Citat:
Ursprungligen postat av
ben-varfor
Den högsta nivån i konspirationen skulle då sannolikt vara
den grupp som omgav Kennedy vid de säkerhetspolitiska
besluten, dvs Grisbukten och Kuba-krisen.
Man kan då jämföra med den grupp som omgav Palme
vid de säkerhetspolitiska besluten, bl.a. ubåtsaffärerna
och den vita zonen. Där hittar man Sverker Åström och
Pierre Schori. Åström får dessutom en roll efter mordet.
Här behövdes ingen orkestrerad obduktion för att
dölja något. Det som fattades var en gärningsman.
Jag vill inte här gå in på vem/vilka som gjorde/visste vad. Det stora flertalet visste/vet förmodligen inte mycket mer än folk i allmänhet.
Min poäng är att folk i de styrande/ägande skiktet automatiskt sluter leden när något av den här digniteten hotar 'systemet' = status quo = den rådande ordningen, och att de som i så fall utförde/såg till att utföra mordet mycket väl kände till- och räknande med det i planeringen.
Om det t.ex. skulle framkomma att USA/NATO/CIA/ETC låg bakom mordet så skulle det bli helt förödande för lilla Sverige i Kalla kriget-kontexten.
Om det t.ex. skulle framkomma att Palme/SD hade diverse politiskt förödande skelett i garderoben så skulle det bli helt förödande för det svenska folkhemmet och den svenska modellen.
Jag tror INTE att någon svensk politiker av rang ens på något avlägset sätt var inblandad i mordet. Däremot så tror jag att ett litet fåtal i efterhand har fått information från
'säker källa' om varför- och på vems uppdrag Palme mördades.
Personligen lutar jag åt att det var samma typ av nätverk som lät kidnappa och mörda den italienske topp-politikern, Aldo Moro, och att motivet var detsamma. En upplevd alltför 'kommunist-vänlig' politik.
Osäker, dock. Har som sagt inte på något sätt avskrivit 'lone nut'-alternativet.