Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-22, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men mördaren var psykopat o skröt om det med. Han var 11 på den 10-gradiga skalan, sa han själv.
Fortfarande är det Svartenbrandt som sköt Palme!

Lika lite som nån annan kan jag utesluta att gärningsmannen hade sådana drag. Psykopati är emellertid ingen diagnos som återfinns i någon av de manualer som används inom psykiatrin.
Det personlighetsdrag vi framför allt förknippar med psykopati är ju liksom vid vissa personlighetsstörningar (och för den delen vissa psykiska sjukdomar) empatistörning och känslokyla och av det följer frånvaro av känslor som skuld, skam och ånger.

Det kan man ju rätteligen tycka skulle vara drag som skulle passa väl in på en statsministermördare, men det är inte mitt första val för alternativet ensamagerande gärningsman.
Senast redigerad av cherryfive 2022-07-22 kl. 14:51.
Citera
2022-07-22, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns ingen motsägelse. Det fanns en del kunder vid korvkiosken. Några av dem eller några i en bil parkerad nära kiosken kan ha börjat gå i samma riktning när Palme passerade.

Ok, så om mannen som LN ser efter Palme dyker upp precis vid kiosken så stämmer vittnesmålen möjligen bättre. Men hur får man in honom som GM i så fall? Jag trodde teorin om ensamagerande GM gick ut på att GM följt efter från Grand.
Citera
2022-07-22, 15:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ok, så om mannen som LN ser efter Palme dyker upp precis vid kiosken så stämmer vittnesmålen möjligen bättre. Men hur får man in honom som GM i så fall? Jag trodde teorin om ensamagerande GM gick ut på att GM följt efter från Grand.
Han behöver inte vara gm, inte ens inblandad även om jag tror det. Om den som MP såg var samma som Pia såg gå över gatan så stämmer hans jacka in på den som NF såg vid Skandiahuset. Inblandad eller inte. Många menar att NFs man var AB men AB hävdar att han aldrig var långt från bankomaten innan han gick söderut, inblandad eller inte.
Senast redigerad av iesho 2022-07-22 kl. 15:07.
Citera
2022-07-22, 15:15
Medlem
LN var inte han stensäker i rättegången mot CP att den var han, han såg gå bakom palme?
Citera
2022-07-22, 15:43
Medlem
Citat:
Han behöver inte vara gm, inte ens inblandad även om jag tror det. Om den som MP såg var samma som Pia såg gå över gatan så stämmer hans jacka in på den som NF såg vid Skandiahuset. Inblandad eller inte. Många menar att NFs man var AB men AB hävdar att han aldrig var långt från bankomaten innan han gick söderut, inblandad eller inte.

Fast den person som Pia såg hade inte samma signalement som Mårtens man. (Pia säger 25-30 år, 172 cm lång, mörkt burrigt hår, midjelång kakifärgad jacka, smal, utlänning, bar på plastpåse.)
Citera
2022-07-22, 16:03
Medlem
Mama Rosa låg på Sveavägen 55, dvs 180 m norr om Grand. Var paret Palme där?
Citera
2022-07-22, 16:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Fast den person som Pia såg hade inte samma signalement som Mårtens man. (Pia säger 25-30 år, 172 cm lång, mörkt burrigt hår, midjelång kakifärgad jacka, smal, utlänning, bar på plastpåse.)
OK, såg hon honom i samband med att OP börjat gå?
Citera
2022-07-22, 16:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Mama Rosa låg på Sveavägen 55, dvs 180 m norr om Grand. Var paret Palme där?
De kom ju från T-banan söder om Sveav. 55.
Citera
2022-07-22, 17:26
Medlem
Citat:
De kom ju från T-banan söder om Sveav. 55.

Jo, men nu gäller det ju efter filmen vid ca 23 -tiden!
Citera
2022-07-22, 17:35
Medlem
Citat:
OK, såg hon honom i samband med att OP börjat gå?

Nej det är senare när hon pratar med Roger Östlund. (Hon bedömer att Östlund dyker upp någon gång 23:20-23:25.)
Citera
2022-07-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Lika lite som nån annan kan jag utesluta att gärningsmannen hade sådana drag. Psykopati är emellertid ingen diagnos som återfinns i någon av de manualer som används inom psykiatrin.
Det personlighetsdrag vi framför allt förknippar med psykopati är ju liksom vid vissa personlighetsstörningar (och för den delen vissa psykiska sjukdomar) empatistörning och känslokyla och av det följer frånvaro av känslor som skuld, skam och ånger.

Det kan man ju rätteligen tycka skulle vara drag som skulle passa väl in på en statsministermördare, men det är inte mitt första val för alternativet ensamagerande gärningsman.

Men oavsett vad du tycker så är Svartenbrandt mördaren. Han kom undan pga psykopat och att folk var rädda för honom. Falska alibin bla. Men finns ett stort avsnitt om honom i liggaren. Är dock inte pga den jag vet att han är mördaren. Visste det 2015.
Citera
2022-07-22, 18:43
Medlem
https://youtu.be/1vs9Bw4aJO4

Vem är det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in