2022-07-22, 15:26
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du har fel, el från vindkraftverk är dyrt, de producerar dels bara el 60-70% av tiden den är i drift, ett kärnkraftverk 90%. När den väl producerar el, dvs när det inte blåser för lite eller för mycket, ja då blir det ett överskott som får dumpas bort.

Kärnreaktorer producerar exakt den mängd som systemet efterfrågar.

Dessutom är inte kostnaden för att dra alla kabel medtagen. Det går åt oerhörda mängder dyr kopparkabel till vindkraftverken, vi talar om summor på 100-tals miljarder.

Dessutom tar det ungefär samma tid att färdigställa en vindkraftspark och ett kärnkraftverk (om vi ser till historiska siffror).

Varsågod, ta del av samhällsdebattören och folkbildaren Henrik Jönssons video. Lär nog öppna dina ögon lite.

https://www.youtube.com/watch?v=SD0e5y1pDnc&t=680s
Vindkraften är mycket billigare. Det är anledningen till att marknaden satsar på vindkraft. Hade inte vindkraft varit billigast så hade det inte byggts vindkraft. Så enkelt är det. Vindkraftverk blir allt effektivare och allt billigare. Det var länge sedan kärnkraften kunde konkurrera i pris. Kärnkraft har dock andra fördelar som gör att den har en plats i energikedjan.
Senast redigerad av saganshus 2022-07-22 kl. 15:28.
Citera
2022-07-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tydligen kostar elen över 20 kronor i Baltikum och räknar vi med köpkraft så ligger nog inte 40 kronor så långt borta det pris som letter och litauer får betala för sin el.

Vad ska regeringen göra? Med nuvarande lagstiftning är det väl endast den typ av skatteåterbäring som många av oss fick i vintras. Men regeringen betonade att detta var en engångshändelse och de har inget kommande val att ta hänsyn till. Med sådana priser blir det rena stålbadet för privata hushåll, företag och offentliga institutioner.

Som sagt, blir till att stänga av elen i vinter då. Värme får jag via vattenelement.
Äta mat som inte behöver tillagas och se till att alltid ladda sånt som behöver laddas på jobbet.
Inte använda TV och dator utan istället mobil eller surfplatta som man sen laddar på jobbet.

Skulle kännas kämpigt, men skulle nog gå.
Citera
2022-07-22, 15:31
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det finns massor att läsa i ämnet. Här har du en länk:
https://skr.se/skr/tjanster/bloggarfranskr/ekonomibloggen/artiklar/kommunernaskostnaderforklimatforandringararstora.5 9377.html
Ja, om man räknar t.ex stigande vatten som "klimatskador" så finns helt klart en del kostnader.

Fast det är ungefär som att räkna "regn" som en klimatskada. Man måste ju bygga tak och det har säkert kostat 100 miljarder i Sverige. Utan regn behövs ju inga tak så det måste vara en klimatskada.
Citera
2022-07-22, 15:32
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ja, om man räknar t.ex stigande vatten som "klimatskador" så finns helt klart en del kostnader.

