2022-07-21, 21:06
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
De sa på earnings-callet att de ville säkra upp sina ”cash on hand” utifall fabriksnedstängningen i Shanghai skulle bli långvarig.

Bilbranschen är väldigt kapitalintensiv så att låsa miljarder i BTC man inte kan använda kan kosta en dyrt

Tesla skulle kunna vaska de där miljarderna utan att påverkas. Men det är nog inget du tror på. Deras War chest med pengar är mer än väl för ett par fabriker och ytterligare trubbel. För att inte prata om att War chesten växer varje kvartal. Men fortsätt du tänka negativt och gör din grej!
Citera
2022-07-21, 21:14
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Tesla skulle kunna vaska de där miljarderna utan att påverkas. Men det är nog inget du tror på. Deras War chest med pengar är mer än väl för ett par fabriker och ytterligare trubbel. För att inte prata om att War chesten växer varje kvartal. Men fortsätt du tänka negativt och gör din grej!

Om dom hade kunnat "vaska" dessa. Vf sålde de då?
Citera
2022-07-21, 21:30
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Om dom hade kunnat "vaska" dessa. Vf sålde de då?

För att de är smarta och kan räkna? Jag har sålt saker med förlust också även fast jag utan problem kan vaska saker jag sålt med förlust så är det inget jag kommer göra bara för att. Gör man det så tänker man inte hela vägen.
Citera
2022-07-21, 21:58
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
vad köpte/sålde de för då?

Jag skall hålla utkik efter de exakta siffrorna, fast jag tror faktiskt inte smart money bryr sig särskilt mycket om detta mer än att Tesla ökat cash on hand, vilket kanske är bra om fasciststaten ställer till med ytterligare problem.
Citera
2022-07-21, 23:24
Medlem
Citat:

Deras ”War chest” finns ju för att de tagit in pengar genom nyemissioner, inte för att teslas verksamhet gått bra. Sen 2020 har tesla tagit in 15 miljarder i nyemissioner och spätt ut aktieägare. Utan dessa så skulle teslas kassa vara väldigt liten. Och med 120 days payable så krävs en rejäl kassa.

Och vafan menar du med ”mEn foRtSäTt dU täNka nEgaTivT” jag quotade bara vad Elon musk sa på deras earnings call?? Den faktiska anledningen till att de sålde.
Citera
2022-07-21, 23:55
Medlem
libbens avatar
Citat:
Deras ”War chest” finns ju för att de tagit in pengar genom nyemissioner, inte för att teslas verksamhet gått bra. Sen 2020 har tesla tagit in 15 miljarder i nyemissioner och spätt ut aktieägare. Utan dessa så skulle teslas kassa vara väldigt liten. Och med 120 days payable så krävs en rejäl kassa.

Och vafan menar du med ”mEn foRtSäTt dU täNka nEgaTivT” jag quotade bara vad Elon musk sa på deras earnings call?? Den faktiska anledningen till att de sålde.

Gör det till en quote från Elon Musk isf och ja det är en kostsam bransch att verka i och hans intention med BTC hade sitt syfte som de sedan har omvärderat.

Oavsett vad så är deras war chest väl planerad och inget fel på deras intentioner med btc. Ditt inlägg fick det att låta negativt iom att du får det låta som ett påstående du personligen gör som reflektion utan att fördjupa mer i svaret.

Hur mycket har Tesla förlorat enligt dig på hanteringen av deras BTC tillgång?
Citera
2022-07-22, 09:30
Medlem
Citat:
Gör det till en quote från Elon Musk isf och ja det är en kostsam bransch att verka i och hans intention med BTC hade sitt syfte som de sedan har omvärderat.

Oavsett vad så är deras war chest väl planerad och inget fel på deras intentioner med btc. Ditt inlägg fick det att låta negativt iom att du får det låta som ett påstående du personligen gör som reflektion utan att fördjupa mer i svaret.

