Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Mama Rosa låg på Sveavägen 55, dvs 180 m norr om Grand. Var paret Palme där?

Stämmer det så är det verkligen luften ur hela "spåret".
Citera
2022-07-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
https://youtu.be/1vs9Bw4aJO4

Vem är det här?

En författare som skriver romaner. Ligger google nere igen?
Citera
2022-07-22, 19:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo, men nu gäller det ju efter filmen vid ca 23 -tiden!
Hände något där? Hur skulle de ha kunnat hinna med det?
Citera
2022-07-22, 19:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Nej det är senare när hon pratar med Roger Östlund. (Hon bedömer att Östlund dyker upp någon gång 23:20-23:25.)
Då kan han som MP såg ha kunnat korsa Sveavägen ungefär när Palme korsade Kammakargatan. MP såg honom börja gå men såg inte vart, medan Pia såg att han inte gick efter Palme.
Citera
2022-07-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Då kan han som MP såg ha kunnat korsa Sveavägen ungefär när Palme korsade Kammakargatan. MP såg honom börja gå men såg inte vart, medan Pia såg att han inte gick efter Palme.

Jo men varför skulle han gå över på östra sidan? (Under antagandet ensam GM.) Fanns väl ingenting som tydde på att Palme skulle gå över till östra sidan?
Citera
2022-07-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
En författare som skriver romaner. Ligger google nere igen?
Det vet jag tänker väl mer på om någon har något mer konkret på honom med tanke på vad han påstår sig veta.
Citera
2022-07-22, 19:56
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
LN var inte han stensäker i rättegången mot CP att den var han, han såg gå bakom palme?

Var han det? Vet att LJ var säker på att det inte var CP han såg, då han skulle ha känt igen CP från Rotebro, Sollentuna, där han var (ö-)känd.

Kollat lite på AB:s vittnesmål i förhör igen utifrån positionen bakom Palme, och material på WPU. Iakttagelserna om hur GM lägger handen på OP:s axel och ev. byter ett par ord med offret innan skott slutar aldrig att förvåna.

Något annat än ett proffs och/eller militär - en lejd yrkesmördare - torde vara totalt uteslutet.

Apropå empatistörning och psykopati, kan jag rekommendera forskaren Robert Hare, f.ö. Termen som används numera är antisocial personlighetsstörning.
Senast redigerad av Xedome 2022-07-22 kl. 20:00.
Citera
2022-07-22, 19:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Mama Rosa låg på Sveavägen 55, dvs 180 m norr om Grand. Var paret Palme där?
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Stämmer det så är det verkligen luften ur hela "spåret".
Jag bekräftar att restaurangen låg på 55 och 55 är första adressen norr om Rådmansgatan (och är även idag). Så det var hörnlokalen eller lokalen norr om hörnlokalen. Gjutarenäfve på swebbTV har ingen kvalitet alls. Men bra att han denna gång inte hör sönder något äkta vittne.
Citera
2022-07-22, 20:19
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag bekräftar att restaurangen låg på 55 och 55 är första adressen norr om Rådmansgatan (och är även idag). Så det var hörnlokalen eller lokalen norr om hörnlokalen. Gjutarenäfve på swebbTV har ingen kvalitet alls. Men bra att han denna gång inte hör sönder något äkta vittne.
Vet inte riktigt vad ditt inlägg innebär rent geografiskt, men min spontana känsla när jag fluktade klippet var att de placerade Mama Rosa för långt norrut på Sveavägen.

Jag var tonåring vid tiden för MOP och hade en "svärmor" som jobbade på berörd restaurang då det begav sig och vill minnas att den låg längre söderut på Sveavägen.
Citera
2022-07-22, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Var han det? Vet att LJ var säker på att det inte var CP han såg, då han skulle ha känt igen CP från Rotebro, Sollentuna, där han var (ö-)känd.

Kollat lite på AB:s vittnesmål i förhör igen utifrån positionen bakom Palme, och material på WPU. Iakttagelserna om hur GM lägger handen på OP:s axel och ev. byter ett par ord med offret innan skott slutar aldrig att förvåna.

Något annat än ett proffs och/eller militär - en lejd yrkesmördare - torde vara totalt uteslutet.

Apropå empatistörning och psykopati, kan jag rekommendera forskaren Robert Hare, f.ö. Termen som används numera är antisocial personlighetsstörning.
Om du lyssnar på rättegången med hans vittnesmål så är han tvärsäker
Dock skall sägas att han ändrat sin ursprungliga historia från förhören ett par ggr så frågan är mer hur bra som vittne är han eg?

Här står lite info om vad ”kioskhandlaren” hävda

https://amp.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-ar-svagheterna-i-vittnesmalen-mot-christer-pettersson

Annars så rekommenderar jag vittnes berättelserna från tings o hovrätt

https://youtu.be/Bcjiws6vr_8

Här går man igenom tvekheter mellan tingsrätten o hovrätten ex LN utsagor

För mig han även i ett första förhör trodde han som följde efter var vithårig först så LN som vittne är tveksam
Citera
2022-07-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Jo men varför skulle han gå över på östra sidan? (Under antagandet ensam GM.) Fanns väl ingenting som tydde på att Palme skulle gå över till östra sidan?

Lisbet Palme sa väl att ngn sneddade över vid övergångsstället när de gick där?
Citera
2022-07-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Lisbet Palme sa väl att ngn sneddade över vid övergångsstället när de gick där?

Någon person kan ju ha gått över Sveavägen vid Kammakargatan men varför skulle det vara GM? GM måste väl ändå haft någon form av plan för när han tänkte skjuta. Av vilken anledning är det bättre för honom att gå över till östra sidan när Palme är på västra sidan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in