2022-07-22, 11:57
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Ok, du kanske har ett gammalt bundet avtal. Då kommer du snart ikapp när avtalet löper ut.

Bara i december 2021 låg min elräkning på 8000 kr och då har jag ändå inte jättehög årsförbrukning.
Jag har som sagt fjärrvärme, 11 rum kostade 39.000 kr under 2021 att värma upp inklusive varmvatten. Tillkommer hushålls-el 7 personer rörligt avtal jämtkraft som är billigast 10.000 kr.

Du måste ha direktverkande el och en investering med vattenburen bergvärme i din villa skulle antagligen betala sig på bara några år.
Citera
2022-07-22, 11:58
Medlem
Citat:
Utan att outa mig så vill jag hävda att jag visst har rätt bra koll på hur vårt elnät är uppbyggt och fungerar.

Vår vattenkraft fungerar utmärkt som reglerkraft. Kärnkraften är lite sämre på den uppgiften.

Man måste dock skilja lite på begreppen här. Frågan är om man vill ha ett elnät där alla svenskar har billig el i överskott eller om man vill att elproducenterna ska tjäna så mycket pengar som möjligt? Även om jag inte är förespråkare för allt för stort statligt ägande i vanliga fall, så anser jag att vår elproduktion åter borde ägas av staten. Planerbarheten hade blivit så mycket enklare.

Så med andra ord tänker du att din väderkvarnsteknik från 1200-talet blir bättre för att staten tar över ägandet? Ska du ställa upp miljöpartister framför väderkvarnarna för att fjärta igång dem när det inte blåser? När det är löst vill jag ha en förklaringen på hur din medeltidsteknik i ny brutalistisk vedervärdig stil ska göra elen billigare när MEDELTIDSTEKNIKENS ÖVERTAGANDE I ENERGIMIXEN ÄR SJÄLVA PROBLEMET. Din "koll" ger jag inte mycket för.
Citera
2022-07-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Man kan ju, sett historiskt, se att den svenska staten fungerade väl på 1960-talet, när den drog upp planerna för ett Sverige som fick sin el från vattenkraft och kärnkraft. Sedan har de blivit vilda västern, nu med kinesiska bolag som bygger jättevindkraftverk i norrland som inte behöver mer el. Och spiken i kistan är elkablarna till Europa, som byggdes delvis initierade av politiker och det finns inte en politiker som tänker lyfta ett finger för Skåningarna som blivit lidande.

Så, ja tack till politiker från 1960-talet som styr energin inom Sverige, nej tack till politiker från 2020.
Ja, på den tiden hade man en helt annan långsiktig planering. Nu är det bara snabba vinster som räknas.
Citera
2022-07-22, 11:59
Medlem
Citat:
Jag har som sagt fjärrvärme, 11 rum kostade 39.000 kr under 2021 att värma upp inklusive varmvatten. Tillkommer hushålls-el 7 personer rörligt avtal jämtkraft som är billigast 10.000 kr.

Du måste ha direktverkande el och en investering med vattenburen bergvärme i din villa skulle antagligen betala sig på bara några år.
Nej, jag har luft/vatten. Min uppvärmningskostnad är inte speciellt hög, däremot ligger hushållselen över snittet.
Citera
2022-07-22, 12:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ja, på den tiden hade man en helt annan långsiktig planering. Nu är det bara snabba vinster som räknas.
Även hos politiker tyvärr. Finns inte en politiker i Europa som verkar tänka i 5-årstermer. Politiker ska annars vara motvikten mot företagen, som naturligtvis vill ha snabba vinster.

Tyskland energikrasch är nog den värsta politiskt orsakade krisen jag sett i väst-Europa på 10-20-30 år.
Citera
2022-07-22, 12:01
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Aha, framtiden ska ändra din lögn idag till en sanning imorgon.

Det är uppenbart att man måste vara optimistiskt lagt för att ha elpaneler. Själv kan jag räkna och kommer aldrig att köpa någon. Men jag tackar dig för din insats eftersom du med egna förlustpengar, ca 10.000 kr per år, betalar så att elbehovet i Sverige minskar något. Dina pengar kommer oss alla till del.
Det är något allvarligt fel på dig. Lögnaren här är du och ingen annan. Elpriserna är långt högre idag än vad som krävs för att göra solceller lönsamma. Det är inte utan anledning att det är väntetider på upp emot 6 månader för att få solceller installerade. Hoppas du börjar krya på dig snart för det står inte riktigt rätt till där uppe hos dig.
Citera
2022-07-22, 12:02
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Om du har möjligheten, skaffa solceller. Solfångare kan också hjälpa att få ned kostnaden.

Speciellt när elen är som dyrast, i december.
Citera
2022-07-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Så med andra ord tänker du att din väderkvarnsteknik från 1200-talet blir bättre för att staten tar över ägandet? Ska du ställa upp miljöpartister framför väderkvarnarna för att fjärta igång dem när det inte blåser? När det är löst vill jag ha en förklaringen på hur din medeltidsteknik i ny brutalistisk vedervärdig stil ska göra elen billigare när MEDELTIDSTEKNIKENS ÖVERTAGANDE I ENERGIMIXEN ÄR SJÄLVA PROBLEMET. Din "koll" ger jag inte mycket för.
Vindkraft ger låg produktionskostnad och är utmärkt att blanda in i energimixen. Dock inte på bekostnad av baskraft. Att använda överskottet när det blåser mycket till att fylla på vattenkraftens dammar är ett exempel på bra utnyttjande av olika tekniker.
Citera
2022-07-22, 12:03
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Menar du på fullaste allvar att man förlorar 10.000 kr per år på solceller? Den kalkylen hade varit kul att se.
Den kalkylen finns i tråden. Insats 140.000 kr, hållbarhet utan renovering 15 år, ränta 5000 kr per år, avskrivning 10.000 kr per år, inkomster 5000 kr. Förlust 10.000 kr per år i 15 år. Solceller är världens dyraste energislag, överlägset.
Citera
2022-07-22, 12:03
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Så är det absolut. Sol och vind har fördelen att ge väldigt mycket billigare produktionskostnad, men på bekostnad av planerbarheten. Det hade varit så mycket enklare om vår elproduktion var statligt ägd.
Det finns lösningar på det. Vi har vattenkraft och vi ska som bekant satsa på vätgas som batterifunktion.
Citera
2022-07-22, 12:05
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Speciellt när elen är som dyrast, i december.
Nej, givetvis inte. Men du får ned den totala elkostnaden under året.
Citera
2022-07-22, 12:07
Medlem
Citat:
Vindkraft ger låg produktionskostnad och är utmärkt att blanda in i energimixen. Dock inte på bekostnad av baskraft. Att använda överskottet när det blåser mycket till att fylla på vattenkraftens dammar är ett exempel på bra utnyttjande av olika tekniker.

Såg du inte att jag skrev; jag vill inte höra ert skriptade technobabbel som alltid dyker upp när man har sablat ner era värdelös lögnaktiga argument. VARJE JÄVLA GÅNG KOMMER DESSA FÖRBANNADE FANTASIER UPP. Att ni får hålla på i varenda jävla tråd är helt otroligt. Nej det går inte att producera vätgas, nej det går inte att använda pumpkraft, nej något jävla grönhokuspokus fungerar inte.

Har du rösträtt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in