2022-07-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Även om du inte ska sälja ditt hus så har du glädje av en högre värdering. Du kan belåna huset mer och/eller få lägre ränta på lånet.

Men för helvete vi har räntor som är på väg uppåt och en ekonomi som är på väg I botten och du pratar om att folk ska belåna sina hus ytterligare för att köpa solceller. Mitt råd är istället att man binder sitt elavtal, inser att detta är det nya normala med 2-3x elpriser från för något år sen och att bensinen aldrig kommer kosta under 25:-/l mer och bara accepterar att det är såhär Sverige ser ut nu.
Citera
2022-07-22, 16:08
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men för helvete vi har räntor som är på väg uppåt och en ekonomi som är på väg I botten och du pratar om att folk ska belåna sina hus ytterligare för att köpa solceller. Mitt råd är istället att man binder sitt elavtal, inser att detta är det nya normala med 2-3x elpriser från för något år sen och att bensinen aldrig kommer kosta under 25:-/l mer och bara accepterar att det är såhär Sverige ser ut nu.
Inflationen äter upp lånet på sikt och det finns ett ränteavdrag på 30%. Ja, det är mitt råd. Det kommer att löna sig över tid.
Citera
2022-07-22, 16:11
Medlem
Citat:
Inflationen äter upp lånet på sikt och det finns ett ränteavdrag på 30%. Ja, det är mitt råd. Det kommer att löna sig över tid.

Riksbankens inflationsmål ligger på 2%, ränteavdraget tas förmodligen även bort snart.
Citera
2022-07-22, 16:14
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, sol och vind är helt meningslösa, pga "nåt annat" måste täcka den intermittenta oplanerbara energin och Ja, VK är mycket bra pga reglerbarheten.

Nej de är inte "helt meningslösa". När du skriver så, så visar du bara att du inte vet något alls om elproduktion och elsystemet.

Ja, de varierar i vad de ger, men de är de billigaste sätten att producera el på, och dessutom helt gröna. Så självklart kör man så mycket man kan med sol och vind, och sen kompletterar man med exempelvis vattenkraft när det behövs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ta med dig mobil, surfplatta, laptop etc och plugga in på jobbet.
Jag brukar ladda i alla fall mobil på jobbet. Visst det är småpengar med bara en mobil, men ändå. Passar sig oftast bättre att göra det på jobbet också när den ändå ligger mest på ett skrivbord och där jag besvarar och ringer med blåtandsheadset.

Ja, varför inte egentligen. Alla små utgifter tillsammans blir ju en hel del i det långa loppet. Ska även vara extra noga nu framöver med att stänga av lampor när man inte är i rummet, stänga av TVn som bara står i bakgrunden utan att någon tittar etc.
Citera
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Någon som kan förklara vad som föranleder dessa höga elpriser nu när industrin är nedstängd och ingen el går åt till uppvärmning?

Det går åt el till att kyla också.
Citera
2022-07-22, 16:15
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Riksbankens inflationsmål ligger på 2%, ränteavdraget tas förmodligen även bort snart.
Inflationen ligger på dryga 8%. Endast V driver frågan om att ta bort ränteavdraget så det är uteslutet.
Citera
2022-07-22, 16:19
Medlem
Citat:
Inflationen ligger på dryga 8%. Endast V driver frågan om att ta bort ränteavdraget så det är uteslutet.

Riksbankens mål är en inflation på 2% och räntorna kommer chockhöjas därför.
Citera
2022-07-22, 16:22
Medlem
Citat:
Det stämmer inte alls. Det finns metoder för att reglera energin. Du är väldigt dåligt påläst. Läs vad energiforskningen säger istället för att prata strunt. Det går att lagra energi både i vattenkraft och i vätgas. Det finns även andra metoder.

Jag är mycket påläst, och bekant med de dåliga försöken att lagra intermittent energi, en total återvändsgränd. Metoder finns, praktiken och verkningsgraden i större skala sätter stopp, tyvärr.
Citera
2022-07-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Fast som hushåll skiter man väl i nätet generellt, detta är för att säkra sin egen försörjning till en "billig" peng samtidigt som man säljer överskott till en betydligt dyrare peng. Men misstänker att kostnaden att installera en sådan lösning är betydligt dyrare än vad man tjänar under dess livstid. Sen kanske det inte ens finns färdiga lösningar för ett sånt här system, utan snarare endast för folk med solceller som sparar en mycket liten del i sina batterier.

Var och en blir salig på sin egen tro, lycka till!
Citera
2022-07-22, 16:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Riksbankens mål är en inflation på 2% och räntorna kommer chockhöjas därför.
Samtidigt så kan de inte höja räntan hur mycket som helst, därför att det skulle påverka konjekturen allt för mycket. Men höjningar går vi, det står redan i korten.
Citera
2022-07-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Nej de är inte "helt meningslösa". När du skriver så, så visar du bara att du inte vet något alls om elproduktion och elsystemet.

Ja, de varierar i vad de ger, men de är de billigaste sätten att producera el på, och dessutom helt gröna. Så självklart kör man så mycket man kan med sol och vind, och sen kompletterar man med exempelvis vattenkraft när det behövs.

Helt fel! Om du ska räkna dem till kapacitetsbehovet, behövs backup när de inte producerar, ganska enkelt, eller hur. Ge mig ett enda skäl till att inte det ska räknas som en kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in