 för Ragnar, 18.90 för Fanny, 4.65 för Lisa, 8.15 för Thobias som gäller för att vara säker på final.

På 1500m gäller 6+6 för Yolanda och Hanna. Klarar någon av dom topp-6 i sitt heat är det en skräll, Yolanda främst tycker jag dock i grunden har bra chans att gå vidare på det ena eller andra viset om hon är i sitt bästa slag. Hon har raceat bättre hittills i år än vad årsbästat indikerar. Hanna sprang bra på 800m i genrepet och hon brukar kunna komma bra på slutet, så chansen finns givetvis i taktiklopp, det är om det går för fort som hon blir rimligen chanslös och i så fall får hon hoppas att hon hamnat i det snabbaste heatet.

Vidar har hamnat i sista heatet på 3000 hinder, oftast bra då 3+6 som gäller(för final). Möjlighet att det kan bli ett bra tempo i sista heatet om man vet att exempelvis 8.20 och topp-9 garanterar avancemang. Tidigare VM har såna tider räckt, men på OS gick det fortare. Årsbästamässigt kan han främst slåss om just topp-9 i sitt heat.
Citera
2022-07-14, 16:55
  #12
Medlem
Mitt tips för Svenska placeringar bland de tolv bästa, med något som kan tolkas som ett nittioprocentigt konfidensintervall. Gång oräknat.
Armand Duplantis. Etta, (1-1)
Daniel Ståhl. Tvåa (1-5)
Tobias Montler. Fyra (2-7)
Khaddi Sagnia. Sexa (4-10)
Fanny Roos. Nia (7-15, dvs missad final)
Simon Pettersson Elva (8-15, dvs missad final)

Sen har vi två löpare, Carl Bengtström och Andreas Kramer, som i absolut bästa fall skulle kunna nå en final, men med normal insats går till semi och är en bit ifrån final. Bengtström tror jag har större chans att överraska positivt än Kramer. Sarah Lahti har också en hygglig chans till final på 5000, men där går väl hela femton vidare. Två kvinnliga hoppare, Lisa Gunnarsson och Maja Nilsson, ger jag ungefär likvärdiga chanser till final, men det är inget jag räknar med. Ragnar Carlsson trodde jag på tidigare i sommar, men han verkar ha tappat formen. Övriga är nog chanslösa, men kan givetvis göra bra prestationer givet sina förutsättningar.

Annars är det slående hur många som jag trodde skulle kvala in till VM, som av olika anledningar inte är där. Andreas Almgren, Simon Sundström. Emil Blomberg, kanske någon på 1500, Victor Petersson, Kim Amb, Lovisa Lindh, Meraf Bahta, Mikaela Meijer, Maja Åskag och då har jag säkert glömt någon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback