• 3
  • 4
2022-07-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Håller i stort med dig men varför skulle nr 3 vara fel? Jag sitter och överväger att köpa en veteranbil i norrland 18 timmar med bil.. lutar väl dock åt att jag hoppar. Men det är ju skit att det inte finns prisvärda rariteter här i södra Sverige.

Om man vill nyttja garantin för att man inte kan fixa det själv är det inte jättesmart att ha motparten 5 mil bort av logistiska skäl. Äger man en bärgningsbil går det väl.
Citera
2022-07-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Håller i stort med dig men varför skulle nr 3 vara fel? Jag sitter och överväger att köpa en veteranbil i norrland 18 timmar med bil.. lutar väl dock åt att jag hoppar. Men det är ju skit att det inte finns prisvärda rariteter här i södra Sverige.
Är det verkligen en veteranbil?
Tillverkad mellan 1906 och 1918?
Endera missbrukar du ordet, eller så har du väldigt kort sträcka att köra, eller så använder du biltransport.
Härutöver - Norrland börjar vid Gävle!
Gävle - Uppsala inte så lång bit.
Citera
2022-07-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonnenheim
Lambdasonden borde ingå i motorförsäkringen, så det funkar med halvförsäkring också. Tror en ny lambdasond går på 136kr på Biltema. Plus felsökning och byte så kanske 1200kr? Men eftersom det är försäkringsärende så max 500kr i självrisk. Men så ber du bilmecken att skicka fakturan till bilhandlarn det ska dom fan betala.
Haha jaha. Är det samma lambdasond till alla bilar? Tänkte när du visste att den kostar exakt 136 kronor?
Lambdan är oftast en relativt billig del ja, men den kan också kosta 1500 i inköp beroende på vad det är för bil, motor och tillverkare på delen. En Bosch-lambda är ju tex dyrare än en Biltemadel såklart, och förhoppningsvis håller den högre kvalitet också.
Citera
2022-07-28, 10:55
Medlem
Nyhet: 26 april 2022 Från och med den 1 maj har du ett bättre läge att reklamera varor som det är fel på. Då får vi en ny konsumentköplag. En viktig förändring ligger i reklamationsrätten.26 apr. 2022

https://www.konsumentverket.se/aktue...ny-lagny-sida/

Bättre villkor för konsumenterna med ny lag - Konsumentverket
Citera
2022-07-28, 11:22
Medlem
Citat:
Är det verkligen en veteranbil?
Tillverkad mellan 1906 och 1918?
Endera missbrukar du ordet, eller så har du väldigt kort sträcka att köra, eller så använder du biltransport.
Härutöver - Norrland börjar vid Gävle!
Gävle - Uppsala inte så lång bit.

Veteranbil eller veteranfordon är bilar som är 30 år eller äldre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Veteranfordon
Citera
2022-09-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
Nyhet: 26 april 2022 Från och med den 1 maj har du ett bättre läge att reklamera varor som det är fel på. Då får vi en ny konsumentköplag. En viktig förändring ligger i reklamationsrätten.26 apr. 2022

https://www.konsumentverket.se/aktue...ny-lagny-sida/

Bättre villkor för konsumenterna med ny lag - Konsumentverket

Intressant! Tack för info!

Försäljaren sa att jag skulle be verkstaden skicka kostnadsförslag till dem innan reparation, detta gör att det kommer ta lite längre tid att få tillbaka bilen om de strular med att godkänna kostnaden osv ju..
Är lite "nojig" över att försäljaren kommer försöka försvåra för mig igen och få mig att stå för kostnaden. Det är ju typ deras jobb att minimera utgifterna.

Om de vägrar stå för reparationen pga att de inte håller med om kostnad eller något, vad hade ni då gjort i mitt ställe? Vara stenhård och säga att jag i det läget reklamerar bilen o att de får hämta den?

Vh,
Citera
2022-09-05, 09:56
Medlem
Jag har inte fått klart för mig vad det är för bil, försäkringsbolag eller säljarföretag.
Bil = var sitter lambdasonden?
Folksam har 2.000:- självrisk på maskinskadedelen - förutsätter du har helförsäkring + under 10 år och 10.000 mil.
MHRF-ansluten bilhandlare eller Mohammad med kontantkortstelefon?
Citera
2022-09-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har inte fått klart för mig vad det är för bil, försäkringsbolag eller säljarföretag.
Bil = var sitter lambdasonden?
Folksam har 2.000:- självrisk på maskinskadedelen - förutsätter du har helförsäkring + under 10 år och 10.000 mil.
MHRF-ansluten bilhandlare eller Mohammad med kontantkortstelefon?

Ja, jag har varit sparsam med info kanske

Begagnad bil (ny för mig), 2016 modell.
Har självrisk på 5000 via länsförsäkringar... trots helförsäkring och gått under 10t mil.

Auktoriserad märkesverkstad som ska åtgärda, köpt av en bilfirma, inte "Mohammed" men heller inte jättestor som t.ex. Hedin,
Citera
2022-09-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faisal
Ja, jag har varit sparsam med info kanske

Begagnad bil (ny för mig), 2016 modell.
Har självrisk på 5000 via länsförsäkringar... trots helförsäkring och gått under 10t mil.

Auktoriserad märkesverkstad som ska åtgärda, köpt av en bilfirma, inte "Mohammed" men heller inte jättestor som t.ex. Hedin,

De verkar seriösa och ingår i ett större bolag, verkar vara ett dotterbolag till en lite större handlare. MHRF-ansluten osv.
Citera
2022-09-05, 10:52
Medlem
PeterNosters avatar
För att åtminstone bedöma om priset är skäligt kan man ju kolla en video och se hur jobbigt det är.

Byte av lamdasond på en Volvo av en amatör.
https://www.youtube.com/watch?v=RykHLsQ1Te0
Citera
2022-09-05, 11:29
Medlem
Okej, tack för era svar allihopa, åtminstone de som var hjälpsamma och konstruktiva.

Det har hur eller hur löst sig, alla parter är överens och jag slipper stå för någon kostnad.

Ha en trevlig vecka!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in