2022-06-29, 21:08
Medlem
Är det någon som har koll här, om man kan åka till England i sommar, på ett pass som ska gå ut 22a November i år? Behövs det någon ESTA eller liknande att fylla i innan?

Sorry om OT; men känns relevant för att kunna ta sig till England för att kolla på EM i sommar.
Citera
2022-06-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Är det någon som har koll här, om man kan åka till England i sommar, på ett pass som ska gå ut 22a November i år? Behövs det någon ESTA eller liknande att fylla i innan?

Sorry om OT; men känns relevant för att kunna ta sig till England för att kolla på EM i sommar.

Det ska inte vara minsta problem.
Frågan togs nyligen upp i Vi som älskar London-gruppen på Facebook och det var ett antal som nyligen hade åkt på pass med kortare kvarvarande giltighetstid än så.
Citera
2022-06-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Det ska inte vara minsta problem.
Frågan togs nyligen upp i Vi som älskar London-gruppen på Facebook och det var ett antal som nyligen hade åkt på pass med kortare kvarvarande giltighetstid än så.

Stort tack för ditt svar. Var lite rädd för att det ska vara som i USA, där ditt pass inte får ha mindre än 6 månaders giltighetstid för att åka in.
Citera
2022-06-30, 00:54
Medlem
snillet_1s avatar
Har under de senaste tre-fyra dagarna roat mig med att följa spalten till höger på Sportbladets sajt, där de listar sina mest lästa artiklar. Inte en enda gång har jag sett damlandslaget vara med där.

Intresset verkar med andra ord inte vara så överdrivet stort. Undrar om inte detta speglar hur många journalister skriver om det hela. Laul skrev en krönika häromdagen i GP där åttio procent av texten handlade om skjutningen i Oslo och högsta domstolens beslut i USA rörande abort. Jaha. Vad håller de på med? Varför skriver de inte om sporten, om spelarna, om taktiken? Istället är de väldigt envetna om att göra det hela till något sorts "woke" spektakel. Det gör att man tappar smaken.

Snacka om att göra propaganda av sport.
Senast redigerad av snillet_1 2022-06-30 kl. 00:57.
Citera
2022-07-01, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Ser ut som samma här. Skulle bra gärna vilja veta vad folk ser i Frankrike och Nederländerna.

Hittills har det varit så att värden har en särskild plats och tar ej någon av övriga kvoter, ergo ändå 3 platser till Europa utöver Frankrike. Men vi får se. Om de faktiskt försöker göra det ordentligt och utöka det till 16 lag så lär det i så fall bli 4 platser för UEFA, och då är det rätt säkert.

Frankrike har t.ex. en backlinje med Wendie Renard som styr, vilket nästan bara i sig räcker för att de ska ses som ett allvarligt hot..

Annars har nationer som Frankrike och Tyskland en bra bredd på spelarmaterialet, dock hade man nog behövt Amandine Henry på innermittfältet också..

Nederländerna har vunnit EM och spelat VM-final, så de har gått långt förut, sedan är det otänkbart för mig att räkna bort ett lag med toppspelare som t.ex. Miedema, Martens, Groenen och Spitse m.fl..

Dock frågetecken för deras defensiv, men de offensiva spelarna håller världsklass och det kryllar av matchvinnare som kan kliva fram när det gäller..

Vadå, hittills? Vid OS i London 2012 hade Europa bara 3 platser, trots Storbritanniens gratisplats..

I Rio 2016 så hade Sydamerika 2 platser, inga fler än vid föregående eller nästkommande OS..
Citera
2022-07-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Frankrike har t.ex. en backlinje med Wendie Renard som styr, vilket nästan bara i sig räcker för att de ska ses som ett allvarligt hot..

Annars har nationer som Frankrike och Tyskland en bra bredd på spelarmaterialet, dock hade man nog behövt Amandine Henry på innermittfältet också..

Nederländerna har vunnit EM och spelat VM-final, så de har gått långt förut, sedan är det otänkbart för mig att räkna bort ett lag med toppspelare som t.ex. Miedema, Martens, Groenen och Spitse m.fl..

Dock frågetecken för deras defensiv, men de offensiva spelarna håller världsklass och det kryllar av matchvinnare som kan kliva fram när det gäller..

Vadå, hittills? Vid OS i London 2012 hade Europa bara 3 platser, trots Storbritanniens gratisplats..

I Rio 2016 så hade Sydamerika 2 platser, inga fler än vid föregående eller nästkommande OS..

Frankrike ska bli roliga att följa. Jag tror att de förlorar premiären mot Italien. I så fall kan det bli totalt kaos och en möjlig katastrof. Tror ändå att de löser kvartsfinal, men förlorar där mot Sverige på straffar.

