2022-07-21, 15:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag använder ingen sexism. Jag tycker att alla spelare oavsett kön ska ha lika lön för lika arbete. Det är ju du som hittat på att just kvinnor, för att de är kvinnor inte för att de presterar, ska ha samma som männen. Ska man vara exakt borde dam-tennis-spelarna ha ungefär samma lön som herrarna på plats 1000 på rankingen, om de spelar lika bra.

Ändå rätt kul att du inte ens vet vad sexism är.

Du har aldrig undrat varför det finns dam-sport? Det är ju helt absurt att inte damerna spelar tillsammans med herrarna, utan får egna grenar bara för att de är damer. Som om det skulle finnas same-fotbolls-VM, och de måste få samma prissummor.

Berätta varför vinnarna av junior-VM i fotboll, herrar, inte får samma ersättning som i dam-VM. Ålders-sexism eller rättvisa?

Jag tycker du kan skapa en egen tråd i ämnet. Ditt intresse för det sportsliga i turneringen är ju uppenbart noll.

Det du tar upp är inte heller något som rör just EM specifikt utan all kvinnlig idrott .Så låt oss i den här tråden hålla oss till det sportsliga

Och yes, jag vet att jag ironiserar över sådant som inte handlar om fotboll ( sexuell läggning, utseende och liknande) men jag är så jävla trött på att alla trådar som handlar om kvinnor och fotboll tycks ta fram det absolut sämsta hos många manliga användare.

Ikväll får vi se om Tyskland verkligen är Tyskland igen.
Citera
2022-07-21, 15:37
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Jag tycker du kan skapa en egen tråd i ämnet. Ditt intresse för det sportsliga i turneringen är ju uppenbart noll.

Det du tar upp är inte heller något som rör just EM specifikt utan all kvinnlig idrott .Så låt oss i den här tråden hålla oss till det sportsliga

Och yes, jag vet att jag ironiserar över sådant som inte handlar om fotboll ( sexuell läggning, utseende och liknande) men jag är så jävla trött på att alla trådar som handlar om kvinnor och fotboll tycks ta fram det absolut sämsta hos många manliga användare.

Det ironiska är att alla mina inlägg bara handlar om sport och prestation. Jag är lite osäker på vad ditt inlägg behandlar. Jag tror att ditt inlägg blir lite dimmigt för att jag nämner Kön och kvaliteten på Damfotboll? Det är jobbig läsning för en del med fördomar.

Matchen blir spännande hur som helst och Sverige får nästan alltid spö av Tyskland, och när Sverige (både damer och herrar) håller hög profil så brukar det gå illa. Men jag är inget orakel. Hoppas inte alltför många ramlar och slår sig så de gråter. Jag såg f.ö. damfotboll redan på 1970-talet, när Öxabäck brukade vinna.
Senast redigerad av Barents 2022-07-21 kl. 15:42.
Citera
2022-07-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Häcken håller hyfsad nivå även internationellt. Du kan inte jämföra med herrfotboll här.

Ja, OBOS Damallsvenskan är rankad som 5:e bästa liga i Europa, alltså i paritet med Ligue 1 (franska ligan) på herrsidan..

Medan Allsvenskan är rankad som 23:e bästa liga i Europa, när det gäller herrar..

Svenska klubblag som är rankade top-100 i Europa:
11. Rosengård (placeringen bakom Arsenal)
21. Linköping (placeringen före Real Madrid)
28. Häcken (placeringen bakom Ajax)
45. Piteå (fem placeringar före PSV Eindhoven)
54. Kristianstad (sex placeringar före AC Milan)
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-07-21 kl. 16:08.
Citera
2022-07-21, 17:57
Medlem
Positivt tycker jag är att damerna börjat piffa upp sig och ser inte längre ut som troll som på Sundhages och ljungbergs tid. Även Schelins tid. Seger är en relik från dessa tider för att ni ska förstå vad jag menar.

Manliga spelare är ju otroligt måna om sitt utseende så hoppas även detta spiller över på damfotbollen... utan att man får höra det gamla vanliga om objektifiering etc (man kan ju alltid drömma)

Idrotten är främst till för att underhålla och då vill man ha hela paketet annars kan man läsa dagens industri istället...
Citera
2022-07-21, 17:57
Medlem
AckaDemikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ja, OBOS Damallsvenskan är rankad som 5:e bästa liga i Europa, alltså i paritet med Ligue 1 (franska ligan) på herrsidan..

