2022-07-21, 19:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Helt sopigt att bara en förstod att artikeln syftade till att tala om att de fattigaste inte får det nya bostadstillägget.

Istället kom det att handla om hur enkelt det är att leva på 5000 kr som ska räcka till två personer efter hyran. Och hur hon är en hooora. Och är feeet.

Jo, jag visste ju att FB är begåvningsreserven men att det var så här illa...

Det sorgliga är att flera av er kommer hamna i denna situationen och då kommer jag vara den första som spottar er i ansiktet.

Detta gäller alla bidrag: bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd, whatever. Socialbidragstagare tjänar inget på att de höjs, för bidragen dras bara av från socnormen, så att det utbetalda socialbidragsbeloppet minskar i motsvarande grad som höjningen av det andra bidraget. Krona för krona. Det enda sättet att hjälpa socialbidragstagare (om man nu tycker att det är en hjälp att de får mer pengar), är att höja socialbidragsnormen.
Citera
HelgeBuks avatar

Moderatormeddelande

Postat av HelgeBuk 2022-07-21, 20:22
Moderator
Gissningar om hur Maria lever sitt liv i övrigt, eller kommentarer om hur hon eller hennes barn ser ut är off topic.

/Mod
2022-07-21, 21:50
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag gillar att baka, men det är inte så lönsamt man kan tro, bara ett paket jäst o mjöl är typ 15 kr tillsammans, sedan vill man ofta ha någon mer i. Ungefär som åka till byggmax o snickra ihop ett eget köksbord istället för köpa ett färdigt på Ikea. Det hemmasnickrade blir lika dyrt eller dyrare.
Fast du använder ju inte ett paket mjöl varje gång du bakar bröd antar jag? Så det paketet går ju att återanvända.

Med det sagt är nog 14000 ingen lek att leva på. Men att det skulle vara billigare att köpa bröd än att baka det är inte ens nära sanningen.
Citera
2022-07-21, 21:53
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
Varför skall hon arbeta om hon kan utnyttja systemet och parasitera på oss skattebetalare? 14 lax rakt ner in i fickan grattis, och hon lever livet. Så, som motfråga, varför skall hon arbeta? Vilka incitament har man att ''arbeta'' och slita arslet av sig om man kan få allting serverat på ett silverfat?
Jag försöker inte misskreditera din fråga, för den är fullständigt legitim, men under nuvarande system är den meningslös. Och som grädde på moset gråter hon i media att hon får för lite pengar av oss skattebetalare. Ser du, i ljuset av hur systemet är utformad, hur dum din fråga är?
Hennens egen mamma gick på försörjningsstöd och nu gör hon samma sak. Hon befinner sig därmed med stor sannolikhet i en familj med ett fortlöpande arv av sociala problem. Hennes enda möjlighet är att slå sig fri psykiskt. Då kan hon segra. Och bryta den onda cirkeln.
Citera
2022-07-21, 21:55
Medlem
hashs avatar
Lite oklart, men varför jobbar hon inte?
Citera
2022-07-21, 22:00
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Lite oklart, men varför jobbar hon inte?
Hon har en sjukdom.
Citera
2022-07-21, 22:45
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Okej, men vilka är inte "oroliga" i dagens läge?

Jag är rätt övertygad om att mamman vi pratar om inte har sett över sina kostnader för "fem öre", utan "slösar bort pengarna" i onödiga kostnader. OBS! Menar inte att hon är lat eller dum som "slösar bort", jag har själv gjort så. Exempelvis inte aktivt omförhandlat diverse gamla avtal etc. jag bara har låtit "löpa på" år efter år. Sådant kan hända den bäste!

Kunde vara intressant om Aftonblaskan kunde ta in en av sina "ekonomiska experter" för att se över mammans ekonomi?

-Men det får vi väl inte läsa om, för då hamnar väl det i låst betalartikel? (Som fördärvar tusentals andra stackars familjers ekonomier..)