Tyskland tror jag går längre än man vill tro. Final, typ. De känns mest stabila i hela EM. I finalen mot Spanien blir det oavgjort, men Putellas avgör i förlängningen. Spets framför bredd, åtminstone 31 juli.

Jävligt tråkigt att Fiskerstrand är skadad. Norge hade kunnat gå långt annars. Kanske hela vägen. Sverige vill jag tro på, men den där kaxigheten med "how to stop Sweden" funkar bara om man är överlägsna (om ens då). Sverige är inte överlägsna. England och Spanien är bättre. Lindahl får skina en sista gång i straffläggningen mot Frankrike, men Spanien tiki-takar sönder de blågula i semifinalen.

I landslagssammanhang hejar jag alltid på underdogs, så jag hejar på Nordirland. Det lär bli 0 poäng för dem, så håller ett extra öga på Italien och Österrike i ett mästerskap som lär bli relativt skrällfritt. Men heja Nordirland!
Citera
2022-07-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FleraTallrikar
Frankrike ska bli roliga att följa. Jag tror att de förlorar premiären mot Italien. I så fall kan det bli totalt kaos och en möjlig katastrof. Tror ändå att de löser kvartsfinal, men förlorar där mot Sverige på straffar.

Tyskland tror jag går längre än man vill tro. Final, typ. De känns mest stabila i hela EM. I finalen mot Spanien blir det oavgjort, men Putellas avgör i förlängningen. Spets framför bredd, åtminstone 31 juli.

Jävligt tråkigt att Fiskerstrand är skadad. Norge hade kunnat gå långt annars. Kanske hela vägen. Sverige vill jag tro på, men den där kaxigheten med "how to stop Sweden" funkar bara om man är överlägsna (om ens då). Sverige är inte överlägsna. England och Spanien är bättre. Lindahl får skina en sista gång i straffläggningen mot Frankrike, men Spanien tiki-takar sönder de blågula i semifinalen.

I landslagssammanhang hejar jag alltid på underdogs, så jag hejar på Nordirland. Det lär bli 0 poäng för dem, så håller ett extra öga på Italien och Österrike i ett mästerskap som lär bli relativt skrällfritt. Men heja Nordirland!

Håller tummarna för övriga nordiska lag också, men ärligt talat ser jag helst att Spanien vinner, om inte Sverige skulle nå ända fram..

Ja, Putellas hade gärna fått avgöra..
Citera
2022-07-01, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Norge slog förstås Nya Zeeland.

Jag noterar att flera EM-lag spelar hela tre matcher nu i juni inför. Sverige och Norge spelar bara en.

Norge har spelat två matcher, vann mot Danmark med 2-1 på bortaplan också, båda målen från Guro Reiten..
Citera
2022-07-02, 03:08
Medlem
Italien imponerade mot Spanien i genrepet. Bra försvar, Guilani var otrolig. Spanien spelade bra, men fick inte till det i sista tredjedelen, ungefär som många förhandstips sagt. Putellas var bra.

Tror definitivt att Italien har en bra chans mot Frankrike. Sverige vill nog INTE möta Italien.
Citera
2022-07-02, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FleraTallrikar
Italien imponerade mot Spanien i genrepet. Bra försvar, Guilani var otrolig. Spanien spelade bra, men fick inte till det i sista tredjedelen, ungefär som många förhandstips sagt. Putellas var bra.

Tror definitivt att Italien har en bra chans mot Frankrike. Sverige vill nog INTE möta Italien.

Äsch. Ge fan i att ta ut en massa i förskott. Va samma under OS "Sverige vill inte möta USA" bla bla. En hel vecka kvar innan det börja. Det är då man ska vara bra inte under ett genrep.
Citera
2022-07-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Äsch. Ge fan i att ta ut en massa i förskott. Va samma under OS "Sverige vill inte möta USA" bla bla. En hel vecka kvar innan det börja. Det är då man ska vara bra inte under ett genrep.

Visst har du rätt (USA-matchen var rolig), men jag tror att Italien vinner sin grupp. Island och Belgien kan störa, medan Frankrikes interna problem kan ställa till det för dem.

Jag tar inte ut någonting i förskott, utan är bara nyfiken på vad Italien kan komma med i EM. Ett genrep säger en del, även om det så klart är viktigare att prestera när det väl gäller. Tror att Sverige vinner sin grupp precis som Italien, vilket skulle innebära att de inte kan mötas förrän i finalen. Personligen tror jag inte att varken Sverige eller Italien går så långt. Båda åker ut i semifinalen.
Citera
2022-07-02, 14:44
Medlem
feldgraus avatar
Ett gäng inlägg raderade som inte handlar om EM. Det finns andra trådar för att diskutera vilken nivå damfotboll håller. /Moderator

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in