Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
Utan att outa mig så vill jag hävda att jag visst har rätt bra koll på hur vårt elnät är uppbyggt och fungerar.
Vår vattenkraft fungerar utmärkt som reglerkraft. Kärnkraften är lite sämre på den uppgiften.
Man måste dock skilja lite på begreppen här. Frågan är om man vill ha ett elnät där alla svenskar har billig el i överskott eller om man vill att elproducenterna ska tjäna så mycket pengar som möjligt? Även om jag inte är förespråkare för allt för stort statligt ägande i vanliga fall, så anser jag att vår elproduktion åter borde ägas av staten. Planerbarheten hade blivit så mycket enklare.
Man kan ju, sett historiskt, se att den svenska staten fungerade väl på 1960-talet, när den drog upp planerna för ett Sverige som fick sin el från vattenkraft och kärnkraft. Sedan har de blivit vilda västern, nu med kinesiska bolag som bygger jättevindkraftverk i norrland som inte behöver mer el. Och spiken i kistan är elkablarna till Europa, som byggdes delvis initierade av politiker och det finns inte en politiker som tänker lyfta ett finger för Skåningarna som blivit lidande. För att inte tala om Tyska politiker som utan anledning lägger ner fungerande kärnkraft.
Så, ja tack till politiker från 1960-talet som styr energin inom Sverige, nej tack till politiker från 2020.