2022-07-21, 21:00
Medlem
Band priset i Juni hos vattenfall på 3 år på 1,54kr sved som in i helvette när jag tidigare hade 0,52kr börjar kännas som rätt val iallafall
Citera
2022-07-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Med 10-20 fler kärnkraftverk hade vi kunnat exportera ännu mer och ersätta kol och gas i övriga Europa och göra oss oberoende av rysk gas.

Ersatt koldioxid påverkan från olja / kol och gas. Även beroendet av Ryssland

Hur svårt kan det vara?
Då skulle vi haft ett så stort överskott så priset skulle blivit så lågt att det inte lönat sig att producera.
Måste vara lite lagom.
Citera
2022-07-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Folkomröstningar

Man röstade om att gå över till högertrafik 1955 och vänster vann trots att bilarna v hade då redan var för högertrafik. Jag vet då min far ofta fick fråga min mor (som inte körde) om det var klart att köra om.

Självklart jag röstade JA för kärnkraft. Vi kan inte enbart förlita oss på vattenkraft för att hålla igång landet och med en vettig industri.

Det här landet består av en massa förvuxna barn med infantila drömmar om ”noll koldioxidutsläpp” och ”fossilfri värld”. Är man dum så ska det göra ont, och ont kommer det att göra för många.
Citera
2022-07-21, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Förra vintern fick en närstående betala 7000 för el i december. Det dubbla kommer nog inte ens räcka i vinter. Men visst. 14 000 per månad då. Eller 20 000? Det är helt vansinnigt. Det blir katastrof.

7000kr var det många villaägare som fick betala i vintras, en hel del fick betala betydligt mer än så. Läste om folk som hade elräkning på 10-12000 eller mer. Fatta om räkningarna skulle dubblas då, elräkning på 24000 i tre månader…
Citera
2022-07-21, 21:07
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbeh
Band priset i Juni hos vattenfall på 3 år på 1,54kr sved som in i helvette när jag tidigare hade 0,52kr börjar kännas som rätt val iallafall
Jag band det för 10 månader sen för 0,64 kWh på vattenfall. Den prisökningen skenade snabbt. Men ja. Det lär har varit ett bra val.
Senast redigerad av CockWitch 2022-07-21 kl. 21:10.
Citera
2022-07-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Hoppas inte detta blir offtopic men jag passar på och frågar. Bor i hyresrätt med en årsförbrukning på ca 2000 kWh/år. Har rörligt pris idag som baseras på ett måndssnitt på alla dagspriser den månaden. Finns ju timme för timme debitering och undrar om det kan vara ett sätt att minska mina kostnader att använda diskmaskin, , tvättmaskin, dammsugare och torktumlare när timpriset är relativt lågt någon dag vid någon rimlig tid på dygnet. Eller är ett fastpris bättre?

Kan du dammsuga och laga mat mitt i natten så kan du spara pengar på timdebitering. Men tänk att du använder elen som gemene man gör då den är som dyrast. Då måste du använda lika mycket el när den är som billigast för att komma till genomsnittet. Om du inte har elbil eller värmepump som kan köra på dygnets låga timmar, hur skall du då göra? Genomsnittspris är bra ändå, inte behöva krångla.
Citera
2022-07-21, 21:09
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
7000kr var det många villaägare som fick betala i vintras, en hel del fick betala betydligt mer än så. Läste om folk som hade elräkning på 10-12000 eller mer. Fatta om räkningarna skulle dubblas då, elräkning på 24000 i tre månader…
Det blir ju så. Det känns ganska ofrånkomligt. Väldigt tragiskt. Det får ju effekter på hela samhället. Jag vågar knappt tänka på vad det kommer leda till.
Citera
2022-07-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robbeh

Det låter vettigt, en lång och kall vinter kommer snitta mycket högre än så.
Citera
2022-07-21, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Jag band det för 10 månader sen för 0,64 kWh på vattenfall. Den prisökningen skenade snabbt.

Har 14.8 i större universitetsstad i norr.

På det har jag valt enklaelbolaget.se förutom fjärrvärme)

Har legat kring 5-6 öre på rörlig under Jan till påsk.

Hade under dom kallaste månaderna en rörlig kostnad på under 150 kr. Då på ett 110 kvm Älvsbyhus med 40 kvm garage.

Kan bifoga räkningar om nån vill.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2022-07-21 kl. 21:17.
Citera
2022-07-21, 21:12
Medlem
Tur att vi ändå har den billigaste elen i Sverige då.
Bodde man i nåt annat europeiskt land kanske det till och med skulle kännas oskäligt dyrt.
Citera
2022-07-21, 21:15
Medlem
Vad kommer hända med alla uppvärmnda spa-poolar i alla villaträdgårdar i vinter?
Citera
2022-07-21, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Du är naiv.

Det du maximalt kan få är ett vallöfte.

Jag menar att vi har alla möjligheter som land att fixa detta. Men jag är inte naiv. Är dock övertygad att vi kommer få mågot slags stödpaket för att ta delar av smällen. Klart bättre paket än vad vi fick i år. Politiker vill inte heller betala typ 40 000kr för en månads el i ett stort dragigt hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in