Fast det är ungefär som att räkna "regn" som en klimatskada. Man måste ju bygga tak och det har säkert kostat 100 miljarder i Sverige. Utan regn behövs ju inga tak så det måste vara en klimatskada.
Det är närmast obegripligt att någon kan resonera så infantilt som du. Samtidigt så är jag inte förvånad med tanke på den dynga du har kommit med tidigare.
Citera
2022-07-22, 15:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det måste vara något fel på dina ögon. Priset 2022 är långt högre än 2021 och 2020 bortsätt ifrån Norrland.
Jag får väl förklara hur man läser diagram då. Svart kurva = 2022:
elpris januari 2022 = 39.34 öre, 2021 54.15 öre.
elpris februari 2022 35.87 öre, 2021 53.29 öre
elpris mars 2022 31.63 öre, 2021 34.32 öre.
Citera
2022-07-22, 15:38
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Jag får väl förklara hur man läser diagram då. Svart kurva = 2022:
elpris januari 2022 = 39.34 öre, 2021 54.15 öre.
elpris februari 2022 35.87 öre, 2021 53.29 öre
elpris mars 2022 31.63 öre, 2021 34.32 öre.
Du pratar om Norrland. Irrelevant. Jag skrev tydligt och klart utöver Norrland.
Citera
2022-07-22, 15:39
Medlem
Har för närvarande ett fast elavtal där jag betalar 67 öre per kilowattimme. Dessvärre blir jag av med detta fantastiska pris inom kort och är tvungen att teckna nytt avtal. Jag funderar på att teckna nytt fast avtal på 3 år trots att det ligger på typ 170 öre per kilowattimme just nu. Är det dumt eller smart tror ni mer insatta? Vill nämligen inte riskera att priserna skenar ännu mera i vinter om man går till rörligt pris. Så tråkigt att mitt nuvarande avtal försvinner
Citera
2022-07-22, 15:41
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Har för närvarande ett fast elavtal där jag betalar 67 öre per kilowattimme. Dessvärre blir jag av med detta fantastiska pris inom kort och är tvungen att teckna nytt avtal. Jag funderar på att teckna nytt fast avtal på 3 år trots att det ligger på typ 170 öre per kilowattimme just nu. Är det dumt eller snart tror ni mer insatta? Vill nämligen inte riskera att priserna skenar ännu mera i vinter om man går till rörligt pris. Så tråkigt att mitt nuvarande avtal försvinner
Det är lite som att pricka in vilka aktier som går bra eller inte, i princip omöjligt.

Min egen spekulatikon, som inte är bättre än din, är att alla elbolag vet att kunderna är rädda och gärna vill binda. Och därför finns det en extra stor premie pålagd på bundet pris. Du kanske kan prova ett mix-pris och se hur det går. Men som sagt vet jag inget mer än du. Min egen elförbrukning i min lägenhet är 99 kr per månad och det är den riktiga lösningen: använd lite el. Då gör du dig oavhängig politiker i Sverige och Tyskland som försnillar dina pengar pga inkompetens.
Senast redigerad av Barents 2022-07-22 kl. 15:46.
Citera
2022-07-22, 15:46
Medlem
Citat:
Det är lite som att pricka in vilka aktier som går bra eller inte, i princip omöjligt.

Min egen spekulatikon, som inte är bättre än din, är att alla elbolag vet att kunderna är rädda och gärna vill binda. Och därför ligger det en sxtremt stor premie pålagd på fast pris. Du kanske kan prova ett mix-pris och se hur det går. Men som sagt vet jag inget mer än du. Min egen elförbrukning i min lägenhet är 99 kr per månad och det är den riktiga lösningen: använd lite el.

Ja, mixpris kanske jag borde kolla upp lite närmare. Kommer också att verkligen försöka dra ner på elanvändningen. Funderar också på att köpa en mindre solcellspanel för att kunna ladda mobiler och liknande.
Citera
2022-07-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Ja, mixpris kanske jag borde kolla upp lite närmare. Kommer också att verkligen försöka dra ner på elanvändningen. Funderar också på att köpa en mindre solcellspanel för att kunna ladda mobiler och liknande.

Ta med dig mobil, surfplatta, laptop etc och plugga in på jobbet.
Jag brukar ladda i alla fall mobil på jobbet. Visst det är småpengar med bara en mobil, men ändå. Passar sig oftast bättre att göra det på jobbet också när den ändå ligger mest på ett skrivbord och där jag besvarar och ringer med blåtandsheadset.
Citera
2022-07-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyltpatrullen
Kan bidra med ett par tips.

Har du hus så är det solceller som gäller, investeringskostnaden får du tillbaka i ökat värde på ditt hus

Okej men för de 99% av befolkningen som inte planerar att sälja sitt hus så är väl värdet helt ointressant? Dessutom är solceller inte billigt så inget som gemene man har råd med utan att spara i ett par år.
Citera
2022-07-22, 16:02
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Okej men för de 99% av befolkningen som inte planerar att sälja sitt hus så är väl värdet helt ointressant? Dessutom är solceller inte billigt så inget som gemene man har råd med utan att spara i ett par år.
Även om du inte ska sälja ditt hus så har du glädje av en högre värdering. Du kan belåna huset mer och/eller få lägre ränta på lånet. Det är enkelt att få banklån för att köpa solceller eftersom det ökar värdet på fastigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in