2022-07-21, 22:14
  #34273
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Kl var 23:20:30. Då var det mörkt ute. Går inte utifrån den bilden bedöma sikten ut.
I gatubelysning med aningen nedsläckt i receptionen kan det ha varit möjligt att se Palme gå förbi utanför.
Citera
2022-07-21, 22:17
  #34274
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Långt inlägg här med många frågor om TP:s teori, men jag kan försöka reda ut en del av dem.
"Hur vet SE vart makarna Palme tog vägen efter att han släppt dessa för att själv springa/gå för att stämpla ut?"
Svar: - Det vet han inte.
"Palme kunde ha varit uppe vid Kungsgatan på den västra sidan, tagit av ned mot Drottninggatan o.s.v."
Svar: - Javisst. Hade Palme tagit en annan väg så hade han inte blivit skjuten. I varje fall inte just den här kvällen, och åtminstone inte av SE.
"Varför svänger SE norrut istället för söderut mot Tunnelbanan som är det han sagt till väktarna?"
Svar: - SE går åt höger för att han är på väg till bussen på Odenplan(?) för att åka hem (i den här teorin ingår inte att SE skall ha sagt till någon väktare att han skall gå till tunnelbanan).
"Det går inte att komma runt att mötet blir en tillfällighet. Att du inte ser några problem/frågetecken förvånar mig inte alls givet alla dina tidigare kommentarer."
Svar: - Det fick väl bli som det blev här. Tanken var alltså först att skjuta Palme vid bion, men eftersom makarna Palme nu var i sällskap med Mårten och hans flickvän så gav SE upp det här, och gick tillbaka till Skandia för att stämpla ut och åka hem.
"Vissa andra vill mena: Att SE släppte tankarna på mord vid Grand. Att han skulle ta bussen hem, för det brukar han enligt ex-fru M. och därav svängde norrut. ...och av en tillfällighet(om än lite "mindre"?) sprang in i famnen på dem och då ändrade sig på nytt."
Svar: - Ja, ungefär så menar väl TP att det här skall ha gått till. Bra sammanfattning av teorin.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2022-07-21 kl. 22:49.
Citera
2022-07-21, 22:20
  #34275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nej.

Glasögon kan man tappa om man springer, de kan bli smutsiga de kan bli immiga osv.

Om jag varit gm och skjutit någon och varit utan glasögon, hade jag efter det börjat använda glasögonen mer frekvent.
Man ser ju lite annorlunda ut med glasögon på .

Om Engström skulle velat ta på eller ta av Glasögonen vid DBG skulle det kunna var det han fifflade med väskan ?
Citera
2022-07-21, 22:28
  #34276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om Engström skulle velat ta på eller ta av Glasögonen vid DBG skulle det kunna var det han fifflade med väskan ?

Jag vet inte varför han skulle behöva ta av eller på glasögonen.
Hade jag skjutit Palme med glasögon hade glasögonen fått sitta på under flykten, hade jag skjutit Palme utan glasögon hade jag varit utan glasögon under flykten.
Mannen som krånglade med en liten väska drog ju åt sig uppmärksamhet .
Hade han inte gjort det så hade Nieminen förmodligen mints mindre av det mötet.
__________________
Senast redigerad av Sumer 2022-07-21 kl. 22:43.
Citera
2022-07-21, 22:34
  #34277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I gatubelysning med aningen nedsläckt i receptionen kan det ha varit möjligt att se Palme gå förbi utanför.
Hur vet du att det var nedsläckt?
Citera
2022-07-21, 22:39
  #34278
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte varför han skulle behöva ta av eller på glasögonen.
Hade jag skjutit Palme med glasögon hade fått sitta på under flykten, hade skjutit Palme utan glasögon hade jag varit utan glasögon under flykten.
Mannen som krånglade med en liten väska drog ju åt sig uppmärksamhet .
Hade han inte gjort det så hade Nieminen förmodligen mints mindre av det mötet.
Kanske hade SE haft glasögonen på sig utanför Grand vid 23-tiden för att lättare kunna känna igen Palme när han kom ut från bion. Och sedan när han gav upp det här försöket så tog han av sig glasögonen och bestämde sig för att åka hem. Och då mötte han sedan plötsligt Palme igen, och nu på så nära håll att han kunde identifiera honom utan glasögon.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2022-07-21 kl. 22:45.
Citera
2022-07-21, 23:12
  #34279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte varför han skulle behöva ta av eller på glasögonen.
Hade jag skjutit Palme med glasögon hade glasögonen fått sitta på under flykten, hade jag skjutit Palme utan glasögon hade jag varit utan glasögon under flykten.
Mannen som krånglade med en liten väska drog ju åt sig uppmärksamhet .
Hade han inte gjort det så hade Nieminen förmodligen mints mindre av det mötet.

Men om Engström gjort det i affekt o med glasögon så kanske efter trapporna så inser han att han måste ta av dom ?

Jobbigt att springa med dom...

Eller tvärtom han hade inte glasögon när han sköt men tänkte att när han kom upp på DBG att han ser sämre på mörkare gator ....

Så inte helt otänkbart att han tar på eller tar av dom efter trapporna ...
Citera
2022-07-21, 23:14
  #34280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte varför han skulle behöva ta av eller på glasögonen.
Hade jag skjutit Palme med glasögon hade glasögonen fått sitta på under flykten, hade jag skjutit Palme utan glasögon hade jag varit utan glasögon under flykten.
Mannen som krånglade med en liten väska drog ju åt sig uppmärksamhet .
Hade han inte gjort det så hade Nieminen förmodligen mints mindre av det mötet.

Men vad menar du att GM gör med sin väska ?

Vapen?
Nycklar ?
Glasögon ?

Något är det ju uppenbart...
Citera
2022-07-21, 23:16
  #34281
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hur vet du att det var nedsläckt?
Det var ju stängt och ingen utom väktarna skulle vara där normalt. Så jag tror inte de hade full belysning.
Citera
2022-07-21, 23:24
  #34282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men om Engström gjort det i affekt o med glasögon så kanske efter trapporna så inser han att han måste ta av dom ?

Jobbigt att springa med dom...

Eller tvärtom han hade inte glasögon när han sköt men tänkte att när han kom upp på DBG att han ser sämre på mörkare gator ....

Så inte helt otänkbart att han tar på eller tar av dom efter trapporna ...

Jag skulle inte ha brytt mig att ta av eller på glasögonen under flykten.,
Man ser inte bättre i mörker med glasögon.
Skulle man behöva ta av sig glasögon under flykt borde det vara enklast med rock/jackfickan.
Citera
2022-07-21, 23:29
  #34283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men vad menar du att GM gör med sin väska ?

Vapen?
Nycklar ?
Glasögon ?

Något är det ju uppenbart...

Rent generellt borde det vara bra att få undan mordvapnet.

Kan man vara hundra procent säker på att Nieminen ser mördaren eller ser hon någon annan som av någon annan anledning vill försvinna snabbt?

Någon knarkaffär eller någon med Walkie-Talkie som inte vill bli insyltad i det hela.
Citera
2022-07-22, 00:00
  #34284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Rent generellt borde det vara bra att få undan mordvapnet.

Kan man vara hundra procent säker på att Nieminen ser mördaren eller ser hon någon annan som av någon annan anledning vill försvinna snabbt?

Någon knarkaffär eller någon med Walkie-Talkie som inte vill bli insyltad i det hela.

Det mest sannolika är att det är GM hon möter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in