Hur mycket har Tesla förlorat enligt dig på hanteringen av deras BTC tillgång?

Då de inte disclosar exakta köp och sälj och diverse impairment costs så är det ganska klurigt att räkna på hur mycket de förlorade. Jag tror att de flesta bryr sig mer om vilken påverkan på miljön BTC transaktioner på miljarder dollar har. Även alternativkostnaden. Imo var de rätt val att sälja, de borde sälja all BTC
Senast redigerad av job230ge 2022-07-22 kl. 09:32.
Citera
2022-07-22, 14:28
Medlem
Citat:
Då de inte disclosar exakta köp och sälj och diverse impairment costs så är det ganska klurigt att räkna på hur mycket de förlorade. Jag tror att de flesta bryr sig mer om vilken påverkan på miljön BTC transaktioner på miljarder dollar har. Även alternativkostnaden. Imo var de rätt val att sälja, de borde sälja all BTC

Tror du fortfarande på $500?

Såvida världsekonomin kvaddar hårt har svårt att se det hända.
Citera
2022-07-22, 16:00
Medlem
The-9s avatar
Citat:
För att de är smarta och kan räkna? Jag har sålt saker med förlust också även fast jag utan problem kan vaska saker jag sålt med förlust så är det inget jag kommer göra bara för att. Gör man det så tänker man inte hela vägen.

Det var det som var min poäng. De kan eller vill inte "vaska" miljarder. Teslaföljare är lite som Apple-dyrkare. Det är definitivt en kult.
Citera
2022-07-22, 16:01
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Helt sinnes, Tesla var alltså cash flow negativ utan BTC försäljning, detta är ett 700B$ dollar företag. Det i särklass sjukaste jag sett

Marginalerna droppade 500 baspunkter

Öh ja marginalerna droppade när deras mest kapitaleffektiva fabrik tvingades att stänga under en lång period samtidigt som kostnaderna för två nya massiva fabriker hoppar in i rapporten då de börjat leverera bilar. Det är inget annat än ett jävla mirakel hur de inte gick back ännu mer detta kvartal. Dessutom går ryktena att Berlin-fabriken redan är vinstdrivande (!!) trots relativt sett väldigt låg produktionstakt.

Texas-fabriken, som är den mest i framkant just nu med de egenproducerade battericellerna, ökar också produktionen långsammast. Men trots det alltså inget enormt överhäng över finanserna. Kapitaleffektiviteten och marginalerna när den fabriken är uppe i höga volymer kommer vara fullständigt enastående.
Citera
2022-07-22, 16:01
Medlem
The-9s avatar
En genuin fråga till som jag undrar om några kan Tesla-fans kan svara på

Tesla är oerhört övervärderad. Vad är det som gör att ni tror på den så? Varför kommer den att fortsätta öka för alltid? Bubblor spricker alltid. Inte tesla. Varför?
Citera
2022-07-22, 16:09
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
En genuin fråga till som jag undrar om några kan Tesla-fans kan svara på

Tesla är oerhört övervärderad. Vad är det som gör att ni tror på den så? Varför kommer den att fortsätta öka för alltid? Bubblor spricker alltid. Inte tesla. Varför?

Bolaget är bara övervärderat om du jämför med bolag du inte kan jämföra med. Många jämför med bolag som Ford, Toyota mm vilket är helt åt helvete. Gör du inte det misstaget, utan istället kollar på historisk utveckling, framtida TAMs i kombination med nuvarande marknadsandelar, kapitaleffektivitet samt vinstmarginaler så är det snarare extremt UNDERvärderat.

Och då har vi inte ens tagit in de mer spekulativa komponenterna som AI-delen av bolaget, en extremt förbisedd del om man läst på lite om machine learning och computer vision mm. Dessa delar, samt eventuella fler grejor Elon kan hitta på, får du just nu "gratis" som Tesla-investerare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in