2022-07-22, 16:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vänta lite..

Jag säger inte att några saker han säger låter som han ljuger...

Jag menar bara på att vi kan inte låta en misstänkt få bekräfta hans utsagor då vi vet inte vad Media eller vad han själv sett eller hört som GM..

Han kanske var bra på att lägga puzzel från Medias uppgifter o vad han själv bevittnade som GM o täckte en del luckor...

Möjligen gissade han på någon grej...Men det är ju inte så farligt om han gissat fel heller så vad har han att förlora ?

Ta den länken du skickade i tråden som ett exempel där LL faktiskt berättade att han fick reda på att var Olof redan när Polisen kom...Det sa Hage också..

Alltså var uppgiften hämtad från Delsborn o inte självupplevd enligt mig...

Nej, LL säger att han får veta att det är Palme efter att polisen kom. Inte när polisen kom.

AB var nära, hörde det först mitt i natten. SG var lika närvarande som AH och han hörde det först dagen efter.
Citera
2022-07-22, 16:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är i.a.f. det som TP vill påstå.
Varför ljuga om detta också?
Gick det verkligen att se?
När sprang då Lisbeth ut i gatan?

Hans uppgifter måste såklart kontrolleras i den mån det går / har gått.
Det jag ser är en rad uppgifter i majoritet som går att förklara enklare utan att han skulle vara en GM.
Alternativ-hypoteserna blir inte starkare enligt mig.

Sedan får man såklart lägga till detta med en stor revolver som han ska ha haft dels tillgång till men även på sig och släpat runt på. Vid Grand kl.21:00 redan?
M.m.
När man ska se till helheten.

SE var en stålman som på en snabb huvudvridning på 150m håll såg att de lagt Palme i framstupa sidoläge, att de gör mun mot mun, att Lisbet springer ute i vägen och vill ha ambulans. Plus att LJ står nedanför trappan i blå jacka och är ung. Samt att alla ännu inte vet det är Palme.

Han ska alltså se att Lisbet springer runt aktivt och försöker få fram ambulans - och utgå ifrån att hon nog inte omedelbart sagt till de som hjälper till att det är landets statsminister.
Citera
2022-07-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, LL säger att han får veta att det är Palme efter att polisen kom. Inte när polisen kom.

AB var nära, hörde det först mitt i natten. SG var lika närvarande som AH och han hörde det först dagen efter.

Detta är en väldigt gammal dialog eg..

Där jag skrev att det var väldigt olika på när folk tydligen visste om det var Olof

Nu ger du mig ännu mer rätt....

Allt från 5min till 8 timmar alltså..
Citera
2022-07-22, 16:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag skulle verkligen vilja förstå vilka snedsteg...

Eftersom jag menar på att man alltid "äger" sin egen berättelse...

Så även om Engström säger att han tyckte GM hade en röd halsduk som ett exempel o inget annat vittne säger det så är det hans bild....so what liksom...

Om han t.ex gör ett snedsteg om att Lisbeth skrek efter Mårten typ...

Lisbeth säger senare att hon inte skrek efter Mårten , så skulle Engström bara antingen säga att han kanske hörde fel eller så har hon glömt vad hon skrek när hon var i chock...

2 exempel på snedsteg som Engström tog som blev helt knasiga i hypotes...

Vilka snedsteg? Att va med på bild i tidningen efter att ha mördat landets statsministern inför 10+ vittnen är alla gånger ett snedsteg.

Att högljutt förkunna att han var klädd i likadana kläder han vet mördaren bar.

Att påstå det tog tid innan man visste det var Palme.

Att påstå man pratat med en person som man vet blivit träffad av ett skott.

Att säga polisen nekat ta hans uppgifter.

Att ljuga som sin utstämplingstid (vilken kan ha varit helt korrekt)
Citera
2022-07-22, 16:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Hur analyserar du att SE prickar in ålder och plagg på LJ på det ganska långa avståndet från mordplatsen och sedan ändrar detta?

Avståndet är lika långt från toppen av trappan.

Ändrar?
Citera
2022-07-22, 16:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Såklart du kommer runt honom som mördare....

Han är bara misstänkt i mina ögon då jag tror han ljuger om sin berättelse....

Om jag skulle bett dig 1986 att bekräfta Engström som varandes på brottsplatsen så hade jag förväntat mig lite mer än att höra på hans egen utsaga. .

Jag har mkt svårt att se att Engströms berättelse är sann men ändå inte blir bekräftad fysiskt...
Du avskriver ju hans utsagor som friar honom för att det finns möjlighet att han fått dom från media. Du kan inte avskriva dom utan att bekräfta att media eller någon annan faktiskt förmedlat denna information...

Har någon sagt att hans berättelse är sann? Så svartvit är inte världen.
Citera
2022-07-22, 17:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Dock nämnde du inte att han även la till handledsväska på detta vittne...

Anser du att den uppgiften är lögn av Engström?

Frågar du mig om jag tror SE ljuger i ett scenario där SE är mördaren?
Citera
2022-07-22, 17:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Har faktiskt fått uppgifter om att det var en polis som sprang efter dom som gav sig iväg....

Har du läst den uppgiften?

Håll dig till ämnet
Citera
2022-07-22, 17:04
Avslutad
Citat:
Nej, på samma sätt som att du kommer runt SE:s uppgifter på en möjlighet att media kan ha försett honom med dessa uppgifter, trots att vi inte har någon källa på att media uppgett dessa uppgifter.

Så kommer jag runt SE som mördare för det finns en möjlighet någon annan är skyldig.

Vem skulle det vara då? Jag håller med chefsåklagare KP, Melander och de andra poliserna att SE är klart skäligen misstänkt, men inte CA, CP, VG eller andra uppslag/teorier/fantasier.
Citera
2022-07-22, 17:05
Medlem
Citat:
Håll dig till ämnet

Jag håller mig till ämnet om att polisen kan ha spräckt hans berättelse om språngmarschen...
Citera
2022-07-22, 17:06
Medlem
Citat:
Frågar du mig om jag tror SE ljuger i ett scenario där SE är mördaren?

Nej om du anser Engström ljuger ang handledsväska som vittne ?
Citera
2022-07-22, 17:06
Avslutad
Citat:
Avståndet är lika långt från toppen av trappan.

Ändrar?

SE kunde ha sett Lars J från första trappavsatsen när han var tvungen att svänga höger. Du kan inte bevisa att han inte gjorde eller kunde det. Är du dum som inte kan förstå det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in