Ganska svårt att omförhandla eller byta leverantör eller bostad till en billigare om man går på soc.
Citera
2022-07-21, 22:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ganska svårt att omförhandla eller byta leverantör eller bostad till en billigare om man går på soc.

Elavtal etc. kan man alltid se över. Samt eventuella prenumerationer man kan säga upp. (Alla prenumerationer borde sägas upp om man är i så dåligt ekonomiskt läge).
Citera
2022-07-21, 23:03
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta gäller alla bidrag: bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd, whatever. Socialbidragstagare tjänar inget på att de höjs, för bidragen dras bara av från socnormen, så att det utbetalda socialbidragsbeloppet minskar i motsvarande grad som höjningen av det andra bidraget. Krona för krona. Det enda sättet att hjälpa socialbidragstagare (om man nu tycker att det är en hjälp att de får mer pengar), är att höja socialbidragsnormen.

Ja, precis.
Citera
2022-07-21, 23:25
Medlem
Det här var bland de värsta snyftartiklarna jag läst i mitt liv. Hon får 14 000 i bidrag och stöd till sig och sin son varje månad utan att tvingas ut på någon praktik på Samhall eller kommunen som de flesta andra. På lågbetalda jobb som dessa får man oftast ut ungefär den summan i lön varje månad och då är det ändå väldigt välbetalt globalt sett. I många länder ligger en månadslön på ca 3000 SEK för 50+ h jobb i veckan, så att gnälla på att få 14k utan att jobba är riktigt dåligt av Maria i artikeln. Det finns f.ö. väldigt många här i Sverige också som har det mycket sämre och tvingas jobba/praktisera heltid för att få ut försörjningsstöd som ligger på ca 4k+hyreskostnader i månaden, vilket jag själv t.o.m fått erfara en gång.
Senast redigerad av next-chapter 2022-07-22 kl. 00:05.
Citera
2022-07-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Elavtal etc. kan man alltid se över. Samt eventuella prenumerationer man kan säga upp. (Alla prenumerationer borde sägas upp om man är i så dåligt ekonomiskt läge).

Socialtjänsten betalar dock vad de anser vara skäligt för elen. Så att se över elavtal behöver alltså inte leda till att Maria får mer pengar över. Det sker bara om socialtjänsten anser att hon betalar för mycket för elen, så att de endast betalar ut vad de anser skäligt, så får hon stå för resten genom att ta från det ”vanliga” försörjningsstödet för att täcka upp resten. Vi vet inte om de står för hela elkostnaden varje månad. Men jag antar det…..?

I regel håller jag med om prenumerationer. Många av dem är rätt onödiga om man befinner sig i en dålig ekonomisk situation. Det kan vara en lyx som man helt enkelt inte har råd med för tillfället. Men samtidigt kanske man bara har en enda prenumeration, låt säga hos en streamingtjänst. Då är det knappast den största boven i dramat. Då kanske man ska fokusera mer på att försöka sänka andra kostnader, om möjligt. Då kanske man dessutom kan behålla den där enda prenumerationen, om man så gärna vill det.
Citera
2022-07-22, 00:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
I regel håller jag med om prenumerationer. Många av dem är rätt onödiga om man befinner sig i en dålig ekonomisk situation. Det kan vara en lyx som man helt enkelt inte har råd med för tillfället.

Klart man inte har sådant om man inte har pengar. Då har man mer troligt inte något bredband heller, en gammal skruttig mobil med betalkort. Man ska inte inbilla sig att alla på soc lever över sina tillgångar. Jag har inte soc men lite begränsat, så självklart har jag inte sådan skit som Netflix. Är förövrigt bara att låna någons konto om man nu verkligen vill se film. Förr vanligare att man laddade illegalt. Men inte att man betalade.

Man blir duktig på att ta bort allt man kan vara utan. Dock svårt idag att inte ha telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in