Medan Allsvenskan är rankad som 23:e bästa liga i Europa, när det gäller herrar..

Svenska klubblag som är rankade top-100 i Europa:
11. Rosengård (placeringen bakom Arsenal)
21. Linköping (placeringen före Real Madrid)
28. Häcken (placeringen bakom Ajax)
45. Piteå (fem placeringar före PSV Eindhoven)
54. Kristianstad (sex placeringar före AC Milan)
Vilka lag är topp 5?
Citera
2022-07-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa

Tyskland är alltid Tyskland.

"Football is a simple game: 22 (wo)men chase a ball for 90 minutes and, in the end, the Germans always win"

Gary lineker.
Citera
2022-07-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AckaDemiker
Vilka lag är topp 5?

Top-10:
1. Lyon (Frankrike)
2. Barcelona (Spanien)
3. Wolfsburg (Tyskland)
4. PSG (Frankrike)
5. Bayern (Tyskland)
6. Chelsea (England)
7. Manchester City (England)
8. Slavia Prag (Tjeckien)
9. Atlético Madrid (Spanien)
10. Arsenal (England)
Citera
2022-07-21, 18:08
Medlem
53....so whats avatar
Ribban för detagare med "Covidsymptom", var läggs den, och av vem?
Gäller detta strikt i alla lag?
Är det nån överläkare som bedömmer eller är det upp till lagens läkare?
Följs det inte, finns det straff eller sanktioner som kan utdelas?

Menar att det kan kanske variera, symptom, men annars helt ok..... hon spelar!

Eller hur funkar det?
Citera
2022-07-21, 18:50
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Tror ni Rubensson klara det? Kanske mot Belgien men mot ett bättre lag så blir det kanske lite för svårt. Hon spelar i häcken till vardags så inget utlandsproffs direkt.

Sju tjejer i den svenska EM-truppen spelar, eller har relativt nyligen spelat, för BK Häcken.

Elin Rubensson (2015-)
Jennifer Falk (2016-)
Johanna Rytting-Kaneryd (2021-)
Emma Kullberg (2020-2021)
Stina Blackstenius (2020-2021)
Filippa Angeldahl (2020-2021)
Rebecka Blomqvist (2015-2020).

Ett annat exempel från Damallsvenskan är FC Rosengård, där sex tjejer i EM-truppen spelar, eller nyligen har spelat, för klubben.

Caroline Seger (2017-)
Olivia Schough (2021-)
Nathalie Björn (2018-2021)
Hanna Bennison (2018-2021)
Zećira Mušović (2012-2020)
Johanna Rytting-Kaneryd (2018-2020)
Senast redigerad av Stefan4 2022-07-21 kl. 19:15.
Citera
2022-07-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Top-10:
1. Lyon (Frankrike)
2. Barcelona (Spanien)
3. Wolfsburg (Tyskland)
4. PSG (Frankrike)
5. Bayern (Tyskland)
6. Chelsea (England)
7. Manchester City (England)
8. Slavia Prag (Tjeckien)
9. Atlético Madrid (Spanien)
10. Arsenal (England)

Wolfsburg är ett av orginallagen i kvinnliga Bundesliga.
Vet att Fredde Ljungberg sa i en intervju när han spelade i Arsenal att en del av deras lön gick till damerna.
Lyon var länge ensam dam på täppan i Frankrike
De övriga lagen av topp 11(kommer ALDRIG se Rosengård som rättmätige efterträdaren till MFF dam) är relativt nya.
Citera
2022-07-21, 20:02
Medlem
Citat:
. Sverige möter en grupp amatörer i sin EM-kvartsfinal.

Endast sju spelare i Belgien är heltidsproffs. Resten har andra yrken eller studerar.

Backen Laura Deloose har tvingats lämna jobbet i sportbutik för att kunna spela EM.

Andra har ledigt från sjukvården.

– Mina elever skickar hälsningar om att de är stolta över mig, säger läraren Amber Tysiak.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/em-2022/larare-och-vardpersonal-vantar-i-kvartsfinalen-ett-mirakel-om-vi-slar-sverige/

Stämmer detta? Hade ingen aning om att dom hade deltidsspelare bara Nu kommer en förlust kännas ännu mer surt om det händer hahah.
Citera
2022-07-21, 20:59
Medlem
Vilka svenskar är avstängda eller har redan ett gult kort inför imorgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in